17 Nisan 1935 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

17 Nisan 1935 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

TAKIMI TEFRİKA : 93” Her hakkı mahfuzdur. o Yazan: Son Yemen valisi Mahmut NEDIM Enver Paşa fedakârlık ve feragat istiyordu Yemen ve Asire gönderilen 300000 altın - Enver Pş.nın telgraf yağmuru - Yemenin sadakati | değildim. Ancak hazinesi boş bir devletin durup dururken neden, niçin ve ne cüretle harbe girdiğini biribi sormak değil midir? (1) Bütün bu müşkülâta rağmen biz Yemende sükün ve huzuru muhafa za ettiğimiz gibi, işgal ve zaptettiği miz araziden de sonuna kadar bir karış yeri geri vermedik. İngilizler bu muvaffakıyetimizi bir türlü haz- medemiyorlardı. ü du ki Adende büyücek bi bulundurdukları halde, bu kuvvetle bizi yıldıramıyacaklarnı da anla. mışlardı. Onlar, herhalde diğer cep- helerdeki harekâtın neticesini bek- liyorlardı. Fakat bir taraftan da Londrada, Adenin tehlikede olduğu korkusu başgöstermiş bulunuyordu. Hindis- tan yolumun bu en mühim geçidi, ve kilidi ihmal edilmiş addolunuyor, bu sebeple de hükümete hücum e- diliyordu. Bu hucumlar çoğaldıkça çoğaldı. Aden vali ve kumandanı efkârı teskin ve hattı hareketi izah için bir taraftan yerlilere beyenna- meler yerlerin. diğer taraftan da şu ee mecbu- riyetini hissetti: — “Biz Türklerle harbetmekten ictinap etmiyoruz. Malümdur ki İngiltere devletinin saz pek ge- niştir. arımızı birer birer takip ve devletimizin çizdiği hat İri gene KA harpten. Bir mal gene hali yiz. Bir dairesinde, ve elele ruz. Bir ay sonra Türklerin elindeki Arabistanı kâmilen kurta- racağımızı ümit ediyoruz.,, Deyli Taymis gazetesi de (tahtı- idaremizde bulunan bir memleketi neden himaye etmiyoruz?) serlev- we öyle yazıyordu: “ Delminoten,, ri sormuştu: — Aden ne oldu, ne oluyor? Ef- kârı umumiye diyor ki Hindistan ve Avisturalyanm kilidi mesabesin- “de'ölan Aden çok mühim bir yer- dir. Burası iki senedir Türkler tara- fından mahsurdur. Teessüf ediyo- ruz ki oradaki askerimiz hiç te mu- vaffak olamamış, iyi bir şöhret ala- mamıştır. erlerimiz orada ne Lord Gür- yapıyorlar, oturuyorlar mı? Harp-| ten haberdar değiller midir? Türk- ler ise az ve zayıf bir kuvvetle hi- mayemiz altındaki topraklarda hâ- kim bir vaziyette bulunuyorlar. Bi- zim aczimizin hakiki sebepleri ne- lerdir. Türkler Adenin kapılarına kadar geldiler. Bütün o havaliyi ii tlâ ettiler. Biz neden geri çekildik. Adene7 mil mesafeye kadar düş- manın sokulmasına neden müsaade ediyoruz.Bize sadık olan Sultania- rin katledilmelerine de seyirci ka- lıyoruz, şehirlerin tahribine lâka- yit duruyoruz. Himayemizde bulunan ahaliyi rencide ediyoruz, Niçin? Lord da şu cevabı ver - mişti; — Altı haftadanberi Türkler Lâ- hiçte kımıldayamayacak ve Adeni tehdit edemiyecek bir hale getiril. mişlerdir. Onların Adene asla gire- miyeceklerine inanınız. Himayes altındaki arazide bulunan yerlile- rin her