1 Eylül 1934 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 33

1 Eylül 1934 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 33

lı. tis- nü- ak- A de- rırı ya re, uz. rük ad- un- ha er len Kömür sanayiine ve madeni mahrukata doğru. M. Şevki. Şimdiye kadar maden kömürlerimizi yalnız ihraç ile iç ve dış pa- zarlarda katı mahruk olarak kullanan memleketimiz İş Banka- sı tarafından Zonguldakta temeli atılan yarım kok fabrikasile kömür sanayiine doğru ehemmiyetli bir adım atmış bulunuyaor, Filhakika maden kömürünü yalnız ocak ye buharkazanı mahru- ku olarak kullanmak, onun muhtevi olduğu diğer bir çok kimye- vi maddelerden istifade etmemek alduğundan büyük bir ziya teşkil etliği gibi gerek sanayide ve gerekse ev mahrukatında iyi cins mahruktan mahrum kalmak itibarile de bir noksan teşkil ediyordu. Bu yeni tesisle şimdilik bu ihtiyaçların bir kısmı, yani iyi bir ev mahruku tedariki ve bu meyanda bir kışım kimyevi me- vaddan istifade imkânları temin olunmakta ve bilâhare demir sanayii için de tam kok istihsali düşünülmüs bulunmaktadır. Sathının onda sekizi çıplak olan memleketimizde mahruk mese- lesinin haiz olduğu ehhemmiyeti biz, mütcaddit defalar izaha çalıştık. Anadoluda ve bilhassa orta yaylada oturan büyük kitle- nin ve alelumum kuruları sanayiimizin memleketimizin muhtelif mıntakalarında mevcut madeni mahruk zuhuratına ne dereceler- de ihtiyacı olduğunu da hepimiz biliriz. Bu ihtiyacın zamanla tatminine doğru gidilerek madeni mahruk servetlerimizin gün- den güne işletilmecye açılacağını kabul etmekle beraber hâlâ İz- tanbulun ve sahilde bulunan diğer şehirlerimizin senede bir kaç ormanlık ağaç yaktığını görerek bu işin plânlı bir mahruk ve e- nerji siyasetile çabuklaşlırılması, kolaylaştırılması löüzimgeldiği- ne de kat'? kanaat getirmişlerdeniz. Bu itibarla da mahruk işimi- zi halle doğru atılan her adımı büyük bir memnımniyetle karşıla- mamamıza imkân yoktur. Her nekadar büyük kütle yine kendi ci- varlarında işlenmeye açılacak bilhassa linyit madenlerinden son- ra hakiki madeni mahruka kavuşacaksa da bugün sahilde ve de- 8 33