17 Ağustos 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

17 Ağustos 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

SON POSTA Ağustos 17 — A —— (Czkaradan ” SON DAKİK Cenubi Afrika DA|TELGRAF, TELEFON, TELSİZ HABERLERİ | Demir Sanayii Habeş Buhranı Bir Dünya Harbi Mi Doğuracak? Habeşistanın Yutulmasını İstemiyor Cenubt Afrika döminyomu da İtalyan « Habeş anlaşmazlığı müne- sebetiyle General Smute'in ağı ile görüş ve düşünüşünü dünyaya iân eli Bu gat de, diğer birçok devlet adamı gibi gü sıralarda bir muh benin bir felâket olzsağiına kani olduğunu söyledikten sonra bilhaida diyor kit Habeş « İtalyan anlaşmazlığında bemen bütün Afrika enesimin muhabbet ve teveccühü Habeşistanın tarafındadır. Böyle bir vaziyotte İtalyanın Habeşlo harbe tutuşması demek ve buna müsaade etmok, siyah ırkla beyaz irkin argami, bir. daha dolduramıyacak — gekilde — açmaktır. Ozun için Uluslar Kurumu ve onun namına İngiltere ile Fransa, İtalyanın karşısında yumuşak davranmamalı ve ona, yalnız Öözel menfaatinin değil, bütün dünya saadet refahının da bu işin barış yolile hallinde olduğunu anlatmalıdırlar. Zira İtalya Habeşlstanı bir lokma yapıp yutabileceğine kanldir. Fakat küşüme göre İtalyanın gözü, daha büyüktür. k, o memleketi tam bir suretle İstilâ etmek demak değildir. Biz Afrikalılar, bu hakikati pek çok kimseden — daha etraflı ve haklı olarak biliyoruz., Cenubi Afrika d&minyomu Başvekil Vekili General Smutsun Habeş- İtalya anlaşmazlığı münasebetile düşünüşleri bunlardır. Kaptovn ile Adis « Ababa arasındakl! mesafenin çok uzak olduğu esasına dayanarak bu sesin ve düşün- cönin büyük ağırlığı olamıyacağını zannetmek de yanlıştır. Çünkü Al- manyanın harpten evvelki Smürge çelik rekabâtini gören bu zat, onun kötü komşuluğu Üz Afrikadaki Alman Almanyanın elinden elmuştu. Bu defaki bazı tesirler hanl etmesi ihtimalinden uzak değildir. ( Laval, Aloizi, Eden ) toplantımı, bize, bu hakikati bugün, yarın daha vazih olarak anlatacaktır. Süreyya Çerez Kabilinden : litifat Süleyman Nazil, kendi hemgşerisi ve belki de uzaktan akrabası olan bir genci arada #rada evine kabul ederdi. Bu delikanlı, saf, cahil, kabiliyetsiz bir zavallı idi. Bir dairede birkaç dir memurdu. Ve bütün aceze gibi, kendinde büyük bir iktidar tevohhüm ediyordu. sen Bir bayram günü, üstadı siyarete gelmişti. Biz de orada bulunuyorduk. Bir aralık, Nazif o gence alâka ile | sordu. — Nasıl? yerinden —memnunsun, değil mi ? — Şöyle böyle, efendim. e gibi ? — Terfi ettirmiyorlar.. Üstat, yakınında oturan genola mr- tını okgiyarak: — Haydil dedi; üzülme! Her gün nice İşe yaramaz eşekleri terli e- tiriyorlar, Elbet senin de siran gelir! Tıflı Komünistler Ortalığı Karıştırıyorlar Atina, 16 (Özel) — Gece aşağı Patisiyada toplanan 30 ka- dar komünist bir takım beyanna- meler dağıttıktan