hale rağmen bize sadık kal. dıklarmı ilâve etmekliğim lâzım. dir. Bunun üzerine Lord Gürzona tekrar soruyorlar: — Elbette bu halk bize sadık ka- lacaktır. Çünkü bizim onlara bir çok taahhüdatımız vardır. Bu taah- bütlerimizi yerine getireceğimiz. den emindirler, fakat neden bunca zamandır onların Türkler tarafın. dan ezilmesine o müsaade edip du. ruyoruz. Lord Gürzen da diyor ki: — Biz Türkleri Lâhiçte durdur- duk. Bu, kâfi görülmelidir. Bu buh- ranlı ve müşkül zamanda şarkta, oralarda daha fazlasını yapamayız. ın gene sevapsız kal- madı, ona dediler ki: - | — Adenin vaziy i bugün v yahim- dir. Türkler bizi sakalımızdan ya- | kalamış istedikleri tarafa çekiyor-! lar, Vaziyete hâkimdirler. Topları- nım sesleri len önünde ürli vapurlardan işitiliyor. Diğer taraf- tan ise biz (Yemen muhasarada- dır) diyoruz. Bu, böyledir belki. Zahireleri dışardan geldi e biz buna artrk müsaade etmediğimiz i- çin filhakika Yemen muhasarada- dır. Öyle iken gene vaziyete hâ- kimdirler. Bir Otaraftanda Şerif Hüseyin Hicazda bize iltihak et. miştir. Demek ki Türklere kara yol- ları da kapanmıştır. — Lord Morli vaktile muhalefet etmeseydi biz Adenden içeri doğru altmış mil uzunluğunda bir demir yolu yapmış olacaktık. Bu hat o za- man yapılsaydı şimdi başımıza bu işler gelmiyecekti., , Gazete bu münakaşaları yazdık- tan sonra hükümetin Adeni boş bi- rakmasına ve böylece tehlikeli bir vaziyet ihdas edilmesine efkârı u- mumiyenin pek müteessir olduğu- nu uzun uzadıya yazıp duru! | İngilizler 1802 de Adeni şöylece ilişivermişlerdi: “Hindi şarkide Britanyanm şü- rayı devlet (o âzasından (Markez Vilsli) nin vekili Sir Hom ile Sultan Ahmet Abdülkerim tarafından mu- rahhas intihap olunan Ahmet Basi- hi arasında bir mukavele imzalan- muştır . 1 — Şarki Hind şirketi ile Hin. distan imparatorluğu tebaası ve sultan Abdülkerimin tebaası ara- sında ticari münasebat tesis edile. cektir. 2 —- Sultan Ahmet Abdülkerim bütün İngiliz emtiasma karşı Adeni serbest liman yapmağı kabul etmiş- tir. Buna mukabil Sultan Abdülke- rim bu emtiadan yüzde iki gümrük resmi alacaktır. Ancakon sene müddetle bundan fazla gümrük resmi alamaz. 3 — İngiliz tebaası Adende ser- best, her türlü hukuklarına sahip o- larak oturabileceklerdir. (Bitmedi) (1) Enver paşa mütemadiyen vatan-. | perverlikten, dinden, fedakârlıkdan bah. | seden te smahrumi, İ beklediğini bildiriyordu. Bizden be bu şeyleri biz kimden bekliyebili Bedevi bu lâflardan ne anlar, M fih anlamaz zannettiklerimden pek hun Yemende anlayacaklarından emin ol. duğum bazılarından daha (iyi anlamış ve sonuna kadar sebat etmiş olduklarını | da gördüğümü burada itiraf etmeliyim Enver paşanın bu telgraflarından birini buraya aynen alıyorum: 'emende kahramanca harbeden ve fe- dakârlik gösteren Yemen ve Asir kitaacr | kumanlanlarına ve bütüm O kuaata zat hazreti pedişahı namına teşekkür ederim Ve harbin kat'i neticesine kadar bilcüm. le