19 Ağustos 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

19 Ağustos 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

3500 Çoc;k—_ G © Fevkalâde Doktor e— 3500 Çocuk Belediye İki üç sene evvel s0- kaklara düşen çocukları toplayıp sefaletten ve hapisten kurtarmak Maksadile bir yurt açtı.. Bu sene bu yurttan çıkan ço tuklar cemiyete faydalı birer un« tür olarak hayatın muhtelif saf- halarına atılıyorlar. Alınan İyi metice belediyeyi tevindirmiş - olacak ki, şimdi de tokaklarda serserllik eden, köprü Ultlarında yatan, köşebaşlarında dilenen çocukların hepsinl topla- Yıp islâha karar vermiş. Tetkikat yapılmış. Yalnız Istanbul İçinde bu gsuretle kurtarılmiya mühtaç 3500 çocuk olduğu anlaşılmış. " Istanbulda ilkmektep çağında bulunan — çocukların miktarı 70 Bindir. Demek ki bu çağda bulu- han çocukların yüzde beşi sokak- lara düşüyor, serseri oluyor, hırsız #luyor, hapisaneye giriyor, hulâsa temiyetin şırtında zararlı bir yük Oluyor. Bu, öyle önemli bir durumdur ki üzerinde dikkatle ve İsrarla durmak lâzımdır. Bu 3500 çocuk içinde kimbilir Be büyük İstidat ve kabiliyetler vardır? Bunlardan birinin bir San'atkâr, bir dâht olmıyacağını kim iddla edebilir. Daha dün bu gocuklardan biri vilâyete müra- Caat ederek “ mektep İsterim ,, Giye ağlamış ve okutulmasını, olmazsa denize atılmasını dile- Bütün medeni memleketlerde aileleri tarafından bakılamıyan gocuklar cemiyet ve devlet tara- fından bakılır. Bizde de eldeki kanunlar böyle emreder. Hiçbir vatandaş yol ortasında sefaletin ve sefahetin eline teslim edilmez. Belediyeyi bu çocukları kur- tarmak teşebbüsünde muvaffak olmuş görmek en büyük temen» bimizdir. * Fevkalâde Doktor Vergi —bakımından — serbest meslek sahipleri sınıflara ayrıldı. Fevkalâde sınıfa giren bir doktor Veya avukat senede 1000 Hra, birincl sınıf bir doktor veya avu- kat 100 lira vergi vermekle mü- kelleftir. Aradakl bu büyük fark serbest meslek sahiplerini fevkalâde sınıfa girmekten uzaklaştırıyor. Ne dok- torlar ve ne de avukatlar içinde fevkalâde sınıfa girmek “İştiyen kimseye tesadüf edilmemiştir. O halde bizde hakikaten fev- kalâde sınıfa girebilecek doktor Ve avukat yok mudur? Vardır &mma, vergi nisbetleri arasındaki büyük fark doktorları ve avukat« ları böyle davranmıya mecbur #diyor. Demek ki kanunda bir nisbet- tizlik var. Tabil olan şeyleri gayrı fabil hale sokan bir kanun her- kuşurlu olsa gerektir. Tarihi Bir Kazı Daha Müzeler Umum Müdürü Hâmit eyir, yerine arkeoloğ Remzl u vekil bırakarak — Çorum tarafında mühim bir kazı yap- Hak için hazırlanmaktadır. İstan- bul — müzelerinden de — ressam Abdullah da kazıda bulunmak Üzere dün Ankaraya — gitmiştir. kazıdan mühim neticeler alıe hacağı tahmin edilmektedir. Yüksek Tahsil Gençleri Şehrimizdeki yüksek mektep- lere devam etmek istiyen bir çok Hse mezunları memleketin muhte- lf yerlerinden şehrimize gelmiye başlamışlardır. Bir kısım talebe- de ikmal imtihanından sonra gele- cektir. Bu yıl, Ankarada kuru- makta olan tarih ve coğrafya fa- kültesine girmek İstiyenlerin aa« yısı da bir