soura yere bir dinamitli kapsol atarak kaçmış- lardır, Kapsolun patlaması sokak- tan geçenler arasında — panik uyandırmıştır. Şimdiye kadar suç- lulardan kimse yakalanamamıştır. | Baştarafı 1 inci yüzde | Somali da —halk, Habeşistana karşı büyük hir sempati besliyor. Bu sabaple Cibutldeki — Fransız makamları, kendi müstemlekeleri hesabına özel tedbirler almak kararındadır. Bu tedbirler cüm- lesinden olmak Hzere yakında Cibuti lilmanına bir kruvazör ve on uçak gelecektir. Liman ve sahile hâkim olan adaya da top- lar yerleştirilmiştir. İtalya 1 Milyon Asker Topladı Roma, 16 (AA.) — Italyada şimdi bir milyon kişinin silâh altında bulunduğu resmen Bildi- rilmektedir. Italya hükümeti, Gelrla adında 13.868 tonluk Felemenk gemisini satın almıştır. Bu gemi, asker naklinde ve seyyar hastane ola- rak kullamlacaktır. Harrar (Habeşistanda) 16, — vaya bir gezi yapan Röyter özel aytarı hararetli süel hazırlıklara şahit olmuştur. Harrar yöretinde 25 den fazla muntazam ve gayrı muntazam askerden mürekkep bir garnizon mevcuddur. Harrar Jijlga ve Gerlogubi arasına yerleştirilen asker sayısı 100 bin tahmin olunmaktadır. Jijiga, Italyanın Somali cephesin:- den geleck taarruzuna karşı en önemli Habeş müdafaa noktala- rından - birl olarak telâkki edik mektedir, Burada önemli mik- tarda harp geçeri (malzemesi) toplanmıştır. Paris Konuşmaları Paris, 17 (Özel) — Habeş- Italyan gerginliğini halletmek için yapılan konuşmalara doevam edili- yor. Fransız Başbakanı Laval dün italya delegesi Aloizi ile — çok | önemli, fakat pek — gizli tutulan bir konuşma yapıldı, — Aloizi'nin bu konuşmada İtalya tezini an- lattığı söyleniyor. Italya, kendisini tatmin edecek barışçıl bir çözge bulunmadığı takdirde — kuwvvete karar vermiştir. Italya bütün Habeşistanın kendi başvurmıya tedir. Habeş imparatorunun İta- yay vermek kararında — olduğu imtiyazı genişletmeye muvafakat edeceği de sanılıyor. Habeş Harbından Dünya Harbi Dogabilir London (Kanada) 16 — Eski başbakan — Mackenzi King, bir söylev vererek Habeşistan bul- ranının bir cihan harbinin tohum- larımı taşımakta — olduğunu — bil- dirmiştir. ktalyada Esrerengiz Bir Tayyare Facıası Roma, 16 (A.A.) — Stefani ajansı, General Pellergini ile albay Bruno'nun B. Razza ve arkadaş- larının ölümile sonuçlanan uçak kazası hakkında verdikleri rapo- ru yazmaktadır. Rapor felâketin gerçek sebe- binin derin bir karanlık içinde Habeş Ordusu Da Kuvvatloniyor Adis Ababadan harrar ve direda- nufuzu altına girmesini istemek- | Üçler Konferansından Dün Bir Şeı; Çıkmadı İTALYANLAR NE İSTEDİKLERİNİ TAM OLARAK BİLDİRMEDİLER Paris, 16 (A.A) — Üçler gö- | tavizleri hududunu henüz bildir- rüşmesinin saat 15 nin Roma ile görüştüğü sağlan- maktadır. Esasen meseleye bu sabah temas edilmiş ve İngiliz ve Fransız teklifleri — Alolsi'yi hükü- metiyle