1 Eylül 1934 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 15

1 Eylül 1934 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 15

Milli müdafaa plânmın icapları disiplin ve sistemle tatbik olu- nur. İstihsal işleri bir milli müdafaa mes'elesi midir? Osmanlı İmparetorluğunda devlet istihsal işlerini bir milli mi- dafaa mes'elesi telâkki etmediği içindir hi, Türkiye bir yarı müs« temleke haline xirdi, Cumhuriyet Türkiyesiri, Saltanat Türkiyesinden ayır? eden enr mühim vasıf ise siyasetçe istiklâlin temeli olarak ihtiâatça istik- lâli tanınmasıdır. İktisatça istiklâli, siyasetçe istiklâlin temeli va şartı olarak alın- ca milli müdafaa mefhumunun klâsik ordu mefhumundan daha geniş bir ebat alacağı süphesizdir. Bu takdirde millet ilâtsşadi yatı içinde iş alan her fert ve her müessese milli müdafan cephe- sinde yer almış sayılır. Bütün bir milleti iktisatça istiklâl savaşı içinde vazifelendirilme- nin biricik yolu budur. Müstahsilin iyi istihsal ve kârlı satış yapamlaması bütün millet iktisadiyatımızın ve içtimat yükselişimizin yürüyüşünü höstekle- yen bir engeldir. O halde milli bünyemizin bu en zayıf noktasını savaşımızm ha- reket noktası olarak ele almak zaruretindeyiz. İşte mecburf devlet kooperatifleri içinde teşkilâtlandırılacak ©- lan müstahsil, tapkı orduya alınmış bir nefer gibi, iktisatça mü- dafaanın usullerini talim ve tatbik edecektir. Mlüstahsil, her istihsal şubesine ait modern istihsal usullerini, modern bakım ve yetiştirme şartlarını andak mecburi koopera- tfler içinde teşkilâtlandırıldığı zaman öğrenebilecektir. Müstahsil, bugün kendi karsısına çıkan dar, fakat kuvvetli bir alıcı cephssine karşı ancak bu suretle kendi hakkını ve dolayısile millet iktisadiyatının menfaatlerini müdafaa edebilecektir. Ve (Köylü kazanmalıdır) şiarı ancak bu yoldan ger- çekleşecektir. Gelecek sayımızda (İncir devlet kooperatifi) hakkındaki düşün- celerimizi vermeğe çalışacağız,