mahrumiyetlere katlanıp düşmanla | çarpışmanızı şimdiye kadar vuküatın te- yit ettiği ulüvvühimmetinizden beklerim. Ben size Karadeniz tarikile üç yüz bin İ Hira gönderdim, Ve yalnız kara nakliyat için altnış bin lira verdim. Eğer size ranın Yemen ve Asire sevki için çare larsanız size tüfek ve para gönder Bu parayı salimen nakledebilmeği hüt eden adamlara da büyük nakdi kâlat vadedebilirsiciz. Oradaki vaziy ve düşmana dair muntazaman malümatı- Bıra muntazırım. Başkumandan vekili Enver İş Bankası çok kiymetli bir müdürünü kaybetti Iş Bankasının Trabzon şubesi mü- dürü olup bir müddettenberi şehrimiz. de tedavi edilmekte olan Bay İzzet bu sabah pek genç yaşında gözlerini ebedi olarak acuna kapadı. Bankacılığı iyi kavramış, çok zeki, canlı ve arkadaşları arasında hakikaten sevilen bu gencin ölümü bütün muhiti. ni matemlere bürüdü. İzzet, ölüm döşeğinde bile kendisine alökası- mahsus neş'e ve aziz mesleğile ni bir an bir meslek aşkından Gö eldğeci Dün sabah zayıf ve titrek dudakla rındaki son pembe işaretile aile ve yav! vularınm hayalleri önünde uful eden bu | aziz ölü, bugün saat 11 de Ayasofyada Sağlık Yurdundan kaldırılarak Iş Ban- kası ailesinin kolları arasında Edirneka- pıdaki şehitliğe gömülecektir, Allah ahmet. eylesin... önünün dee kann İ zirı Bay Noville Chamberiain dün öğ- / milyon 390 bini umumü hizmetlere ay - HARICI H ABERLER Yunan fırkaliderleri yeniden tevkif edildiler Yeni divanı harpler kuruldu, mahküm zabitlerin rütbeleri a.ındı ATINA, 16 (Hususi) — Siyasi par. ti Hiderlerini muhakeme edecek olan di- vanı harbin riyasetine umum donanma kumandanı Vis âmüral Sakollarla tayin © dilmiştir. Reis ilk olarak isyanda alâksları bu- lunduğundan şüphe edilip te tevkif e- dildikten sonra bırakılan bütün siyasile- rin tekrar tevkifi emrini vermişi Dava evrakını tetkik etmek muhakemelerin bir iki gün telikini iste- mişfir, General Papulasın mahkemesi ATINA, 16 (Hususi) — General Pa- pulas ile ÇGumhüriyeti koruma) demek. leri erkânmı muhakeme etmekte bulu nan divanı harp dün de bir çok şahitler dnlenmiştir. Bugün başka şahitler dile. Yeni iki divan SELANIK, 16 (Hususi) — Kavala fevkalâde divanı harbi Bulgaristana ka- çan general Kamenos, miralay Ba Papastormoti binbaşı Burdara il ğer âsi zabitlerin gıyabi muhakemesine De tur. Bu divanda evvelisi gün mahküm e dilen zabitlerin rütbeleri bugün alınmış- tr. Ayni divanı harp 25 inci taburun â- si zabitlerile Pravi ahalisinden isyana eş smuhakemesine im İ Gümülcüne divanı harbi 128 zabit i- le isyana iştirik eden neferlerin muha- kemesine başlamıştar. Geri kalan askeri ve sivil isyancıları muhakeme etmek üzere iki divan daha tedir, — i de mahküm edilen miralay Linardakis i- le diğer abilerin rütbeleri dün alınmış. ALINA, 16 (Hususi) — Birinci or- du kumandanlığından burada bir dör. düncü divanı harp daha teşkili emri ve. rilmiştir. Bu divana şimdiye kadar diğer divanlara