18 Eylül 1939 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

18 Eylül 1939 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

Lehistan arazisi üçe taksim ediliyor Londra, 18 (Hususi) — Moskovadan bildirildiğine göre, Sovyet Rusya Silezyayı, Koridoru ve Danzigi Almdnyaya bırakacak, kendisi de Garbi Ukranyayı alarak, Polonyayı, kendisile Almanya arasında bir nevi tampon halinde bulunduracaktır. Sovyet kıtaatı Estonya ve Letonya hududunda tahaşşld ediyor Londra, 18 — Polonya radyosu Sovyet kıtaatının Polonyaya girme- si üzerine Estonya ve Letonyada büyük bir endişe başlamış olduğunu bildirmektedir. Paristen bildirildiğine göre, Sovyet kıtaatı Estonya ve Letonya hü- dudlarında tahaşşüd etmiştir. Moskova - Riga treni dün Rigaya gelmemiştir. Sovyet ve Alman orduları Brestlitovskda birleşecekler Londra, 18 (Hususi) — Rus ve Alman orduları Brestlitovskta bulu- şacaklardır. Almanlar Brestlitovsku ve Dedvini aldıklarını, Lubline doğru ilerlediklerini, Lembergi de üç koldan muhasara ettiklerini bildirmektedirler. Polonya ile Romanya arasındaki irtibat tamamen kesildi Londra, 18 (Hususi) — Moskovadan verilen bir habere göre, Rus or- duları a, Polonya hududundan 40 mil içeriye doğru ilerlemisler, ve garba doğru da hareketlerine devam etmektedirler. Gene Rusyadan, Berlin vasıtasile istihbar edildiğins nazaran, Polon- ya ile Romanya hududları arasındaki irtibatın büyük bir kısmı kesil. miştir. Sovyetler Lehistana beş koldan girmişlerdir. Üç kolu şimeli şarkiden Vilnaya doğru, iki kol da orta Polonyadam Pinske teveccüh etmiştir. Bununla beraber Polonyalılar hâlâ mukavemet etmektedirler. İsviçreden gelen bir haberde de, Rusların Vilnoya doğru üç akın yapmış oldukları bildirilmektedir. Leh ricali Romanyada Bükreş, 18 (Hususi) — Polonya Cümhurreisinin Romanyaya geç- tiği, Bekin de kara yolu ile Çernoviçe geldiği malümdur. Diğer Polca- ya ricalinin âkıbetlerinden malömat alınamamıştır. Kabine azaları o- tobüs ve kamyonları bulundukları Kutniden hareket etmişler, Alman tayyareleri de, diğer Polonya Hderlerinin son iltica ettikleri Saliastiyi şiddetle bombardıman etmişlerdir. Varşovada muhasemat tatil edildi Londra, 18 (Hususi) — Polonya yüksek kumandası Alman yüksek kumandasına bir zabit göndererek, vaziyeti konuşmalarını, bunun için de mtmessillerin şehir dışında buluşmalarını istemiştir. Bu hususta sa- rih bir malümat alınamamış olmakla beraber, mümessiller birleşmişler ve şehrin iki tarafında birer mil mesafe ile muhasematın tatil edilmesi ve Varşovadan ecnebilerin tahliyesini kararlaştırmışlardır. Rusya bitaraf kalacağını İngiltereye de bildirdi Londra, 18 — Hariciye nezareti, şimdiye kadar Moskovadaki İngi- liz sefirinden yalnız kısa bir rapor almıştır. Sefir, raporunda Sovyet hükümetinin kendisine, Sovyet Rusyanın Büyük Rritanyaya karşı bir bitaraflık siyaseti takib edeceğini bildirmiş olduğunu beyan etmek- tedir. Salâhiyettar mehafilde beyan olunduğuna göre, İngiltere hüküme- © Wi, Sovyetlerin hareketleri hakkında aleni beyanatta bulunmak için se fir bay Seedsin tafsilâtlı