19 Ağustos 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

19 Ağustos 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

v -. —i I Siyaset Âlemi ı italyaya Karşı İngiltere Niçin Direliyor ? İtalyanın Habeş meselesini görüş- mek Üzere — İngilterenin — davetini kabul etmesi, herhalde, bu işe muva- fik bir hal çaresl bulunacağına kaal olduğu için değildir, Mayzsta başlayıp Eylülün on yedisine doğru sonu gelen | yağmurların dinmesini beklemek, bu arada da bir çıkar olursa ondan da fayda temin etmek içindir. Esasen İtalya, Habeş davasnı siâhla hallet- mek kararında olduğu için herhangi bir hal çaresi onun işine gelir şey- lerden — değildir. Çünkü o, fırsat düşmüşken bu meseleyi top yekün hal'etmek azı'ndedir. Buna mukabil İngilterenin vaziyeti nedir? Müzake- relerle işin uzaması İtalyanın lehinde olduğu için İngiltere buna taraftar olmaması lâzım — gelirkea — bilâkle İtalyaya zaman kazandıracak — vazl- yetler — Ihdas doğrusu, anlaşılır şeylerden konuşmadan evvel bir. neti mümkün olmadığına göre, bana İngütere, bu — müzakorelere, ancak zaruret sevkile girmek mecburiyetinde kalıyor, bu arada Fransanın Üzerinde müecssir olarak İtalyaya da l4f dinle- tebilirse no mutlu. İngilterenin Fran- saya karşı kullandığı en tesirli «öz şu oluyori Habeşistanda silâh patlarsa Avrupa işlerinden elimi çekerim. O zaman ne haliniz varsa görürsünüz. Fransa bir taraftan buna razı ol. makla beraber öbür taraftan da — Al- manyanın — karşısında — İngilterenin dostluğunu — kaybetmek — istemiyor. Onun mütemadi tereddütleri de bun- dan ileri geliyor. haglltereyi bu yolda harekete sevk eden saike gelince; Bir taraftan — Trablusgarp, öbür taraftan — İtalyan — nüfuzuna tâbi bir Habeşistan —arasına — sıkışmış Sudan, İngiltere için yarı yarıya kay- bolmuş bir topraktır. Halbuki Sudan- da bulunan Tana gölünün Misır İçin ne büyük bir Ihtiyaç olduğu artık bütün dünya İçin anlaşılmıştır. İagiltereyi, İtalyaya karşı muhald- fete sevkeden diğer asalk ise, İngiliz halk tabakasında sulhun, — tercihan uluslar kurumu yolile temin ve mu- hafazan hususunda hâsıl olan kati kavpaattir. İngiliz hükümeti, halkın bu derin meylini enladığı içindir ki, İtal ya İle, İtalyanın lstediği şekilde ulus- Tar kurumu dışında bir anlaşmıya ya- naşmıyor. Y mmiyor. — Süreyya Çerez Kabilinden Yahudi yurtdaşlarımızın, İttihat3 ve terakki hükümeti zümanında, Ha- yım Naum Efendi #adında meşhur bir Hahambaşıları vardı. Çok zeki zarif bir adamdı. Naum Efendi, Hahamhanede elli yıldan ziyade hizmet ettikten sonra ölen, emektar bir kavasın iki oğlur na da, kendi kesesinden, ikişer ultın maaş bağlamıştı. Bu parayı bir müddet muntazamon ödedi. Derken, günün birinde, İki kardeş- ten bir tanesl tifoya tutuldu ve öldü. İki, üç gün soora da ay başı idi. Sağ kaisa kardeş, Naum Bien- kendisini kabül etti: ğgolsün, Avramaçi., Al, iki Hiranı Adam durakladı, Naum Efendimin yüzüne baktı. — Haniya kardoşimin parası? diye sordu. — Kardeşin öldü ya ? Herit kızdı. — Nof dedi. Kardeşimin miraâsını sen wi yiyeceksin ? Tıflı