September 18, 1939 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

September 18, 1939 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Yeni Ortaokul | muallim muavinleri Üniversitenin edebiyat fakülesinde orta mekteb muallim murvinliği için yapılmış 0- lan müsabaka imkanlarının neticeleri an- Hususi idarelerin teşkilât ve kadroları Dahiliye Vekâleti, bütün vilâyelere yapmış olduğu bir tamimde, yeni barem kanununa göre; 1 Teşrinisani 939 tarihi. pe kadar Ge Vekilleri heyetine veril - mesi İözım gelen hususi idarelerin teş- Jaşılmıştır. Türkçe imtihanında muvaffak olardar san |iilât, ve kadrolarını ne şekilde hazırlı . Jardır: Mustafa Güngör, Aduan Günesk, Melihat Aysel, Yusuf Mercan, Abidin Kısakürek, Vah det Gür, Hakkı Talaa, Mealli Özdamar, Mid- | yacaklarını bildirmiştir. Hususi idareler, yeni şekle göre; ida- re, hesab, nafıa, maarif, ziraat, baytar ve sıhhat kısımlarına dahil maaşlı ve - “hat Sertoğlu, Salih Zeki Sözer, Tevhide Sa - İya daimi ücretli memurlarının bugünkü Am, Zekâi Soyer, o Cahide Tümer, Necmettin Öznişbol, Kadri Kiper, Raci Kerten, ON Dimken, Cihad Gökçek, Oğuz Tai Tarih ve coğrafyadan kazananlar da şan , AN Bostanoğlu, o Cahide Ersin, Hiris Avni Kömürcünğin. Salih Özarak, Melek İn- sel, Bülend Köprülü. Selman, Nali, Jozef, A- dila Arsel, Şabub, Rsstan, Münevver, Kadri, Melek, Talha Selmar Almancadan: Necib Gençoğlu, Halide Tar han, İzmali Duygu, Münevver Anasal, Adile Arsel, İngilizceden re İsrahim Ersen, Fatma Feride, Sabri Peşel, Süheyli Berker, Mihri » zafer Köslem, Beraet Zavii, (Rifat Atemer, Feridun Özgür, Selma Topçubaşı, Hilmi Mart muraffak olmuşlardır. Poliste : Müstakbel kayınpeder. müstakbel damadını yaraladı. Dün Lingada Cami sokağında #i numara- 3 evde bir cinayet olmuş, bir delikanlı bı - çakla vücudünün muhtelif yerlerinden yara- Janmıştır. Bu evde oturan Sahak isminde bir deli - kanh ayni yerde Potronun kızı Kayrini ile nişanlanmış ve bir buçuk sene nişanlı ola - rak kalmışlardır. Fakat Iki gün evvel kızın anaslle delikanlı arasındı bir münakaşa ol- muş ve kaynana müstakbel damadım ey - den kovmuş ve nişnni da bozmuştur. Kayriniyi çok sevan Sahak dün epeyçe İç- tikten sonra eve gelmiş, nişanlısını görmek istemiş, fakat evde bulunan (kızın babam Peizo dışarı fırlıyarak Suhakı (ovücüdünün muhtelif yerlerinden yaralamıştır. e Yarah Cerrahpaşa hastanesine kartırılmıştır. Balatta yangın Dün Balatta Mili sinemada filmlerin ta- taşması yüzünden bir yangın çıkmıştır. İt - faiyenin yetişmesile ateş söndürülmüşüür. Bir kadm yüzünden çıkan kavga asampaşada Kulazsızda (Arda enddesi 8 numarada oturan bacalı kama #âtlhi Muharrem komşusu Mezbahada damşacılık ve çobanlık Ooyupan Nusret tarafından bıçakla iki yerinden teh- keli surette yarmianmiştir. Hüdise bir ka - dn yüzünden çıkmıştır. Yaralı Beyoğlu has. tanesine kaldırılmıştır. derecelerini, vilâyetlerin ihtiyaç ve ma. MW vaziyetlerini nazarı itibare alarak ye- ni beremin derecelerine intibak ettir - meğe çalışacaktır. Odacı, korucu, bekçi, evrak müvezli, daktilo ve buna benzer diğer mütefer - rik ve muvakkat mahiyet arzeden hiz - metlerde çalışanlar