temas etmeye sevketmiş tir. İtalyan delegesi, Ralyan is- teklerinin mahiyeti ve şumulü hakkında yeni tasrihlerde bulun- muşsa da bu İstekler henüiz tam tamıma sarih değildir. Bununla beraber, verilmesi mümkün olan Hanğgisi ile 17,30 ara- I sındaki fasılası esnasında Alolsi- | memiş olan Habeş imparatorunun | Habeş egemenliğinin tehlikeye konulmasına müsaade etmiyeceği muhtemel görülüyor. Ne Görüştüler? Parls, 16 (A.A) — Bu sabah Laval ile Eden ve Aloisi arasında yapılan görüşmeler hakkında açık bilge olmak mümkün olmamakla beraber esas meselenin görüşül- müş olduğunu tahmin etmek doğ- ru olabilir. Doğru?.. Arnavutlukta Âsiler Tirana Yürüyorlarmış Tirandan Gelen' Telgrar İse İsyanın Bastırıldığını Bildiriyor Belgrat, 16 (A.A.) — Pravda guatulnlğ Arnavutluk — aytarı, üâsilerin Kükümet kıtaatına mu- vaffakiyetle karşı — durduklarını bildiriyor. Asilerin şefleri Cemal Ardas — ölmüştür. —Âsiler Tiran Üzerine yürüyorlar. Tiran, 16 (ALA.) — Arnavut- luk haber alma bürosu bildiriyor: Bir küçük jandarma sübayının Yunanistanda Re- jim İşi Karışık Bakanlar Kurulu Yeniden Kararlar Verdi Atina, 19 (Özel) — Bakanlar kurulu bu akşam bir toplantı mıştır. Toplantıda rejim me- selesi görüşülmüş, cumuriyetçilerle kraliyetçilerin birbirini ittiham ede- rek yarattıkları durüm etrafında kararlar veri'miştir. General Kondilis gazetecilerr diyevinde taşkınlık gösterenlerin şiddetle cezalandırllacağını söyle- dikten sonra, gazetelerin de ne- zabetten ayrılmamalarım tavsiye etmişti Yunanistanda Bir Cephane Deposu Yandı Atina, 17 (Özel) — Efzun ala- yı kışlasI yangınında on bin fişek yandığı resmen tebliğ edilmiştir. kaldığını kaydetmek suretile bit- mektedir. Amerikadeki Habeş Dostlarının Bir Protestosu Cenevre, 16 (A. A.) — Nev- yorkta bulunan “Habeş dostları arsıulusal konseyi,, Uluslar sosye- tesi genel — sekreterliğine bir memorandum tevdi ederek Afrl- kada erkinliğini muhafaza etmiş tek siyah —imperatorluk — olan Habeşistanın ortadan kaldırılma- sının — Afrika ve Amerikadaki siyahlar Üzerinde yapacağı etkinin agır sonuçları hakkında Uluslar sosyetesi — konseyinin dikkatini çekmiştir. idaresinde bazı kimselerin teşviki üzerine Fleri'de çıkan karışıklık hâdiseleri" bir kaç saat içinde bastırılmıştır. Yetkeli bir mahkeme vakanın sebebini aydımlatmak Üzere he- men Fleri'ye gidekcektir. Şimdi bütün — Arnavutlukta tam bir baysallık hüküm sürmektedir. 