Çıplaklar! Şehrimizdeki Almanlardan ba- zıları Hayırsızadada kamp kur-« mak is'em ş'erdir. Fakat bunların orada çıplaklar kampı kuracağı azlaşılmış, müsaade verilmemiştir. SON DAKİKA TELGRAF, TELEFON, TELSİZ HABERLERİ Habeşistanın Pay Eilmesine Uyuşulamadı HabeşimparatoruKiliselerde ile Meşgul Du ( Boştarafı 1 inci yüzde ) Çok Acı Bir Tebliğ Paris, 19 (Özel) — Habeş işile uğraşan üçler konferansının bir İş göremeden dağılışı, barış hesabına — çok acı bir tebliğ ile ilân edildi. tebliğde şu cümle- ker vardır: “— Habeş-Italya gerginliğinin barış yolile halledilmesi mümkün olamamıştır. Bu sebeple konferans geriye bırakılmıştır. Şimdi diplo- matik yollardan görüşülecektir.,, İtalya Mutlaka Harp Açacak! Paris, 19 ( Özel ) — Habeş - Italya kızışmasını barış yollarından halletmek isteyen Üçler konfe- ransının iflâsı karşısında gazate- ler, çok bedbinane mütalealar yazıyorlar. Sol fırkalara mensup gazeteler, Italyanın bu vaziyet karşısında, Afrikadaki ordusuna pek yakında *“harp,, ve “hücum,, emri vere- ceğini yazıyorlar. Musolini Askerleri Teftiş Ediyor Beneveto, 18 (A.A) — Muso- Kini, Afrikaya gitmek Üüzere bu- Kunan siyah gömleklileri selâmla- mıştır. Pettoranello fırkası siyah göm- leklileri karşısında söz söyliyen Musolini, İtalyanın, faşist İmpa- ratorluğunun kuruluşuna kadar kendisine çizdiği yolu kovalaya- cağını söylemiş ve siyah gömlek- lilerin sonuna kadar ödevlerini yapacaklarına — İnandığını — ilâve etmiştir. Musolini yarın hava alanında- ki kuvvetleri gözden geçirecektir. Musolinl önce İsernia fırkasını, sonra Longano, Pettaranelto ve Cantalupo lejyonlarını gözden geçirmiştir. Aftrikada Kan Dökülüyor Paris, 18 (A. A.) Gazetelerin, Italyan kaynaklarından aldığını ve Londradan öğrenildiğini yaz- dıkları bir tolgrafa göre, Habeş Bşiretleri dün Fransız Somalisi sınırını aşarak -Adogal yakininde bulunan Rasalmara aşireti adam- larına — saldırmışlardır. — Fransız sömürgesi yerlilerinden bir çogu- nun bu hücumda ölenler arasında bulundukları söylenmektedir. Fransız. Sömürge — Bakanlığı bu hâdiseden haberi olmadığını bildirmekte ve Adogal'in Fransız Somalisinde değil, fakat habeş topraklarında — olduğunu — söyle- mektedir. 00 Habeşliler Dua İle Meşgul! Adisababa, 19 (A.A.) — Dün- kü gün burada dua İle geçmiş- tir. Habeş imparatoru kiliseya giderek çok kalabalık bir halk kütlesine riyaset etmiş ve pat- rik, barışın gerek Habeşistan ve gerek bütün dünya İç'n bayırlı devamını niyaz etmiştir. Japonlar Habeş Ordusunda Berlin, 18 (A. A.) — Berlinde yerleşmiş bulunan birçak Japon- lar, Habeş baş konsolosluğuna müracaat ederek Negüns'ün or- dusuna asker yazılmak İstemiş- lerdir. Habeş baş konsolosluğu bu tekliflerin hepsine menfi cevap vermiş ve esas itibarile, hiç bir yabancının Habeş ordusuna kabul edilemiyeceğini bildirmiştir. Habeş Kralının Bir Sözü: “İtalyan Himâyesini Hiç Kabul Etmiyeceğiml!,, Londra, 18 (A.A.) — Habeş Imparatoru, Sandey Kronikl gazete- #İnin bir aytarına (muhabirine) şunları söylemiştir. “— Büyük Beritanyanın dostluğunu memnuniyetle kabul