yeni barem kanunu dışmda bırakılarak teşkilât kadrolerma alınmıyacaktır. Anesk bunlar için ayrı- ca bir cetvel yapılarak senelik bütçeye eklenecekti Üç otomobil kazası Eyübde İslimbey mahallesinde Irgad #0 - katında oturan Mehmed Iı Hanife dün E- yüb caddesinden geçmekte iken, şoför Ta - hirim kullandığı otomobilin çarpmasından düşerek yaralanmıştır. Yarak tedavi altına alınmış, suçlu yaka - lanmıştır. # Elmadağında oturan 8» yaşlarında Ser- kis adında bir ihtiyar, Pangaltı caddesinden geçerken şoför Süleymanın İdaresindeki 2012 sayıl otomobilin çarnmazsite yaralanmıştır. Serkis tedavi altın alınmış, kazaya sebebi - yet veren şoför yakalanmıştır. #* Pangaltda Bayır sokağında (Oturan 7 yaşlarında Paparyan adında bir çocuk Bo - meonli caddesinden karşı tarafa (o geçerken, Fuadın idaresindeki 6891 sayılı husus! oto - mobilin çarpmasile yaralanmıştır. Yaralı çocuk Şişli hastanesine kaldırılmış, Fuad yakalanmıştır. Zabıta kaza etrafımda tahkikat yapmaktadır. Alacak yüzünden cıkan kavga Dün sabah Kumkamda Mustafa le Rıza adında Iki arkadaş bir alacak meselesinden kavga etmişlerdir. Kavpa esnasında &em derece hiddetlenen Rıza belinde taşıdıı bilyük bir kamayı çı - karmış, Mustafanın üzeri cum ederek vücudünün muhtelif yeri: » saplamış, ağır surette yaralıyarak yere (sermiştir. Rima, derhal vak'a mahalline gelen polisler tara - fından yakalanmış, Mustafa (cankurtaran olemobllile Cerrahpaşa hastanesine kaldıni- mıştır. Bir adamım iki kazağı birden kinldi Dün sabah Küçükpazari: bir kaza olmuş, Pazar caddesinden geçmekte olan Hakkı a-|tir. dında birine bir kamyon çarpınış, yere dü - şürerek altına almış ve iki Bacağını birden kırmıştır. Hakkı Cerrahpaşa hastanesine (kaldın) - poe Suçlu şoför yakalanarak adliyeye tes lim edilmiştir. Nafıa Vekâletinden: Eksilimeye konulan iş: 1 — Seyhan sağ sahil sulama ve deşarj şebekesile sınat imalâtı ve işletme binaları inşaatı keşif bedeli 2.490.000 bradır. 2 — Eksiltme 28/9/939 tarihine rastıyan Perşembe günü saat 15 de Nafa Vekâleti Su İşleri Reisliği Su Eksiltme yapılacaktır. Komisyonu odasında kapalı zarf usulile 3 — İstekliler eksiltme şartnamesi, mukavele projesi, bayındırlık işleri genel şartnamesi, fenni şartname ve projeleri 50 lira mukabilinde Su İşleri Reisli Binden alabilirler. 4 — Eksilimeye girebilmek için isteklilerin 85.750 liralık muvakkat teminat vermesi ve eksilimenin yapılacağı günden en az sekiz gün evvel ellerde bulu. nan vesikalarla birlikte bır dilekçe ile Nafia Vekâletine müracaat ederek bu işe mahsus olmak üzere vesika almaları ve bu vesikayı ibraz etmeleri şorttir. Bu müddet içinde vesika talebinde bulunmıyanler eksiltmeye iştirek edemezler. 5 — İsteklilerin teklif mektub'arını ikinci maddede yazılı saatten bir sast ev. veline kadar Su İşleri Reisliğine makbuz mukabilinde vermeleri lâzımdır. Postada olan gecikmeler kabul edilmez, AE» «66583 Istanbul Levazım Âmirliğinden: İstanbul Dikimevile Bursa Baraçevi için 290 iü 250 kuruş yevmiye ile iki saraç us- tası, 2 numaralı Dikimevinde teşekxül eden heyet tarafından imtihan Ze alıvasaktır. Taliblerin dilekçe ve bonservislerile birlikle 21/9/9889 Perşembe gününe kadar Tophane- de 3 numaralı Dizimevi Müdürlüğüne müracaalları, öö «ilk Gümrük Muhafaza Genel Komutanlığı İstanbul Levazım Amirliği satınalma Komisyonundan: 1 — 600 adet hayvan çulunun 26/9/939 Salı günü saat M de açık eksiltmesi ya. 2 — Tahmini fiatı 2400 lira ve ilk teminatı 190 liradır. 