gönderilmiyen bütün asker ve | siviller erer Ordunun tasfiyesi ATINA, 16 (Hususi) — Ordunun tasfiyesinin 5 mayısa kadar ikmali karar laştırılmıştır. Memurlara sit bütün te şekküllerin lâğvedildiği o hakkındaki is. tisnai kanun neşredilmek üzeredir. Diğer bir İstisnai kanunda memur. ların tayin ve terfileri için icap eden ev- safın inde edildiği neşredilecektir. Gunaris için bir heykel yapılacak ATINA, 16 (Hususi) — Ahali par. i mü maris namına bir hey- kel rekzi için başbakanın riyaseti altın» da Maksimos, Kanelloboldi ve saireden mürekkep olarak teşkil edilen heyet i- ane toplayıp beykeli yaptıracaktır. Tersane ve Girid ösileri ATINA, 16 (Hususi) — Askeri hâ- kimler Venizelos, Plâstiras ve Giritte İs- yan kuvvetlerinin kumandanı tayin edi- İen miralay Çanakakisin muhakemeleri- nin diğerlerinden rini başlı başına nisanın otuzunda yapılmasına karar vermiştir. ATINA, 16 (Hususi) — Tersanede teşkil edilen divanı harpte âsi deniz za- bit ve küçük zabitlerinin muhakemele. rine dün başlanmıştır. Bu divana erkânı — reisi Ilkonomu riyaset etmekte Küçük itilâf ve Balkan ke Dün Cenevrede toplantı yapıldı, tebliğ neşredildi Sen Jermen, Trianon ve Neulli muahe- delerini imza edenlerin askeri vaziyeti CENEVRE, 16 (A.A.) — Küçük itilâf ve Balkan anlaşması konseyi dün yaptığı müşterek toplantı sonunda bir tebliğ neşretmiştir. Tebliğde deniliyor ki: “Küçük itilâf ve Balkan andlaşması, Avrupanın şimali şar kisinde karşılıklı yardım mukaveleleri akdine ve merkezi ve cenubi Av- rupada emniyet misahının tahakkuku hususundaki lerin müs bet bir neticeye varmasına esaslı ehemmiyet atfeder. Sen Jermen, Tria- non ve Nenilli sulh muahedelerini imza edenlerin vaziyetinin ta diline gelince, beş devletin mümessilleri bu hususta Bay Laval tarafın - dan yapılan tefsirata ittilâ hâsıl etmişlerdir. İki grup devletlerin daimi konseyi uluslar kurumu konseyinin fevkalâde içtima devresi sırasında yeniden bir toplantı daha yapacaklardır. Bazı dairelerin 934 yılı bütçelerine tahsisat konulması için isa olarak divana verilen 234 kişi- den yalnız 126 kişinin vecahmda, diğer- lçrinin aryabında muhakeme yapıkıdıkta. Sala ekserisi V. Venizelos ile bir- likte Napolide bulunan âsi zabitlerdir. Muhakemede suçluların © akrabasmdan ve güzetecilerden başka kimsenin bulun. masına müsaade Yeni Mili lem 370 mebus bulunacak ATINA, 16 (Hususi) — Harbiye . ve Başbakanlık muavini general pe İlam tarafından resen oluz daha seçilmesi ihtima- linden bahsediyorlar. Eğer böyle otuz mebus daha seçilirse bunlar meclisin mil- li meclis olarak yapacağı işlerin nihaye- tine kadar kalıp bilâhara meclisten ayri. lacaklardır. Etnos gazetesi ATINA, 16 (Hususi) — Isyan ilk günü kapatılan Venizelist Etnos gazete- sinin tekrar intişarına müsaade edildi. ğinden dün akşamdan itibaren neşriya- tına başlamıştır. İngiltere kütçesi | P.r.nç ve fasulyeye'yeni v rgler konuyor LONDRA, 16 (A.A.) — Maliye na leden sonra Avam kamarasma 1935 36 bütçesini takdim ederken, hassaten Mançuria'dan ithal edilmekte olan pi- rinç ve Soya fasulyasıma bir resim kos nacağını haber vermiştir. Tahakkuk ettiğine göre pirince, Sterlin başına 2, 3 pens resim konacaktır. İmperyal pirinçler rüsumdan muaftır. Soya fa- sulyelerinden emperyal nevi müstesna üzere, kıymet üzerinden yüzde 10 rüsum alınacaktır. | LONDRA, 16 (A.A.) — 1933 - 36 | bütçesinin masraf yekünu — 729,070,000 liraya balığ olmaktadır. Bunun 225 mil- yon 580 bini düyunu © umumiyeye, 490 | lerdir. | e Mareşal Peten 1917 de Fransız ordusunda ısyan çıktığını söylüyor PARIS, 16 (A.A.) — Röyter ajansı muhabrinden Siyasi ilimler akademisinin bir i Mareşal Patenin aşağıdaki ifşantta bulunduğu söylenmektedir. “Geri hidematmdaki fena idareden do- fayı husule gelen erzak noksanı ve hiç bir muvaffakiyet ümüdi olmaksızm atılacak» ları bücumlardan ümitsizliğe kapılan 54 trrka, 1917 senesinde cephede ve cephe gerisinde isyan ederek Parise yürümüş - » O zamanlarda tebiye m kıta, tamâmen mahvolmuştur. Bunun arkasından bir i- kinci grup gönderilmiş, o da ayni akibete ağramıştır. Hücumlar, kâfi derecede top- rılmış, lm de iğ için de ihtiyat | çu istihzaratı olmaksızın yapılmakta idi.,, tahsii geçen seneye nisbetle on buçuk milyon | fazla masraf tahmin olunmaktadır. ali hazırdaki vergi sistemine göre, mazırı, varidatın 735 milyon 580 bin liraya baliğ olacağını tahmin etmek- tedir ki, bu suretle 5 milyon 610 bin li- ra raddelerinde bir fazlalık olacaktır. Alman Bir.iği Ş ma'den Karadenize kadar br Birlik yapı'acak KÖNSBERG, 16 A.A, — Havas ajansı muhabirinden; Ecnebi memleketlerdeki Almanlara ait birliğin 58 inci kongresi, haziranda Köns- bergte toplanacaktır. Bu toplantıda, (Fen landiya körfezi ile Karadeniz arasındaki Almanlar) mevzuu gi tip heyetinin tebliği ki Almanya tesaı bamlelerizin büyük: bir sümayisi olacak- tr. Fenlandiya körfezi ile Karadeniz ara» sındaki geniş sahada yaşayan Almanların tarihi relleri, ve şimdi yapmak mecburi- yetinde oldukları © vaziyetler kongrede zösterileceketir. Büyük bir grev Amerikada 3 milyon amele grev yapacak NEVYORK, 16 (A.A.) — Daily Te legraf gazetesinin Nevyork muhabiri, ika işçi fırkası liderlerinin 3 mil yon 500 bin amelenin dahil olacağı muazzam bir grev hazırladıklarını yaz Akademinin içtima, gizli olmakla be- Milli kime üç — şubesi için, | cabar, sali malümatı alabilmiş» lerdir. Amerika devletleri arasında bir kültür muahedesi NO 16 A.A. — Amerika it- ül münascbetile Bay Ruzvelt erkese ir cemubi Amerikanın 18 cumhu riyeti ile bir muahede tar, Bu muahâde, bu devletler ek Mf zuhuru takdirinde kültür ühidelerime dokunulmıyacağını natıktır. Bu muahede- ye göre salibinhmer bayrağı gibi bir bay- cak ihdas edilecek ve bir ihtilâf zuhurun- ia bu bayrak kültüre ait mebaniye çekin Be çıka parasının ist krar ar 16 A.A. — Belçika baş - tuz ve demiştir