1 Eylül 1934 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 38

1 Eylül 1934 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 38

Sonra meselâ dil veya edebiyat İn evzuu stir. Pk işlerde de milli öncümüz Hüseyin Cahit Beydir! Türkiycde duhu hiç kim senin aklımdan diül, gramer, halk Hsanı yeya milli edebiyat meselcleri geç meden © bütün bunları bulmuş, düşünmüş, beimsemiş ve halletmiştir. Bi- a2enalevyh bu bahislerde de kimseye artiık yapacak bir $ey kalmamıştır. Yahut lâtin harflerinden mi konuşmak istiyorsunuz" İyi amma İlüseyin Cabit Bey yine karşınızdulır! Çünkü Türkiyede lülin harfi inkılübını da ilk defa Hüseyin Cahit Bye düşünmüşlür! Binnetinleyh bu sabıulır du ken disinden düstur almadıkoa hir tek Jemenin ve bir tek yazı yazmın nin imkânı yoklur, Fakat bukadar mı? Hayır! Meseli: — Türkiyede kadınlara hukuk.., diye söze haşlamak iştiyeceksiniz. Hüseyin Cahit Bey derhal atılacak: — Efendim, Türkiyede bu meseleden evvelâ bahseden benim, Siz ne hakla konuşuvorsunuz” diyceck! — Tekâlâ! Türkiyede ietimai ıslühat meseleleri. , demek ceksiniz. Yine Tlüseyin Cahlt Bey çıkacak: — Bu hususta kıdem hakkım vardır! Siz kim oluvorsunur! diye haykıracak! Hatlâ dini ıslâhat buluzlarından mı kanuşmak İstediniz, İyiy Cahit Bev bu işlerle de ilk önece ve bilhassa meessul olmustur. Maltaya tit- meden evvel hu hususn mit 90, Mallada iİken 290 ye Wahtadan döndükten Sonra 1290 cilt kitap okumus, terçüme etmistir, Esasen çenelisinin ilk gün lerindenberi fulun veye İilamnın yurundu, fulnm veya Tilâön meoli: dini islâhata nit herkesten önce imınlarda bulunmus, yahut sör sövrlemis, yazı maış veyz nutuk vermistir: Rinzennleyh bu sahada da ondan düstur ul- maya meebursunuz! Mamafih Hüsevin Cahil Beyin öncülük bükümranlık sahaları bu sınır- larla da hitmerz. Meselâ milliyeteilikten mi konuşuluyor? Fakal hu cerey menbnrmı kendisinden almıstır' Halkeılık mı ileriye sürü'üyor” İyiva! Türkiyede iİlk halke kendisidir! Lhikliğe gelimce isec, bu hususta onun kıdema kkenı kim ve hanki cür'etle elinden alabilir? Pek vi ama: Ya inkılâposlık! diyeceksini»? Fakat bu sahada da yaya hatddımız, Çönkü Hüzevin Cahit Bey amnasımın karnından zaten inkılâpçı olarak doğmustur!' © İstediğiniz kadar koşunuz, bu müz'iç ve mütsaddi huysuzluğun sirayetinden haric bir saha bulmak icin istediğiniz kadar empimanız! O daima etrafınız- dadır. Her nercye gidersemniz çidiniz, siyns ilan, edabiyattar irmalyat- tan, ilimden, filândan demvurulan her verde ve dema vüran herkes'n önlü- ne titrek bir gölğenin, yerinden fırlamış gözler ve urlık islikamelini kay- betmiş bir tebevvürle dikilerek: Noreye ayak basıiyorsunuz efendiler! Orası da benimdir! Orayi evvelü ben isgal etmiştim! Benden miülsnaade alınız! Diye ayaklarını sürterok üstünüze yürümeğe çalıstığımı gçöreceksiniz! e8 im: rih ha bil me bir Lir kır )