1 Eylül 1934 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 12

1 Eylül 1934 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 12

lar meslekli nüfusumuzun yalnız binde dördünü teşkil etmek- tedir. Ticaret işile meşgul olan bu 257.355 kişi içinde mahalle bakkalı, tütüncü, manifaturacı, simsar, komsiyoncu, borsacı, bankacı, si- gortucı v. s, ve bu meyanda büyük ithalâtcı ve büyük ihratcatcı da dahildir. Türkiye'de kaç kişinin büyük ihracatçı olarak çalıştığını bilmi- yoruz. Amma, her ihracat maddemiz için adı sayılabilir ancak beş on kişinin mevcudiyetinden de haberdarız. O halde ihracatçı için normal olanın bütün millet iktisadiyatına teşmili, çok - egoistce bir iddia olur, Davayı müstahsil bakımından ele alırsak görürüz ki, 5.351.215 kişilik meslekli nüfusumuzun 4.368.061 kişisi yani ©9 80 ni zira atle mesgul olmaktadır. İşte bu bir ezici topluluktur ki, onun için normal olanı, rmillet iktisadiyatı için de normal olarak almakta isabet vardır. Halbuki, Türkiye'de ötedenberi iliracatçımın ölçüsü ve ihracat- çının narmali millet iktisadiyatımız için miyar olarak telâkki e- dilegelmiştir. ilk defa olarak bir Devlet adamımız Başvekil İsmet Paşa Haz retleri, davayi müstahsil yani millet iktisadiyatı bakımından ma- sanın üzerinc koydu: “ Köylü kazammalıdır. Köyliüntün bayatı yüksel- meclidir. Ba da omun iatihsalâtının değer Yiyatlna satılması ile kabildir. ,, Başvekilin iktisat siyasetimiz için bir düstür mahiyetindeki bu açık sözleri müstahsili dile getirdi. (*) Müstahsil kendi davasının ana hatlarını şâyle çiziyor: 1. — Satış fiyatım maliyet fiyatımıdan aşağrıdır. O halde fiyatlar benim için anormaldir. 2. — Benim malımı satan mutavassıtlar ve tacirler benim dağı nık ve zayıf vaziyetimden istifade ederck bana karşı (mütte- hit bir cephe) halinde çıkıyorlar. Ve fiyatları diledikleri gibi tespit ediyorlar ve bu suretle kâr da (* Aydın İncir müstahsillerinin Başvekil İsmet Paşa Hz. lerine gönder- dikleri maktabu bu sayımızda aymıon busiyarıız. 13