raporunu beklemektedir. Bu münasebetle bu hareketin evvelden tahmin edilmiş bulunduğu- nu ve Avrupa hükümetlerinin Sovyet - Cermen ademi tecavüz misakı- nın imzasındanberi bu ihtimale karşı koymak mecburiyetinde kalmış oldukları beyan olunmaktadır, Şu halde İngiltere hükümetinin şimdiki siyasetini tadil etmesinin muhtemel olmadığı ve bilhassa Sovyet Rusya ile Almanyanın beraber- ce hareket etmemeleri ve Sovyet Rusyanın Polonyada müdahalede bu- lunmasının gayesi, Alman kıtaatının Sovyet Rusya hududuna varma- © larına mâni olmak olması mümkün bulunmasına binaen İngilterenin — siyasetinde bir değişiklik yapmasına lüzum olmadığı ilâve edilmekte- dir. Rusya, Almanyanın Ukranyalıları ve Beyaz Rusları himaye etme- sine kail bulunnıamaktadır. Siyasi mehafilde şöyle denilmektedir: 1 — Alman ve Sovyet menafii doğrudan doğruya karşılaştıkları za- © man, aralarında bir müsademe vukua gelmesi ve bundan Almanya ile © Sovyet Rusya arasındaki münasebatta daha büyük müşküller zuhur et- © mesi de mümkündür. 2 — Almanya ile Sovyet Rusyanın evvelden aralarında mutabık kal- miş olmaları ve şimdiki hâdiselerin petroluna Almanyanın ve Besa rabyasına Rusyanın göz dikmiş oldukları Romakyaya karşı daha va- him bir tehdid teşkil etmesi de ihtimal dahilindedir Garh cephesinde ciddi harekât başladı Londra, 18 (Hususi) — Fransız kaynaklarından alınan malümata göre, garb cephesinde havanın muhalefeti yüzünden hava harekâtı a- zalmış olmakla beraber, kara kuvvetleri arasında asıl harekât başla. mıştır, Alman resmi kaynakları da, Fransızların Zweibrückende faaliyete geçtiklerini itiraf etmekle beraber, geirb cephesinde tayyare hücumu olmadığını iddia etmektedirler. Fransızlar ise aksini söylemekte, Sieg- fried hattından vukubulan mukabil Alman hücumlarının her taraftan > durdurulduğunu ve tayyarelerden alınan resimlerden de, düşman hat- larının mühim bir surette bombalandığının anlaşıldığını ilâve etmekte- dirler, Polonyada tüyler ürpertici sahneler İçinde 1500 kadın ve çocuk bulunan bir trenin bombardımanı Sofya 17 (A4A.) — Polonyadan &vdet etmiş olan bir Bulgar talebesi, yapmış olduğu âe- yahatin tüyler Ürpertici hikâyesini Mir ga - Zetesine anlatmıştır. Bu talebenin binmiz ol- duğu #ren, Varşova ile Lvoy arasında Alman tayyareleri tarafından bozbardunan edil - miştir. Trende ISV0 kadın ve çocuk bulu - nuyordu. Bombardıman üzerine tren, durmuş, yol - cular civardaki ormana doğru o kaşışmağa başlamışlardır. Bu esmada Üzerlerine yağmur gibi bomba yağıyordu. Bu talebe, trenin Varşova ile Poznan ara“ sında da borberdiman edilmiş (o olduğunu söğlemektedir. Talebe, hasta bakıcıların, yâralıların yar - dumına koştukları sırada Alman tayyarelari- nin onlri da mitralyör ateşine tutmuşol - duklarını ilâve ctmektedir. Japonlar Moskova itilâfına itimad etmiyorlar Tokyo 17 (A.A.) — Röyler: Japon gazeteleri, Mançuko hududun-' düki mütarekenin mullaka Jepon mü « nasebetlerinin ıslahına müessir olaca - Kına ad etmemektedirler. Sovyetler inşimbun o galzetesi, Birliğinin kâlen ÇaniKay-Şek'in — reji- mi idaresinde kalan Çinin