1 Temmuz 1934 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 24

1 Temmuz 1934 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 24

Çünkü gümüşün yüzde 75,i diğer madenlerle beraber, tâli mü- rekkebat olarak istihsal edilmektedir. Binaenaleyh arz cephe- sinden gümüş fiatlarının tanzimi ancak diğer madenlerle me- kanik olarak istihsal alıman yeni gümüşün piyasaya arzedilme- mesile kabildir. Gümüş istihsalinin tenkisine teknikman imkân olmadığından, istihsali tahdit yolile böyle bir tanzim kabil de- gildir. Gümüş fiatlarını yükseltmek yahut hiç olmazsa fiatların daha fazla sukuluna mâni olmak için bugün muhtelif tedbirlere baş- vurulmaktadır. Evvelâ gümüşe olan talebi canlandırmak yolu tecrübe edilmiştir. Meselâ Müttehidei Amerika 20 nisan 933 de harp borçlarının 200 milyon dolara kadar olan kısmının gümüş- le tediye edilmesini ve gümüşün de on başma 50 sentten Gömüs fıiıyaHarının seyri WEVY e , hesap edilmesini ka- bul etmistir. (*) Londra cihan iktısat konferansında Müt- tehidei Amerikanın teşvikile gümüş fi- atlarının yükselti! - mesi hususunda alı- nan kararlar da fint- ları arz cihetinden S ealöi Bkdztakrea e" | tanzime mütealliktir. ——— Konferanıça verilen karara ve bu karar neticesi yapılan anlaşmaya göre (bu anlaşmanın müddeti dört senedir) gümüş müstahsili memleketler her sene kendi milli is- tihsallerinin 35 milyon onsunu satın alacaklardır. Müttehidei Amaerika bu anlaşmanın tevlit edeceği ümit edilen neticeleri tak viye etmek muaksadile 1933 senesinin sonunda bütün millt gümüş istihsalini 64.5 sentten satın almağa karar vermişti. Bu mubayaa (*) 16 Haziran 1923 tarihine kadaz borçların 11,307,422.18 Doları gümüş olarak tediyo sillmiştir. 24