4 Buçuk Milyon Liralık Fındık İ Bu yıl Dışarıya Çok Fındık Yollanacak Trabzon, 16 (A.A)— Yeni fın- dık Ürünü törenle Tarı vapuruna yüklenmiştir. Havalar güneşli git- tiğinden ürün Iyi kurutulmaktadır. Bu yıl yabancı memleketlere Trab- zon İske'esinden 4 buçuk milyon lira değerinde 150 bin çuval fın- dık gönderileceği tahmin edilmek- tedir. Borsada, kabuklu fındık 23, iç fıadık 46 kuruştan satış gömektredir. Yugoslavya İngiltereden Uçak Alıyor Londra, 16 (A.A.) — “Finan- | elal Times,, in haber verdiğine | göre, bugün'erde Yugoslavya Sü Bakanı ile sında yapılmakta olan görüşme- ler bazı mukavelelerin imzalanması | he sonuçlanacaktır. Bu görüşme- ler mecmuu 200.000 Tİngiliz lirası değerinde ve Hanker tipinde 10 uçak ile 75 motör satın almak içindir. Satranç Olimpiyatları Varşova, 16 (A.A) — Satranç olimpiyatlarının açılma töreni bu gön parlak bir surette — yapılmış- tır. 'Tİk turnuva saat 18 de baş- hyacaktır. İngiliz firmaları ara- | Projesi Ankara, 16 (Özel) — Süme bank tarafından hazırlanan de mir sanayi projesinin tatbikini yakinda başlanacaktır. Izaye ocak Tarının Zafranbuluda kurulacağ söylenmektedir. Kültür Ve Sağlık Bakanları Ankara, 16 (Özel) — Kültür bakanı Saffet Arıkan ve sağlıli bakanı Refik bu akşamki trenle Istanbula gittiler. P.T.T. Meomurları Yardım Sandığı Ankara, 16 (Özel) — Postâ ve Telgraf —memurları yardımj sandığı nizamnamesi kabul odik miştir. Sandığın sermayesi me* murların maaşlarından kesilecek yüzde ikilerle temin edilecektir. Nizamnameye —göre, hasta olan, açığa çıkarılan memurlarla allelerine yardım edilecektir. Zafer Bayramı Ankara, 16 — 30 Ağustos za- fer bayramı şenlikleri için burada hazırlıklara başlanmıştır. Uçakçı Villeypost Öldü Senttle, 16 (ALA) — Uçakçı Villeypost düşerek ölmüştür. Ya- nında sinema aktörü Villrogmra bulunuyordu. O da ölmüştür. Romanyuada Leh Heyeti Köstence, 16 (A.A) — Loli heyoti deniz şenliklerine iştiralt etmiştir. Romanya kralı, Lehistan elçisi B. Arciszevski ile general Vicczorkieviez'e ve Leh deniz bire liği direktörü B. Czerminski'ye Hiyakat madalyaları vermiştir. Göçmenlerin Şekerleri Ankara, 16 — Muhacirlerin kanunen gümrük resminden muaf olduklarından — başka — getirmiş oldukları şekerlerden gümrüklerde birikmiş bulunan 2,120'000 kilo şekerin — kontenjandan — istifade edilerek memlekete — sokulması kararlaştırılmıştır. Vatandaşlığa Kabul Edilen Göoöçmenler Ankara, 16 — 962 Göçmen 'Türk vatandaşlığına kabul edil- mişlerdir. GaneReaeSELEAEEDESARSAEEEAE LA eEvERALARAA SA SEKENRESELEnEN! ( Nöbetçi Eczaneler Bu akşamki nöbeltçi eczaneler şunlardır: Eminönü ( Benason), Küçük- pazar ( H. Hulki ), Alemdar (Ban), Beyanıt - ( Belku), — Şehzadebası ( Üniversite ), Şehremini ( Nazım ), Samatya ( Erofilos ), Foner (Vi tali ), Aksaray ( Ethem Pertev ). Karagümrük ( Suat), — Bakırk'y ( Merkez ), Şişli ( Maçka, Feyzi », Galata ( Kapılçi), Beyoğlu ( lü- mat, Kinyolu, Tarlabaşı ecraneleri). Beşiktaş ( Nail ), Hasköy ( Halk ) Kasımpaşa —( Merkez ), Kadıköy ( Alâeddin ve Rifat eczaneleri ), Büyükada ( Şinasi ), Heybeli ( 1a- naş ), Üsküdar ( Selimiye), Bey- koz ( Beykos ) Başabahçe ( Paşa- bahiçe ), Anadoluhisarı - ( Anadolür hlaatı ), — Rumelihisarı — ( Sarım h Sarıyer ( Asaf ).