1 Eylül 1934 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 11

1 Eylül 1934 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 11

Miület Iktisadiyatı : " Köylü kazanmalıdır. ,, Dr. Vedat Nedim, Her yıl ihracat mevsiminde Ege mıntakası müzmin bir dert ile karşılaşır: Fiyat mes'elesi. Ve her yıl bu derdin teşhisi etrafında biribirine zıt iki iddia çar- pişir; Fiyatlar normaldir. Fiyatlar normal değildir. Fiyatların normal olduğunu iddia edenler ihracatçılardır. Fiyatların normal olmadığını söyliyenler müstahsillerdir. İhracatçı için normal fiyat ne demektir? İhracatçı bakımından norma|l fiyat demek, alım fiyatile satış fi- yatı arasındaki farkın kendisi için kazançlı olması demektir. Müstahsil için narmal olmıyan fiyat ne demektir? Müstahsil bakımından normal olmıyan fiyat maliyet fiyatile sa- tış fiyatı arasındaki farkın kendisi için kazançsız olması de- mektir. İzmir'de Başvekilin huzurunda fiyatların normal olduğunu söy- liyen ihracatçı kendi menfantlerinin dar bakımından yerden gö- ğe kadar haklıdır. Bugünkü düşük fiyatlara rağmen ihracatçı kazanıyor mu, o hal- de onun için fiyatlar normaldir. Bu itibarla fiyatlarım naoarmal olduğunu söyliyen ihracatçı sadece kendi kazancının normal ol- duğunu ifşa etmiş oluyor demektir. Millet topluluğu içinde ihracatçının nisbi ehemmiyeti nedir ki, onum için normal olanı millet için de normal telâkki edebilelim? Nüfus istatistiklerimiz ihracat ticaretile meşgul olanların sayısı- nı bildirmiyor. Yalnız 1927 istatistiklerine göre umumiyet üzere ticaret işlerile uğraşanların sayısı 257.355 kişidir. Yine 1927 senesi rakkamlarına göre meslekli nüfusumuzun sayısı 5.351.215 dir. Ohalde umumiyet üzere ticaret işile meşgul olan- ii