1 Eylül 1934 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 21

1 Eylül 1934 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 21

ikü gİB- Cihan içinde Türkiva Ortaavrupanın Davasızlığı. Burhan Asaf. İngiltere ve Fransa gibi büyük devletlerin sermaye himayesi al- tında sanayi maddeleri ihracatçılığı ile gecinegelmiş olan Orta avrupa memleketleri, kendilerine pazar ve mahreç rolu oyna- yan memleketlerin sanayileşmeğe başlamaları üzerine iktisadi rollerinden olmuşlar ve bunun neticesinde, şimdiye kadar misli görülmemiş içtimai ye siyasi bir depresyonun manevi hapsinde kalmışlardır. Almanya ile Ayusturya, bu hususta basta gelmekte- dir. Bu iki memleketin mukadderatını tehdit eden tehlikeleri ©- ralara kadar gitmeksizin nasıl muhakeme yoliyla tayin etmek kabilse orada bulunduktan sonra bunları insanların, şehirlerin ve köylerin halinde âdetâ maddeleşmiş görmek okadar müm- kündür. Meselâ Almanyada: yeni rejim, filyaki, geniş halk yıgınlarını oyalamak ve kendi kendilerile bir an için dahi olsu meşgul ola- cak vakit bırakmamak için siyasi sahne san'atının en ince vasıta- larına baş vurmaktadır. Bütün gençlikle beraber milyonlarca in sanı, öoniformalar içinde ve bando muzikalar arkasında, kâh bir sergi, kâh bir intihap, kâh bir geminin kalkması ve kâh sadece bir küçük ve geçmiş hâdisenin yıl dönümü vesilesile bir araya toplamak santlarca ve günlerce bir arada tutmak, matbuatın ve radyoların ağzını çevirerek bütün kulaklar uğuldayıncaya kadar bazırmak, Almanvanın günlük hayatına girmiş sabnelerdir. Başlıca devlet dairelerinin ve hususile Başvekâlet ile propağan- da ve hariciye nezaretlerinin bulmduğu Wilhelmstrasse'de si- yah oniformalı, iriyarı SA'lar dolaşırken ufak halk birikintileri- nin bunların hareketlerine daldığını seyretmek, insanı bir kaç dakika için yolundan elakoyabiliyor. Keza, meselâ Kaiserhof otelinin holünde yahut yamek salanımda, birbirlerine ökçe vu- rarak, el kaldırarak ve «Heil Hitler!» diye haykırarak selâmla- yan SA şeflerinin hali, bir an için en şiddetli münakaşayı durdurabildiği gibi en derin dalâmlığı da gideriyor. Yakalarda- ki gamalı haç işaretine göz kaymıyor değil. Ve büyük bayram 21