ediyoruz. Erkinliğini muhafaza etmek İsteyen Habeş ulusunu koruyacagınıza İnancımız vardır, Ben, İtalya ile Habeşistan erasında bir harp olmayacağına elan inanıyorum. Fakat büyük felâketin başımıza gelmesi mukadder İse özgenliğimizi müdafaa — etmek İçin hazırız. son — ferdimize kadar ölmeye Italyan bimâyösini hiç bir zaman kabul etmiyeceğiz. Uluslar — söz- yetesi, İtalyanın savaşçı projelerine sed çekebilmek kudretindedir, Uluslar sosyetesinin, bir Italyan-Habeş - harbi çıkacak olursa bu kudretini göztermek için ciddi gayretler sarfedeceğinden eminiz.,, Yahudilçr Cevî;— VVe-rfiyorlır ; “Biz Türkiyede Çok İyi Ve Rahat Yaşıyoruz,, Bir kaç gün evvel — Eksenç Telgraf adını taşıyan İngiliz tel- graf acentesi, dünya gazete- erine, — Türkiye — Musevilerin'n sıkıntı geçirmekte oldukları ha- berini yaymıştı: Galata'da vaziyet gerğin- dir, duvarl Yahudiler aley- hinde beyannameler — yapıştırı- mıştır, diyordu. Türkiyede Yahudi düşmanlır ğının hiçbir zaman yaşamadığını yazmıya lüzum yok. Onun içindir ki biz. bu haberl yalanlamayı bizrat — Yahudilerden - bekledik. Yurda karşı kadirşinaslık borç: larıdır, yapacaklardır, diye dü- şündük. Dün gece — Ankara ( Türk - Musevl ) cemiyetinden bir telgraf aldık, ki buraya aynen koyuyorurz; Ankara, 18 — Bir iki gün zarfında gazetelerde okuduğumuz bazı havadislerde güya Türkiyede Yahudilerin tazyika maruz kal- dıklarını ve binnetice musevilerin hicrete mecbur olduklarını haber vermektedirler. Bu havadis asılsır. ve tama- me yalandır. Bu havadisin tama- men yalan olduğunu, tatbik sa- hasında bulunan mühim bir. me- seleyi yalan havadis İşae eden- lere bildireceğim. Şöyleki: Ben ozun — zamandanberi — Anka- ra — Türk »- Müsevl lik — oku- lun İdare — heyeti ve musevi cemaati roisiyim. İdare ettiğim Türk mektebimizde muhtelif un- surlara mensup talebeler vardır. Tazyik şöyle dursun, müdavimlere memleketimizin resmi dili, Türk tarih ve coğrafyasını - öğretmekle beraber, kemali serbesti ile sa- bah akşam din dersleri gösterilir. Kültür. Bakanlığının resmi emri Üzerine İbranice öğretilen talebelerin terakkilerini bir kat daha takviye etmek üzere celil hükümetimizin resmi müsaadele- rile Fransızça da öğretilmektedir.,, Bu telgrafin diğer satırlarında, hariçte yapılan yalan tezviratın tamamen Uuydurma Olduğu tafsil ediliyor. Tramvayları Taşlıyan Çocuklar Bunların Velileri Hemen Cezalandırılacak Istanbul valiliğinden: Son günlerde küçük çocukla- rın tramvaya asıldıkları ve oto- mobillerin önüne goeçerek taşla- dıkları ve bazı yerlerde tren yollarına taş ve çivi gibi şeyler koydukları ve trenlerin yanlarına taş attıkları görülmektedir. Bu yüzden bir çok kazalar vukua gelmektedir. Bu çirkin vaziyetler blihassa Beyazıt, Lâleli, Aksaray, Topkapı arasında çok görülmek- tedir. Bu halin önüne geçilmesi için polleçe tedbir - alınmiştır. Bundan sonra yakalanaca kçocuk-« ların — velileri hakkında muamele yapılacaktır. Rusyada: İki Taraflı Süel Ziyaretler Bir Sovyet Heyeti Fran- saya Gidecek Moskova, 18 (AA.) — Bir Sovyet delegasyonu, sonbahar ma bulunmak - üzere Fransaya gidecektir. Buna olarak bir. Fransız ellel del da Eylül ayında Moskovaya Yine yakında, bir Sovyel ayonu İtalyan heyetin! yılında yaptığı görete karşılık olmak | üzere İtalyaya gidecektir. Fiziyoloji kongresi Moskova, 18 (A.A.) — Armunlusal onu beşinci fizyo'oji kongesi delegeleri dün Leningrad'dan Moskovaya gel- mişler ve kongrenin son oturumunu yapmışlardır. 