1 Temmuz 1934 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 18

1 Temmuz 1934 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 18

Bütün bu teknik unsurların şimdi nasıl olduğu ve nasıl olması ltâzim geldiği pamuk mütehassısları tarafından verilen raporlar da etrafile tesbit edilmiş bulunuyor. Biz, bu noktalar üzerinde duracak değiliz. Panı Şimdi sıra, iktısatçı ve teşkilâtçmmmndır. Memle- uk mütehassısı wazifesini yaptı. ketimizin ve köylümüzün hususiyetlerine Uuygun yepyeni bir ateşkilât tüpi» bulmak mecburiyetindeyiz. Çünkü bütün bu tek- nik esasların hayata tatbikı teşebbüsünde muvaffakiyetimizin derecesini, bu bulacağımız teşkilât tipindeki isabet ve onun iş- lemesindeki sıhhat tayin edecektir. Tohum unsurunu bile iklimimizin ve topraklarımızm kabiliyetle rinc ve hususiyetlerine göre halledebilmek için yıllarca süren bir iştasyon mesaisi icap celti. Başka memleketlerin yerimli — tohum- larını derhal memleketimizde yaymak kimsenin aklına gelmedi. Kendimize en uygun lohumu biz aradık, denedik ve bulduk. İn- san unsuru, tohum unsurundan daha mı az hususiyetlere malik- tir ki, burnun üzerinde hemen hiç bir araştırma yapılmıyor? 'Tıpkı tohumda olduğu gibi, başka memleketlerde tatbik olunan teşkilât tiplerini ve çalışma usullerini de doğrudan doğruya ithal edemeyiz. Türk insanının ve türk iktısadiyatının ihtiyaçlarına ve hususiyetlerine göre bir türk pamuk teşkilât tipi yaratmalk merc- buriyetindeyiz. Bunu bulamadığımız takdirde, diğer teknik sa halardaki bütün emeklerin boşa gideceğini şimdiden iddia etmek kehanet olmaz. Teknik ziraatçi hize sadece bir takım mutlak ve mücerret tavsiyelerde bulunuyor: Şu tohumu kullanma, bu tohumu kullan. Serpme usulü ile ekme, mibzer ile ck. İkili münavebe yapma, dörtlü münavebe yap. El ile çapalama, makine ile çapala. Gübre kullan, sulamaya ehemmiyet ver. Haşeratla va hastalıklarla mücadele et. El ile değil, makine ile çırçırla.. Bunlar ve bunlara benzer bir takım tavsiyeler ve nasihatler, şim- diye kadar kaç defa söylenmiş ise, her defasında da köylünün bir kulağından girmiş ve öbür kulağından çıkmışlır. Köylümüz nasıl pamuk ziraati yaptığını ve nasıl yapılması lâzım geldiğini, hiç şüphesiz ki, gayet iyi biliyor ve fakat yapmıyor. 18 ’şlt bü 1 par Bu lati ola yal teşl diy rin böy