haylıdır. Bu sebeple bu sene yüksek tahsil namretle- rinin akını hem İstanbula, hemde Ankarayadır. Tramvaydan Atlayanlar Polls memurları ve belediye zabıtası memurları tramvaylardan soyrisefer esnasında atlayanları ve binenleri takip etmektedir. Son günlerde yine birçok kimsolere bu yüzden cerza kesilmiştir. menfi rada, seriyetle ve mallı kan ecnebi- mektepleri korumak gerektir. itle: 'za ve ah'âi ır. Bizi ecnebl propa- misyoner telkinlerine maruz bıra- bunlardandır. — Bu- ruhlarımız. kundaklanmakta 1 Miayoner mektepleri son senelerde — milli göyelerinilze uygua İçin birer birer kapanmaktadır. içimizde kalanlar, edenler — ve vardır, Nasıl memleketimizi kundakçılardan ko- rumiya meclursak, ahlâklarını da bu kundakçıların taarruzundan tedrisat yapamadıkları Fakat elân propagandalarına devam ruhlarımızı! — kundaklıyanlar çocuklarımızın ruh ve Liselere Parasız Talebe Kültür Bakanlığı Imtihan 24 Saatte Bir Kaç Hırsızlık Oldu Son yirm dört saat içinde şeh- rimizde birkaç hırsızlık hâdisesi ve ehemmiyetsir kavgalar olmuş- tur. Hırsızlıklar da önemli değil- dir. Hüdiselerin suçluları tamamen yakalanmıştır. “Kaçakçılık hadiselerine gelin- ce; evvelce de bildirdiğimiz gibi şehrimizde — kaçakçılıklar — haylı azalmıştır. Yapılan mücadele de bu suretle tam tesirini göstermiştir. Belediye Karar Verdi Şehirde Bozuk Ve Işıksız Yol Kalmayacak Belediye, İstanbul — yollarının tamire muhtaç olanlarını hemen kâmilen yaptırmıya karar vermiş ve bunun İçin muntazam cetvel- ler hazırlanmıştır. Tamir edilecek yollar, müstaceliyetine göre sıra- ya konulmuş bulunmaktadır. Bu yolların tamiratı için, her kaza emrinde bulunan tamirat amelesile, nezafet arabalarından istifade edilecek, ayrıca tamirat İSTER Bir gazetede okuduklu *Birkaç gündenberi göceleri mehtap İstanbulu aydınlatıyor. Bu suüretle lâmbasız bulunan — İstanbul sokakları da aydınlık oluyor... Adalar Belediyeni, bol ziyalı mehtaptan istifadeyi düşünmüş, mehtap bulunduğu — geceler İSTER İNAN ei Gnieke n Sölala oe eei dek eee üDN İNAN yapılan semt halkının göstermek istediği yardım da buna eklene- cektir. Bu suüretle, bozük — yolların esaslı surette tamir İşi görülmüş olacaktır. Bundan başka, belediye, her kaza mıntakasında, yeniden elek- trik lâmbası konulması iİstenen yerlerin cetvelini istemiştir. Bu cetvel üzerinde icabeden İSTER Tesbit Etti Leyli lise ve orta okullara parasız tahsil için alınacak tale- belerin müsıbaka imtihanları 23 Eylülde yapılacağını yazdık, Kük tür Bakanlığının yaptığı bir liste- ye göre imtihanlar. Afyon, Ağrı, Amasya, Ankara, Antalya, Aydın, Balıkesir, Bilecik, Bolu, Burdur, Bursa, Çanakkale, Çankırı, Çoruh, Çorum, Denizli, Diyarıbekir, Edirne, Elâziz, Erzin- can, Erzurum, Eskişehir, Gazlan- tep, Giresun, Gümüşane, İçel, İsparta, Izmir, Kars, Kastamonu, Kayseri, Kırklareli, Kırşehir, Ko- casli, Konya, Kütahya, Malatya, Manisa, Maraş, Mardin, Muğla, Muş, Niğde, Ordu, Samsun, Sey- han, Siirt, Sinop, Sivas, Tekirdağ, Tokat, Trabzon, Urfa, Van, Yoz- gat, Zongu'dak llbaylıklarında ve merkezlerdeki lise veya — orta okullarda yapilacaktır. Istanbulda erkek talebenin imtihanları İstan- bul erkek lisesinde, kız talebenin de kız lisesinde yapılacaktır. Imtihanlar türkçe, edebiyat, riyaziye, tarih ve coğrafya ders- lerinden olacaktır. İmtihanlarda Aaynı dereceyi kazananlardan şehit çocukları üstün tutulacaktır, tetkikat yapılacak, ve önümüz- deki sene içinde yeni elektrik lâmbası konulacak yerler, elektrik şirketine bildirilecektir. İNANMA! havagazı ve elektrik Jâmbalarını #Sndürmüştür. Birkaç s#okaktaki | oluyor., gecedir Büyükada Iskele meydanındaki birkaç lümba müstesna diğer taraflardaki ışıklar söndürlülmektedir. Ada Belediyesi bu suretle tasarrufun yolunu bulmuş İSTER İNANMA! > Sözün Kasası Habeşin Yorganı Ek -Ta Hayırdır, inşal'ah! Dün gece sabaha karşı idi.. Rüyamda, kendimi Afrikada gör- düm. Dağlık, korkunç, vahşi bir ülke., Uzaklardan çakal sesleri, aslan kükremeleri geliyor.. Ben, terbiyeci Ismall Hakkının başına bir tutam devekuşu tüyü geçiril- miş duran upuzun bir hurma ağa- cının — dibinde — yalıyormuşum.. Üzerimde — sivrisinekler üçüyor amma bereket — versin — bizim Erenköyündeki kadar bol değili, Ayak ucumda ve biraz ilerde, benim gibi kumların Üzerine ve- rilmiş, bir Habeş adam yatıyor.. Onun Üstünde bir de pırpıt yorgan var. O sıcakto pek yakışık almaz âmma, rüya bul Derken, uzakta, üç kişi belir- di. Biri, kısa boylu, tıknaz, şekll ve şemall itibarile Çoban Meh medi, lâf edişi ve çok söylemesi itibarile de Filorlmah — Nazimı andırıyor.. Borsada haya oynıyan Yahudi murabahacılar gibi, çırpı: na çırpına, yüksek sesle bir şey- ler haykırıyor. Ikincisi, uzun boylu, — serin kanlı, dişlerinin arasına sıkıştırdığı kısacık pipoyu emip duruyor.. Ayağında şatrançlı bir kısa fistan, altında, diz kapaklarını meydanda birakan uzün konçlu, yün çorap- lar, salapurya kadar da kundu- ralar var.. Üçüncüsü, salon adamı.. Ha- fiften Morls Şövaliye'ye benziyor. Kılık, kıyafeti berikilere nispetle düzgün, daha efendice., Üçü birden geldiler. Habeşin başı ucuna dikildiler, Bir müna- kaşa, bir çene yarıştırma.. De- meyin gitsin ! Simsar — kılıklı, farfara, bir numara, aman allahım, ne çırpı» nıyor. Söyledikleri pek İyi anla- şilmiyor amma, ötekilerin hal ve tavurlarından, mütemadiyen pa- lavra savurduğu, kuru sıkı tehdit- lerde bulunduğu belli. Tlkin, arkadaşları, bunun lâf- larına kulak asmiyor, patırdıya pabuç bırakmak İstemiyor gibi görünüyorlar.. Eakat, gitgide, si- malarındaki ifade değişiyor.. De- ğişiyor.. Bir numara kendilerini ğı kandırmış gibl. Yine derken, Uçü birden, ayak- larının ucuna basa basa, usulca- cık, zavallı Habeşin yanına soku- luyorlar.. Yine üçü birden, adam: cağızın Üzerine doğru eğiliyorlar,. ve hep beraber, yorganını kaptık- ları gibi, tabana kuvvet kaçıyorlar. Birdenbire yayğara ile uyandım. Sabah olmuştu. Müvezziin ge- trip biraktığı gazeteyi açtım, okumıya koyuldum: “Üçler konferansı, Habeşistan meselesini görüşmüş!. ,, Gün — PAZARTESİ 311 19 AĞUSTOS 935 106 Arabi 1354 18 Cem.evvel Güneş (10 0913 M Öğle Çsdejidia ikiadi 309 Habeşin — bastığı