3 — Nümune ve evsafı komisyondadır. Görülebilir. 4 — İsteklilerin gün ve saatinde karun! vesikaarı ve İlk teminat mak - buzlarile birlikte Galata Rıhtım caddesi Veli Alemdar ban ikinci kattaki ko - misyona gelmeleri. (o «7040, DAMGALI Lüks kadınları... Aşk Size bunları: BETTE KADINLAR Kızları... DAVİS Pek yakında LÂLE SiNEMASINDA gözleriniz önlerinde canlandıracaktır. | Başvekil şehrimize geliyor İzmirde bulunan Başvekil Refik Say- damm bugünlerde şehrimide gelmesi beklenmektedir. Başvekil İzmirde bazı ihrâcat tüccar- larını kabul etmiş, kendilerile ihracat Refik Saydamın şehrimize geldikten sonra ayni suretle burada bir kısım ih- kabul ederek kendi - Müteferrik: ? Avrupada talebemiz kalmadı iğine göre; haliharbde bulu - a artık hiçbir talebemiz kal - | mamıştır. Son olarak dün sabah ekspresile de Avru- padaki talebe mütettişimiz — Adil şehrimize dönmüştür. Dün Avrupadan gelen yolcular Avrupanın muhtelif şehirlerinde. bulunan vatandaşlarımızdan baran dünkü ekspres ve konyansiyonelle memleketimize dönmüş - lerdir. Bu meyanda Karabük demir fabrikaların- da çalışan mütehasu İnriliz mühendisle - rinden üç yolcu ile 12 İranlı tüccar ve Mi - sırlı Prens Nimet Kemalettin dünkü trenle şehrimize gelmişlerdir. Misir Kralı Samajesle Parak'ım akraba - sından olan Prenses Nimet Kemalettin bir- kaç gün İstanbulda kaldıktan sonra Mısıra hareket edecektir. İranlı tüccarlar ise 5-Ssaat (İstanbulda kaldıktan *sonra İrana hareket etmişlerdir. Müzeler açılıyor Görülen lüzum fzer'ne bir müddet evvel kapatılmış olan İstanbul müzeleri pek ya - kında açılacaktır. Müzeler Müdürlüğü, Vekâleten aldığı ba- 71 direktifler üzerine baslamış olduğu çalış - malarını bu hafta snunda ikmal etmiş bu - İunscaktır. Diğer taraftan haber verildiğine göre, Def terdarlık son Osmanlı hükümdarı Vâhdetti- ne aid kitabların satılmıyarak müzeler ida- resine verilmesini karartaştırmıştır. Sıhhat Vekili geldi Sıhhat Vekili Hulüsi Alataş dün sabah An- kara #kapresile söhrimize gelmistir. Vekil, İstanbulda bâzı tetkiklerde buluna- cak, bu akşam Ankaraya bareket edecek - Bir genç kız tramvaydan düştü Pangaltıda Puadpaşr apartmanında Otu - ran 18 yaşlarında Cemile Erşen Eminön | Bebek iramvayile Dolmabahçeden geçerken ) tramvayın sarsılması neticesinde ön sshan - Plan yere düşerek yaralanmıştır. Yaralı kız tedavi ajtına alınmıştır. Bir doktorun günlük , neflarından Mide yanmaları Yemeklerden yarım İlâ bir saat sonra başlıyan mide yaralarında İperklorldri denilen mide usaresinin fazla ifrazmı en mühim sebeb olarak kabul etmek mec- buriyetindeyiz. Bu yanma ve ekşilik bir müddet devam eder. hazım biter bitmez bu da biter. Mide ekşiliği ve yanması mi- (. de karhasini busule getiren en mühim âmillerden sayılır. Ba sebeble bunun sü- Mevzu değişince K adm misafirleri hiç eksik olmı - yan