16 inet kongrenin 1928' de Zürihte toplanmazına ve daimi bir sekreterlik kurulmasnna karar vermişlerdir. Bu sekreterlik Londrada bulunacaktır. a I Ankaradan l > ” * f'ıelcuıye.er Banka Nizamnamesinde Değişiklik yapıldı Ankara, 19 (Özel) — Bele- diyeler Bankası 5 eylülde umumi toplantısını yapacaktır. Belediye- leri, imar heyeti kanunile bir kmar bankası haline gelen Bele- diyeler Bankası idare meclisi nizamnamede şu değişikliklerin | yapılmasını isteyecektir. A — Belediyelerce borca mu- kabil teminat gösterilen gümrük yüzde onlarının Dahiliye Vekâ- latince bankaya verilmesinin ta- ahhut olunması. B — Vazifeleri üç #seneden ibaret olan iIdare meclisi reisi ve azalarının son devre hizmetlerinin umumi heyet toplanmasında niha- yet bulması, C — Banka namına alınacak gayrı menküller hakkında idare meclisince karar verilmesi, Daha bazı hükümler vardır. Hazırlanan plânçoya göre banka- nın sermayesi on beş milyondur. Yaban Domuzu Mücadelesi Ankara, 19 (Özel) — Tarım Bakanlığı yabani domoz mücade« lesi için yüz bin yabani domuz fişeği getirtmeye karar vermiş ve patlayıcı maddeler İnhisarından almıştır. Balıkesir, Trakya mınta- kalarında tetkikata giden Bakan-« hk — mutahassıslarından — Şevket Bakanlığa bir rapor vermiştir. Kurak Yerlerde Orman Ankara, 19 (Özel) — Orman umum müdürü Fabreddin, Brük« seldeki kongreden dönmüştür. Fabrettin — kürak ve çorak mıntakalarda nasıl orman yetişti- rileceğini tetkik etmiştir. Yeni hazırlanan — orman kanunu bu devrede Kamutaya verilecektir. İkinci Maç Galatasaray Bera- bere Kaldı Gyula (Macaristanda) 18 — Galatasaray - Giat takımları ara» sında yapılan maç İ-l beraber- likle neticelenmiştir. Üçüncü maç Salı günü Peştede oynanacak, sonra Romanyaya geçilecektir. Kotra,Pireye VarmakÜzere Moda Yat kulübünün Pireye gitmekte olan kotrası Sakıza varmış oradan öteberi aldıktan sonra yoluna devam etmiştir. Kotra Boğazın dışında yağ- murlu ve fırtınalı bir havada yo- luna muntazamen devam etmiştir. Nöbetçi Eczaneler Bu akşamki nöbetçi eozaneler gşunlardır: Emidönü — ( Hüsnü Haydar ), Küçükpazar ( Necati ), — Alamdar ( Sırtı ), Beyânıt ( Asadoryan ), Sehzadebaşı ( Tbrahim Halil ), Şeh- remini ( Ahmet Hamdi ), Samaiya ( Ridvan ), Fener ( Arif ), Aksaray » Karagümrtik ( A, Kemal ), öy (ESİM). Şişli k Merkez ), Galata ( Merkez ), - yoğlu ( Komal, Matkoviç ), Beşik- taş ( Recep ), Hasköy ( Halk ), Kasımpaşa ( Merkez ), Kadıköyü (Leon Çubukçıyan ve Osman Hu« lüsl ), Büyükada ( Mehmet ), Hey- beli ( Yusuf), Üsküdar ( Ömer Ke- nan), Beykoz ( Beykoz ), Paşa- bahçe ( Paşabahçe ), Anadoluhisarı ( Anadoluhisarı ), Rumelihisarı ( Sanm ), Sarıyar ( Nuri ).