1 Eylül 1934 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 45

1 Eylül 1934 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 45

nes Aydın İncir müstahsillerinin Başvekil İsmet Paşaya arizaları: Türkiye Cümhuriyeti Büvük Başvekili İsmet Paşa Hoxrrilerine: İncir piyasasının aldığı son vaziyet, bu vaziyeti ihdas eden ihracatçiların İzmirde vali Deyvletlerine kurşı #Bugün bir incir meselesi voktur. Piyasa normaldirs üliyerek hakikati örümek iİstemeleri karşısında pek haklı ola- rak mütecssir olan biz aşağıda imzalarımız bulunan Aydın ve Havallisi İn- cir Müstahsilleri, Valimiz Fevzi Beyefendinin başlığı allında bugün Aydın C. H. V. salonunda vaptığımız toplantıda bu meseleyi çok dikkalle konu- urak tesbit ettiğimiz bervyeçhizir neticeleri arzetineyi kararlaştırdık: Meseleyi iyico telkik edebilmek ve neticeye varabilmek İçin yirmi dönüm- lük mütovassıt bir İncir bahçesinin evvelü islihsal masraflarını tetkik et- tik, Yirmi dönümlük bir bahçenin vergi klymeline göre vasati vergisi 20, çift sürme masrafı 30, budama, çapa masralfı 15, musakkafal vergisi 5, ilek utlma masrafı 20, bekçi ücreti dü, ızkara, sepet, hasır ve kova ma lü lira ki, cem'an masrafı 150 Hiraya varmaktadır, 20 dönümlük bir inçir bahçesinin bu masraflara mukabil vasati olarak vereceği 4.000 kilo incir- den ibaretlir. Bu istihsal masraflarına vusuli olurak 1,75 kuruş nakil üc- retile (Bu ücret mesafenin uzaklığına göre 12,5 kuruşa kdaar tehalüf et- mektedir. Burada vasati olarak 1,15 kabul edilmiştir,) İzmirde sıliış e& nasında yerilmesi zaruri olan borsa, simsariye, çuval, komisyon, ardiye Ve saire için de kiloda G0 santim masraf ta hesap edilecek olursa beher kilo müstahsile ancak 6 kuruşa mal olmaktadır, Halbuki bu 4.000 kilo in- cİr nevilerine göre ve bugünkü piyasayn nazaran azami 200 HHraya satı- Inbitmektedir ki bu suretle beher kilosu için müstahsilin eline beş kuruş geçmektedir. Bu hesap normal zamanlara gçöüredir. Havaların buzukluğu yüzünden mulm sakatlanması ve hurda miktarinın artmasi gibi haller he- saptan hariç tutalmuşlur, İncir; bugün müstahsilini müzayakaya düşüren fakat mutavassıtını refaha düşüren bir mabu huline gelmiştir. Üncirin kendilerine refah ve servet verdiği mutavassıllar ve ihrucutçılar için bitfabi bir incir meselesi yoktur. Lâkin bunlar yüründen zarüret ve müzayakaya düşen biz müslahsiller için çok kısa bir zamanda pek kat'i bir surette halledilmesi icap eden mühim bir hayat mesclesi vardır. Yapılan tetkikat incir fiatlarının düşmesine ih- racalçıların ecnebl piyasalarınmı vekdiğerine karşı yaptıkları gayri meşru rekabetin seben olduğunu göüstermiştir. Ecnebi piyasasına fazla mal sata- bilmek kaygusile ucux vermeğe çalışın ihrnentçı, blttabi malı burada da tcuz almak çarelerini aramaktadır. Ku rekabet nlış piyasalarında ihracat- çıları biz müstahsile kürşi üdelu müllehil bir cephe gibi tutuyor. Şu su- retle zarar yalnız bizim değil, ayni 24manda memlekete çıkan mala niz- 45