bir aileyi ziyaret etmiştim. Kadınlar erkeklerden bir misil fazla idi. ler. Bu yüzden hep kadınlar koruşuyor- lar, biz erkekler susuyorduk. Konuştuk - ları aşağı yukarı şunlardı: — Süheylâyı gördün mü? — Gördüm. — Siglamen bir manto yaptırmış, — Hiç te yakışmamış. — Zevk yok ki; üzerine mor taftadan süsler koydurmuş. Hiç güzel durmuyor. — Necelâ saçımı bu sefer de kızıla bo- yarmış. — Göze çarpıyor mu? — O vücudde insan saçım kızıla değil neve boyası gene göze carpmaz. — Ben Mefihayı gördüm. — Gene köcasile kavga ettiğini anlat- muştır. Ynk artık kavga etmiyorlarmış. — Tabif etmezler, kocası sabahlevin erkenden evden çıkıyor, gece yarısından sonra dönüyor. — Fena bir erkek. — Öyle söyleme, içyüzlerini bilmiyo. roz ki.. belki karısmın edebsizMği yü - zünden eve gelmek istemiyordur. — O da var ya! — Afife ne âlemde acaba? — Bu sene gene Büvükadada, yası - yorlar.. gerci o Büyükadavı görüyor! amma, Büvükadada kadın görüyor. — Ne demek istiyorsun? — Afifeyi bilmez misin, görmiyen can- Tara ne mutin.. o ne haldir, rüküş gibi Bir aralık kadınlardan biri benden ta-i rafa bakmıştı: — Sizi konuştuklarımız alâkadar et - miyor galiba!? Cevab vermiştimi — Evet bayan! — Neye? — Çünkü bütün söyledikleriniz bir in. tir çekirdeği dafldurmıyacak (saçirflar da... Siz bunlardan başka geyler konu « şamaz misiniz? * O gündenberi üç halta geçmişti. Ne - reden aklıma esti, bilmem.. dün gece ni aileyi bir kere daha ziyarete gittim. Kadınlar erkeklere nisbetle gene ekse - riyetle idiler, Gene onlar konuşuyorlar- dı. Konuştukları asağı yukarı şunlardı: — Franslzlarm Zigtrit kattlnı Polon. yalılar oldukça zorlemışlar. Fakat bir şey kazanamamışlar. — Alman tayyareleri de Berlin üze - rinde uçuş yapmışlar, beyannameler st. mışler.. beyannamelerde neler yazılı imiş, neler. — Ben İngilterenin yerinde olsam. Almanlara bir nota verirdim. Derhal, değil Lehistandan; Almanyadan bile çık- malarını isterim. — Kanadahlar da Mâm harb etmişler.. En tehlikeli olan onlar hududdan Alman- yanm üzerine çullamırlarsa Almanyanın mahvolduğu gündür. — Ya Sovyet Rusyanm müdahalesine ne ders ? — Bir şev çıkmaz ki, Rusya Asyada, muharebe Avrupada oluyor. Arada de- nizler var. — Ya Amerika? — Bak ona, diyecek yok, bin kadar tayyare havalandırıp muharib devlet - lerin memleketlerini bombalıyacak olur- sa,, her şey değişir. Üc hafta O eti konuşan kadın gene benden tarafa baktı. — Biz sırasında böyle konuşmayı da biliriz... dedi. Yüzüne baktım, devam etti: — Geçen sefer konuştuklarımız için, incir çekirdeği doldurmaz saçmalar de- miştiniz... Cevab verdim: — Ben mi demiştim?., Hata etmişim bayan; keşki gene ayni şeyleri konuş « saydımız. ai e mlüsi Roçilidin arabası Milyoner lord Ro çilidin dört tane p Zebr'i vardı. Lord bazan bunların koşulmuş olduğu arabaya biner, Londrada dola. gırdı. * Saçlarını çamurla örten dullar Bahrımuhiti At - lâsi (o adalarından Bunas'ın yerlile - rinden bir erkek ölürse karısı saç - arımı kil ve ki - reçi bir araya ka- rışbrarak yaptık « leri bir çamurla sıvarlar ve yas müddet lerince saçları hep bu çamurla örtülü kahr. ratle önünü almak Jâzımdır. Evvelâ baş- ta