10 Mart 1932 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 17

10 Mart 1932 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 17

No. 1856—İ71 kii üzerine oldukça fena tesir etmişti. Eakat o, yılmadı. 1781 Fransanın yeni yardımile hücuma geçti, İngilizleri şiddetle püskürttü. Bu zaferi haber alan İngliz baş- vekili: “Herşey bitti,, demişti. Washington: “Bu hadi- seler yalnız İngiltereye değil, bütün müstebit memle- ketlere bir ders olsun. Zafere giden yegâne yol adalettir.,, dedi. Harici kargaşalıklar böylece mü- sait bir şekilde halledilirken Washing- ton'un askerleri kendilerine istedikleri maaşı vermediğinden kongreyi dağıta- rak ve Washington'u diktatör ilân etmek istediler. Fakat o, bu harekete şiddetle muhalefet etti: “Vatanıma ya- pacağım daha bazı vazifeler vardır. Fakat başkalarının hukukuna tecavüz edemem.,, Ve bazı tedbirter alarak gayr memnunları teskin etti, 1783 ikinci teşrininde İngilizler New-York'u tahliye ettiler. Washington parlak bir alayla şehre dahil oldu. Ve ertesi günü sev- gili askerlerine veda ederek Mouyt Vermon'a çekildi, ziraatle meşgul ol- maya başladı. Fakat vazifesi daba bitmemişti. Amerika ittihadı esasını kurmak lâzımdı. Bu maksatla 14 Mayıs 1787 de toplanan Filâdelfiya konvan- siyon meclisi reisliğe Washington'u getirdi. Ona krallık teklif ettiler. Fakat şiddetle reddetti: “Biz bütün dünyaya (Sile hürriyet tohumları ekiyoruz. Bütün dün- yaya misal oluyoruz. Nasıl olurda...” yeni kurulmuş bir devleti istibdat altına alabiliriz.,, diyordu. Nihayet 1789 Nisa- nında Washington Amerika müttehit devletler riyasetine kahir bir ekseriyetle seçildi. Bu sahifede onun reisliği zamanında neler yap- tığını tetkik edecek değiliz. Fakat Amerikan halkı pek yakın mazisini unutacak kadar tedbirsiz ve nankör davrandı. 1793 te tecdit edilen intihapta tekrar Was- hington kazanmıştı. İşte bu ikinci intihap müddeti zarfında Washington bir çok müşkülâtla karşılaştı. İn- giltere ile bir ticaret muahedesinden ihtilâf çıkmıştı. SERVETİFUNÜN 241 mai Halk ne yaptığını bilmeden İngiltereye harp ilân edilmesini istiyordu. Fakat Washington mütemadi mubarebelerden yorgun çıkan bir millet için yeni bir harbin ne kadar gayrı müsait şerait altında cereyan edeceğini biliyordu. Ve bütün nufuzile bu tehlikenin önüne geçmiye çalıştı. Bununla beraber matbuat halkı kışkırtmaktan geri durmuyor, ve Washington'un me- Amerika istikiâi harbinde ( 1781) Ceneral Vaşiynbton'um muhü- sara ve tezyık "ettiği Porkatun kalesile kumandanı İngiliz Cene- | ralı « Kornevalis » in ve askerlerinin Vaşingbtona esareti ve istik- İâl harbinin zaferle hitamı saisine büyük engel oluyordu. Washington Amerikanın mukadderatına hâkim olan mevkiden çekilmeyi daha münasip buldu. Ve Mount Ternon'a çekilerek ziraatle meşgul oldu. 1799 da Georg Waşhingion, Mount Vernon'da dünyaya gözlerini kapadı. Georg Washington, kuvvetli irade ve muhakemesi doğruluğu, itidaliğve adaletile Amerikada hâlâ devam > eden bir birlik vücuda getirmiştir. Onun | yegâne gayesi de bu idi. Bu hedefine yürürken Fransızlardan da epey yardım gördü. Fransız cenerallarından La Fa- yette ve Rochambeau senelerce yanyana çalıştılar. Washington ilk konvanziyon meclisi açıldığı vakıt: “Bugün biz bütün dünyaya örnek olduk. Yarın bir “Avrt- pa ittihadı devletleri, ismine tesadüf — Dovamı 244 inci sayfada — -& Ceneral Vaşinghtonun Amerika is- tiklâl harbinde ( 1776 )'de New-York dan başlıca zahitanile Dolvara nehri Özerinden rileatı.