16 Şubat 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 7

16 Şubat 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 7

Bir Alman bir oturuşta 150 nal Temiz su ile yapılmış bir buz büyük bir derecei hararete ta- hammül edebilir, 21 Kânum- sani Çinlile- rin yılbaşısı- # dır. O gün 600 milyon Çinli ayni sa- b atte yere yatıp dua ederler. O gün doğan çocuklar bir yaşında addedilir. çivisi, 102 iğne, 150 cam parça- sı, G gümüş para ve 20 muhtelif şey yemiştir. Bilir Misiniz Niçin ? Fabrika Bacaları Niçin Uzun Olur? Fabrika görmüşseniz, bacala- rınin nekadar uzun - olduğuna da dikkat etmişsinizdir. Kendi ken- dinize fabrika bacalarının niçin bu kadar uzun yapıldığını hal- ledememişseniz, biz size bu sualin cevabını verebiliriz. Kış geldiği zaman evinize ku- ralan sobalara — borular korlar, Eğer bu borular temiz olursa soba çabuk yanar. Çünki boru havayı yukarı doğru çeker. So- Badaki hava ısındığı için hafifler Ve yukarı çıkmak ister. Borular bu gsıcak gazleri dışarı atmıya yardım eder. İşte fabrikalarda da bacalar sobalarda boruların gördüğü işi görür. Bacadaki sıcâk bava yır karı çıkar ve ocağın dışında olan soğuk hava içeri girerek onun yerine geçmek ister. Bu suretle ocakta daimi bir hava cereyanı — olur. Baca nekadar üzun olursa bu cereyan da o kadar kuvvetli olur. Onun için fabrika — bacalarını uzun ya; . Maamafih bu bacaların çok geniş olmaması lâzımdır. Fabrika bacalarının uzun ya- Emıının bir sebebi de şudur: calardan çok duman çıkar. Baca kısa olursa bu duman et- rafa yayılarak civarda oturan- ları rahatsız edebilir, havayı bo- zabilir. Fakat baca yüksek olur- “ Ha duman yukarı uçar, ve civa- mnı o kadar rahatsız etmez. hponyı Nasıl Kuvvetlendi? Japonya halkı 1871 de dört Sınıfa aştı. — Kalu maya hakkı .irlııı:i:r. k!ylüçlq'.“.nn'yıt Bahipleri, tacirler. Bu sınıfların kıyafetleri ayrı idi. Biri birine Bu sınıfların ayrı, ayrı B-:.lm vardı. Ku No, Kö. ay- rılık, nlllio'bi?lîi: bissini ihlâl edi- yordu. Bu tarihteki Japon İmpa- Fatoru bir emirname neşretti, bu tanıflar kaldırıldı, smıf imtiyazı lağvedildi ve milletin bütün ef- radı ayni hakka sahip telâkki olundu. Japon milleti, o gün, bu- bu Farkı tanımaz, yalnız atoruna Allah gibi tapar, kendisine gösterilen hedefi iyi anlamasıdır ki Japon milleti bugün dün yanın en büyük ve kuvvetli milletlerinden biri olmuştur. ——— — Hindistanda mukâddes adamlardan birinla lami şudur : Matparamahanaaparivray aka cbarysuw'anubhas Karanandan Bazıtarımız Çabuk Soguk Kaparız? Evde bazımız pencereyi açmak, bazımız kapamak İsteriz? İlim, bize niçin İtiyat Ve Ailemize Ait Garibeler banlarının bu bava değişikliklerine tahammül edemediğin izah ediyor. Hayatımızda hergün rastge- lip te izah edemediğimiz bir tar kım garibeler vardır. İlim, bun- ların çoğunu — izaha muvaffak olmuştur, Meselâ niçin soğuk kaparız? Niçin bazımız hava cereyanında oturduğumuz halde soğuk alma- yız da, bir diğeri pencere ya- nında bile oturamaz ? Son zamanlarda soğuk almanın bir mikrobu olduğu meydana çık- mıştır. Bu mikrop okadar küçük- tür ki görmek mümkün değildir, Maamafih fen henüz bu mikrobu yakalamıya muvaffak olamamıştır. Yalnız muhakkak olan şudur ki soğuk alğınlığına sebep — olan mikrop, bir defa tutulana mua- fiyet vermiyor. Diğer sari hasta- hıklara bir defa tutulan uzun bir zaman için muafıyet kazandığı halde, soğuk alması, mütemadiyen tekerrür edebilir. İlmin diğer bir garip keşfi de şudur: Cesareti kırılmış, mane- viyatı bozulmuş, yorgun ve bitap insanlar, sari mikropları daha çabuk kapar, daha kolaylıkla hastalanırlar. Bunun da sebebi teneffüstür. Nevmit ve meyus adamlar daha bati ve daha yor- gun bir şekilde teneffüs ederler, Yani mes'ut ve heyecanlı insanlar daha süratle — teneffüs — eder- ler. Bunun aksi de doğrudur. bu teneffüs Farkının ve bilhassa — vereme karşı — insanların İıüdldıfl'ı;. de- giştirmektedir. Bati tenci VÜ cutte müvellidülhumuza miktarını ve bilhassa hayatiyeti azaltır. Ayni zamanda havanın ciğerlerde | kalmasına sebep olur. Bu suretle | verem mikroplarının yerleşip işe başlamasına imkân verir, Dişlerimiz Niçin Bozulur ? İlmin bulduğu yeni kakikat- lerden biri de dişlerimizin çürü- mesinde — yediğimiz yemeklerin dahli olduğudur. İçinde vitamin, kalisyum — bulunmayan yemekler yenilirse dişler daha çabuk çü- rüyüp bozuluyar. Bol söt, bol sebze ve bol meyva dişlerin çürümesine —mani olur. Ayrıca dişleri temizlemeyi ihmâl etmemelidir. Akgi takdirde dişler kâfi derecede gıda alama- yacakları için zayıflayıp çürürler. Köpek bazan enat çalınca meden | havlar? İlim bunun sebebini keşfetmiştir. Haşarattan Kurtulmak için Fennin bulduğu yeni şeyler- den biri de haşarati odalardan kolayca çıkarmak, — sinek — ve sivrisineklerin tasallutundan kurtulmaktır, Tecrübelerle şunu görmüşlerdir ki, sinek ve givri si- nekler aydınlıktan hoşlanıyorlar. Eğer pencerelere renkli camlar konursa o vakit haşereler odalara hücum etmiyorlar, sinek ve sivri sineklerin en ziyade çekindikleri renk mavidir. Bir evin pencere- lerine mavi cam koymnak, sinek ve sivrisinekten kurtulmak için kâfi gelecektir. Çocuk Kolda Nasıl Tutulur? Alman — alimleri, — anneleri alâkadar eden yeni bir keşifte bulunmuşlardır. Bu keşif şudur: Çocuğu daima aynı tarafa yatır- mamalı ve kolda — daima aynı şekilde tutmamalıdır. Çocuğun daima aynı şekilde tutulması ve aynı tarafta yatması, vücudünün inkişafında yanlışlıklar yapabilir. Zaten çocuğu bir koldan öteki kola nakletmek, — onun için bir idman vazifesini de görür. Köpek Niçin Havlar? Köpeğiniz varsa bilirsiniz ki, bu hayvan bazan lüzumlu lü- zumsuz havlar. Bu havlama- nın sebebini — keşfedemediğimiz zaman da sinirleniriz. Meselâ sa- at çalarken, veya ortada hiçbir şey yökken köpeğin havlaması bizi kızdırır. Fen bunun sebebini keşfet: tanesi 16 kilo tutar. Bin Sene Yaşamak Mümkün Olacak Mıdır? Hayatın Uzaması İnsanlar İçin Şayanı Temenni Midir? İngiliz doktorlarından Thom- son isminde bir zat “Niçin ölürüz? Hayatı uzatmak mümkün değil midir? İnsanların çok yaşaması doğru-mudur?,, suaüllerine - cevap veren bir kitap neşretmiştir. Bu doktor diyor ki: *“Hastalık ve kaza gibi ses bepler istisna edilirse, ölüşümü- zün sebebi yıpranmadır. Vücut zaman ile yıpranıp çiörüyor. İnsanlar, ehlileştirilmiş hayvanı lar. yetiştirilmiş çiçekler mikrops ların ve tufeylilerin — istilâsına maruzdurlar. Halbuki tabil bir balde yaşıyan hayvan ve nebat- lar, bu tufeylilerden korkmazlar, Tabil ölüm, vücutta bez ve glântların kuruması, vücude lâzım olan usare ve mayii veremiyecek hale gelmesi neticesidir. Glântlar kstirahat, uyku, gıda ile tazelenin, Fakat hergün biraz kuvvetinden kaybeder. Neticede — varifesini yapamıyacak derecede yıpranır, Bazı hayvanlarda, meselâ balık ve yılanlarda ihtiyarlık asarı hiç görünmez. İnsanlarda da, yıpran- manın uzun müddet önüne geç- mek mümkün olsa gerektir. Bu suretle —insanların — gençleşmesi daha ziyade imkân dahiline giren Fakat insanların urun müddet yaşamaları doğru mudur? İngiliz doktoru bu suale hayıt cevabını vermiyor. ——— —— miş, bazı sesler kulağa fazla geliyor. Yanınızda bir top pate latsalar, herhalde rahasız olur. sunuz. Köpek de kulağını rahat- sız eden bir ses duyduğu zaman bavlar. Köpeğin kulağını muayyen seslere alıştırmak mümkündür. Meselâ yemek zamanını haber veren çan, köpeğe derhal yeme- ği hatırlatır. Bundan istifade ede- rek, köpeğin kulağını uzaktan güçlükle işitilen sesleri alacak bir surette terbiye etmişler ve şayanı dikkat neticeler elde et- mişlerdir.. *