1 Temmuz 1934 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 33

1 Temmuz 1934 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 33

ederken bir fabrikanın kazancısında veya makinistinde bunu a- ramak cidden garip olur. Bunun üstünde gelen kademedir, yani sanat mekteplerimizde esaslı değişiklikler mutlaka lâzımdır. Vakıa son senelerde bu müesseselerde hayli değişiklik olduğunu, . sanat denince bizde artık yalnız marangozlukla demirciliğin anlaşılmadığını görü- yoruz. Fakat devletin tatbik ettiği cezri ve büyük sanayi siyase- ti, bu müesseselerin de cezri olan bu ihtiyaca uydurulmasını za- ruri kılmaktadır: mevcut oları demirci, marangoz, döşemeci gi- bi şubelerinin yanında daha büyük kadrolarla makina, elektrik, kimya, inşaat, suculuk ve saire şubeleri de açılmalıdır. Bu mek- teplerden çıkmış ve söylediğimiz şubelerde yarım yamalak tah- sil görmüş ve fakat kabiliyetli öyle gençlere tesadüf ettik ki bu- gün Âvrupadan getirtilmiş mütehassıs ustaların bir çoklarından daha iyi makina kullanır veya tamir eder, mahdut bazı işşlerde en iyi kimyager kadar tahlil yapar. Maarif siyasetimizde birsürü iş yapamıyan yüksek tahsil erbubı yerine becerikli fen adamı yetiştirmek siyaseti ancuk bu çeşit mektepler ve şubeler açıldıktan ve onlara verilecek iş ve vazi- fe temin aunduktan sonra mümkün olacaktır. Bir çok memleketlerde olduğu gibi mühendisi iki kısma ayır- mak, birisine bir parça daha az nazari malümat vererek tama- men pratik sahaya ve sanayideki işinin bşma götürmek, diğer kısmı ise bu iş sahasile alâkadar kılmakla beraber nazari lah- silin yüksekliği dolayısila daha ziyade tetkikçi ve organizatör olarak meydana getirmek sisteminin bizim için de çok faydalı olacağı kenaatindeyiz. Birinci sanat mühendisini yetişlirmek için bizde bazı sanat mekteplerini bir derece yükseltmek ve yahut iMmşaat ve yol fen meklebinde olduzu gibi yüksek mühendisz mek- teplerine bağlı teşekküller vücuda getirmek muvalfık olabilir. Her hangi şekilde olursa olsun bu kademede tekmil teknik şu- beleri ihtiva eder bir şekilde ve sür'atle vücude getirmek lâ zımdır. Yüksek mühendisleri yetiştirecek müesseseye gelince; biz hâlen buna sahip bulunmaktayız. Buradan çıkanların ve çıkacak ©- lanların pek âlâ kabiliyetli ve bize yeter derscede malümatlı ol- duğuna iman edenlerdeniz. Bu yüksek fen müessesemizin şım- 3 38