1 Temmuz 1934 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 17

1 Temmuz 1934 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 17

ge- şen çin niz rle- lear sın- len miş ıla- hiç rurnuz, işin tefkik safhasından tatbik safhasına intikal etmesini, günün en mühim zaruretlerinden biri haline soktu. İşte bizce en nazik nokta işin tatbik safhasına geçerken seçilecek olan Aare- het noktasının tesbitidir. Bir hareket noktası şu olabilir: Meseleyi sadece bir tohum meselesi olarak alarak, ıslah istar- yonlarımızda üretilen, iklim şartlarımıza en uygun tohum çeşit- lerini münferit köylülere bazı kayıtlar ve şartlar altında dağıt mak ve pamuk ziraatinin diger safhalarını yine köylünün kabili- yet ve idrakine bırakmak. Bir diğer hareket noktası da şu olabilir: Pamuk ziraatini tohumundan, ekimine, tımarına, bicimine, mü- navebesine, çırçırlanmasına, balyalarmasına ve satımına kadar her safhasını bir «bütürr» halinde ele alarak hepsini organik bir tarzda murakabe ve tanzim cdecek bir teşkilâta bağlamak. Bu iki hareket noktasından biri liberal, diğeri devletçi bir görü- şün mahsulüdür. Birisi kolay, diğeri güç bir yoldur. Fakat mem- leketimizin zaruretleri ve köylümüzün hususiyetleri bize güç yol- dan gitmeğzi emrediyor. Çimkü: Pamuk davası, sadece bir tohum meselesi değildir. Tohum, bü- tün bir küllün unsurlarından yalnız biridir. Sanayitmiz ve ihra catımız için dilediğimiz iyi cins, hep bir örnek, çok ve ucuz pa- muğu, ve ayni zamanda müstahsil için kazarıçlı pamuğu yalnız bir cepheden, tohum cephesinden temin edebilmenin imkânı yoktur. Pamuk davasımın bellibaşlı unsurları sunlardır: 1. — Tohum, 2. — Toprağın hazırlanması, 3. — Ekme, 4. — Bakım (Hastalıklarla mücadele, haşeratla mücadele, su- lama, gübreleme, çapalama), 5. — Toplama, 6. — Çırçırlama, 7. — Balyalama, 8. Münavebe, 9. — Satma. 2