ki: > Faydalı tedbirlerin alınmasına bizi yak laştıracak hor teşebbüsü tereddütsüz ya- pacağız. Ekonomi ve para meselelerinin halledilmesi için arsmlusal bir anlaşma temin edilmelidir. ANKARA, 16 (Telefonla) — Bazı dairelerin 1934 yılı bütçelerine 2 milyon sekiz yüz seksen dokuz bin liralık tahsisat konulmasına dair kanun lâyihası Kamutdyda ruznameye alınmıştır. Perşembe toplantısın- da görüşülecektir. Bu lâyihaya göre, Ankara belediyesinin bütçesi hükü sesten çok mühim ihtiyaçlarını karşılamakla olduğu anlaşıldı- gından, şehrin bu zaruri ihtiyaçlarını karşılamak üzere, umumi bütçe - den vade ve faizi lera Vekilleri Heyetince tesbit edilmek üzere, Ankara belediyesine 250 bin lira ikraz edilecektir. Bundan başka Trakyaya yer- leştirilecek muhacirlerin masraflarını karşılamak iş için İşçiler tarar 450 bin lira, polis karakolları inşası için Emniyet işleri bülçesine 20 bin lira, uyuşturucu maddeler inhisarı mütedavil sermayesi için İktısat büt- çesine 250 bin lira ilâve edilmektedir. Ölüm cezasına çarptırılanlar ANKARA, 16 (Telefonla) — Hırsızlık suçunun delillerini ortadan kaldırmak için iki kişiyi öldürmekten suçlu Meni oğlu arabacı Halil ile Maksud oğlu Çabacı Sabrinin ölüm cezasına çarpılmaları hakkında Manisa ağır ceza mahkemesi kararı tasdik için Kamutaya bildirilmiştir. Erganı istikrazının ikramiyesi; 30 bin lirayı 156280 kazandı ANKARA, 16 (Telefonla) — İkramiyeli Ergani istikrazının A. B. C. tertiblerinin dördüncü ikramiye keşidesi bugün Cümhuriyet Merkez Bankasında yapılmıştır. Büyük ikramiye olan 30 bin lira 156280 numara ya, ikinci ikramiye 15 bin lira 1416 numaraya isabet etmiştir. 68889, 125594, 147426 numaralar üçer bin, 184594, 170706, 138477, 152970, 154312 numaralara dokuz yüz dokuzar lira isabet etmiştir. Fransız hava bakanı Romaya gidiyor PARIS, 16 (A.A.) — Siyasi mahafilde söylendiğine göre Fransa Ha va Bakanı General Denain, Stresada ileri sürülen Fransız - İtalyarı ha- va misal hakkındaki müzakerede bulunmak üzere Romaya gitmekte - İ dir. General Denain ayni zamanda 20 Mayısta toplanacak clan Tuna konferansının hava misaklarına aid yapdacak müzakere işlerile de meşgul olanaklar. müttefik. | Eski hiyeroğlifler Fransa, leri ve Rusya B. Radek'in'bir yazısı MOSKOVA, 16 ( dek,İzvestiya gazetesi Sovyet ilini akademisi tangut yazılarını oku- mağa başladı MOSKOVA, 16 (A.A.) — Sovyet Rus ya İlim Akademisine konferansının neticeleri” başlığı altın da yazmış olduğu makalede şöyle di- or : E Yedletam meltaofikleğinin pak 5 tayı nazarı itibara almaları icap eder ki İngilterenin hususi vaziyeti Tena Bın kendi müttefiklerinin müd. için kat'i harekette bulunmasına deta bir fren vazifesi görmektedir. Me diyor kii Fransa, alktefiklerini kaybetme - mek ve büyük Britanyanın hükmü al- tına girmemek istiyorsa müttefikleri: nin mevcudiyetlerini temin çarelerini bizzat kendisi aramak icab eder. Diğer taraftan, Fransanın