pehrizler gelir. Meselâ biber, hardal, sirke ve salatalar, salçalı şeyler, sucuk, pastırma, tuzlu balıklar ve umumiyeliş tavada kızarmış yemekler mide yanması için en muzır olan şeylerdir. Çay, kahve, içkiler de muzardır. Bilâkis aşlama ye- mekler, aövüşler, aşılanmış ve Üzerine tereyağı kazılmış sebzeler, OJAP, olgun meyvalar, mahallebi, taze yoğurt gibi şeyler bu gibiler için çok muvafıklır. Mide yanmasından ve ekşiliğinden eikâ- yet edenlerin zaman zaman bir miktar bikarbonat dö sud almaları muvafık- tır. Mukavri maden suları da çok iyidir. Meselâ bizim Karahisır maden suyu gi- bi. Bu gibilere Kisarma Iyi gelmez. Kisar- na maden suyu büâkis mide usaresi 2x akanlara tavsiye eğilir. Onlardı yanma ve ekallik yoktur. Yemekten sonra ha- sıkıntı, geğirme gibi şeyler çok olur. İ TiY TROLAR | Pie tiyatrosu temsilteri: Nuretiin Genç - dur ve arkadaşları 19 Eylül Pazartesi akşamı Kasımpaşa Yavuz sinemasında İleri. Raşit Rıza R Badi Tek tiyatrosu! Bu gece Üsküdar Bağlarbaşı Hülede «Bşte gelen» Çalsan kadın Hagysiyetinden Kayheder mi? Bayan menfi cevab vereceğim: — Aslâ! Fikat çalışan kadını da iki sınıfa ayırmak zaruretini duyuyorum. Birinci sınıfta bulunanları geçin - mek ve geçindirmek mecburiyetinde olanlarla, cemiyete yardımı mânevi vazife telâkki eden bir kısım ileri mü- revverler teşkil ederler. Bunları kü- çük görmek şöyle dursun takdis et- mek, erkeğin de fevkinde görmek va. zifemizdir. Hakikatin bir Hadesidir. İkinci sınıfta bulunanlar ise çalış - mayı süs telâkki edenler, sırf gösteriş için yapanlardır. Bunlara asıl kadırlık anneliğe, ev kadınlığına kol altında siyah çanta ta- şmayı tercih etmiş olarek görürüm. Cevabım tabii bu ikinci kısma aid de- vazifesini ihmal etmiş, ğildir. * Ankarada bay Sedada; Ferihanın sualine derhal En iyi yüzen kuş Kuşlar arasında en iyi yüzeni Pen guen dedikleri kuş tur. Penguen ga - yet iyi yüzmesine mukabil gene kuş. lar ârasında uçmak kabiliyeti en az o Janıdır. Kanad uzuvları iyi uçağın misaid olmıyacak şekildedir. * Banjonın mucidi > Bujo denilen çalgıyı icad eden adam Banjomas a» dası yerlilerinden biridir. Bir peynir kutusunun üzerine keçi derisi germek küçük yaşta üç çocukla yalnız kalan bir erkeği tekrar evlenmekten mene- den bir vicdan kanunu olabileceğini sanmıyorum, hele bu erkek hayattan nasibini tamamen almamış bir ise, Fakat ben öyle babalar bilirim ki €ve yabancı bir kadın getirmeyi ken disi ile çocukları arasında mevcud ba ğı bir hayli gevşetmekle muadil tutar, lar, kendilerini feda ederler, çocuk - larının gözlerinde bir hüzün gölgesi görmemek için. «Yabancı kadın çocuklara bir anne olabilirse diyenler şüphesiz vardın, bazan tabminler'nin doğru çıkığı da Olur. Fakat kadını çocuklara her bak- tıkca kendisinden evvel bu evde baş- ka bir kadının hüküm sürdüğünü ha tıriemaktan meredemezsiniz. Vaziyei çocuklar için de aynidir. Düşünebile « cek yaşa geldikleri zaman «anneleri - nin yerine gelen yabancı kadını » elbette düşünerklerdir. Dikkat edi. niz ki, ben size müsbet menfi bir fikir vermiycrum, hatırıma gelen muhtelif ihtimalleri saymakla iktifa ed vorum. — Karısı öldükten sonra üç çocukla,