müttefik- lerinin vaziyetini tarsin etmek için her şeyden evvel Sovyet Rusya ile muka- renete ihtiyacı vardır ve bu mukare- net olmadıkça bu müttefiklerin gü - nün birinde istinatgâhsız kalacakları muhakkaktır. Fransa ile Sovyet Rusyanın a reneti, yalnız Fransa için âcil yaç değildir. Fransanm mi ttefikleri de bu mukarenetin vücude getirilmesi için Pariste ssrarda bulunmaktadarlar. İngiltereye gelince, İngiliz efkârı umu. miyesi, hiç bir zaman harici siyaset sa hasında son zamanlarda olduğu kadar tenakuza düşmemiştir. Bu tenakuzlar, İnsuli muhakeme edilecek| muhafazakirlar saflarda olduğu ka VAŞINGTON, 16 (A.A.) — Müd- deiumumi, Samuel Insuli, Junior, Mar tin İnsull İle diğer sekiz kişinin Secu- ritics Comj inhi- panyhin pek yakında lâl edeceğini bilerek birtakım esha » mu tahvil miş olmakla itham edile- ali larını İste Isviçreden Kaçınlın gazeteci LONDRA, 16 (A.A.) — Almanya ga- maktadır. Bu grevden maksad, şimdi- ki işsizlere yardım şeklini protesto o- Incaktır, Lidorler, bu suretle işsizlere çalışan amele derecesinde para veril- #nesini temin etmek ümüdindedirler. zeteci Jakob'un indesini istiyen içre nolasmı, reddetmiştir. Alman hükümeti Jekob'un bir vatan haini olduğunu ve ada letin normal seyrini takib o etmesi lâzım geldiğini söylemeletiiz. dar liberaller nezdinde de hüküm sür- Dünya izcilerine va edecek bir nutuk STOKHOLM, 16 (A.A,) — Bütün dünya izcilerinin günü olan 23 nisanda Isveç izcileri htm oğlu prens Güstav Adolf, bütün dünya izeilerine hitanen © radyoda bir nutuk söyliyecektir, Sazt 19,20 da bükün deve istasyon» ları tarlından neşredil İ kun mevzuu (izci idealleri) dir. başkanı, veliahtm büyük olan bu mut bağlı doğu İlim. leri enstitüsü eski Tangut Devletini Bu- gün kullanılmayan diliyle yazılmış beş- bin hiyerozlifi açmağa başlamıştır. Malüm olduğu üzere, eski Tangut dev leti, onuncu yüz yıldan on üçüncü yüz yıl başına kadar yaşamıştı. Sovyet ağar ilim akademisi tarafından toplanmış olan yonu teşkil etmektedir. Bu koleksiyonda, şürlerle, ata sözlerine ait bir eser ve Tan gut devletinin yasalarını ihtiva eden 20 cilt kitap vardır. Eserlerin hepsi on ikin- ci yüz yılla on üçüncü yüz yılın başla gicmda, Tangut devletinin ölmesine se - bep olan Mongol istilâösmdan biraz evvel yazılmıştır. Koleksiyonun en mühim kıs- mı, Mongolistan steplerinde yeri bulu » nan eski Kara-Koto şehri harabelerinde bir mezardan çıkarılmış ve 1910 yılında Moskoraya getirilmiştir. Hiyeroğliflerin © açılmasından sonra, bunları telâ meselesi halledilecek ve bu suretle bir Tangut lügati yapıla - caktır. Yasaların tetkiki neticesinde, eski Tam- ei devletinin idare rejimi ve ayrica bu devlet içinde soysâl ve ekonomik müna- Aydın hattı ANKARA, 16 (Telefonla) — Aydın hattını satm alma mukavelesi perşem- be vey enmartesi günü parafe edile. cektir. Ekonomi Bakanlığı baş- müşavirinin tetkikleri ANKARA, 16 (Telefonla) — Eko- nomi Bakanlığı