bütün bölge-| yüzümdeki kalm vusletle beni görmüş ol - lerini bolgeviklektirmeğe, alışmasından ve buna binaen Sovyet . Japon münnse- betlerinin daha ergin bir hal almasın - dan endişe etmektedir, Omiurişimbun gazetesi de diyor ki: Geçen sene Çanglufeng hâdisesinden sonra yapılan mülarekeye reğmen hu - dudların tahtiti henüz başlamamıştır ve bu hal Japonya ile Sovyetler Birliği a -| rasında normal münasebetler için za - manm henüz müsad olmadığı fikrini vermektedir. Sovyet » Japon anlaşması Romada nasıl karşılandı ? Roma 17 (AA) pon - Sovyet ifilâtı hakkında kısa mütalen- lar serdeimekte ve bu itilâfın iki esaslı bariz vasfına işaret eylemektedir. Bunlardan bi - rineisi, dünyanın Çin - Japon harbinin ba - rieinde daha bir takım siyasi ihtilâtlara ve aakeri ihtilâflara sahne olması beklenilen hir kusmında sulhü tesis etmiş olmasıdır. İkin - elsi de bu itilâfın Japonya ile Sovyet Rusya arasında duha geniş ve daha sıkı anlaşma » lara mukaddeme teşki) edebilmesidir. Şimal devletlerinin toplantısı Stokholm 17 (AA) — Başvekil ile hari - elye nazırı bu akşam saat 1030 da Kopen - hağ'a hareket © otniişlerdir. e Orada şimal memleketleri başvekil ve hariciye nazırları- nın toplantısında hazır bulunacaklardır. Sefirler Romanyada Certayli 17 (A.A) — Rus kıtaatının hu- dudu yeçmesi ve Rumariya hududu boyunca Leh topraklarının ve ezeimle Zaleczekinin esi Drsri ” İpalanyadaki Bürbten alınmış olan © deralere e ai E0 “İeöre molârlü birçor fırkaları ihliva edecek bigillere büyük | surette yeniden tensik edilecektir. Yonyadu bulunan yabancı manyaya iltica etmişlerdir. elçisi buraya gelmiştir. Fransız büyük elçi - #i de beklenmektedir. Rusya Slovakya Gümhuriyetini tanıdı Presburg 17 (A.A.) — D.N.B. Sovyet-| daresine şiddetle hücum etmek suretile siya- lerin Bezlin elçisi, Sovyetler Birliğinin) si mütarekeyi bozmuştur. Slovakya Cümkuriyetini filen ve huku - kan tanıdığını bugün Berlindeki Slovak iç isine betik, evliiMlin uza Romanya ekonomisi seferber edildi Bükreş 17 (A.A. Bugün edilmiştir. Bundan böyle ihracat kat'i olarak ithalâğ ile vevazün edecektir. Hükümet gerek ilha -| inde olan çiftçileri mütoessir edecek olan bu ii , İ inksi müstehliklerin kabnl edeceğinden emin Keza hükümet, milli müdafan için Jüzüm-| yulunduğunu bildirmiştir. YAtı gerek Ilıracatı azaltabilecektir. iu olan her türlü maddenli ihracını meney- Myebilenektir. Japon bahriye heyeti Romadan ayrıldı Napoli 17 (A.A) .— Amiral Osum''nin ri - yaşeti altında bulunan Japon bahriye he; eti, Japonyaya gilinek üzere dün akşam Ha- kone vapur'le Napolidea hareket etmiştir. Bulgaristanın bitaraflığı Paris 17 (A.A) — Paristek! Bulgar sefiri, Bulgarisların Avruparm halihazırdaki va - siyetinde bitara; muhafaza — edeceğini Fransa hükümetine bildirmiştir, — İtalyan gazeteleri, Ta -İ1 Çeviren: Hatice Hatib Çok mühim bir vazife P... sokağında otomobil durmuştu. Öğle olmuştu. Otomobilden indikten sonra yaya yürümeğe başlamıştım. Geçtiğim binalara dikkatle bakıyordum, 88 rumaranm hemen hemen tam karşuındu bir restoran vardı. matın kendisinden evvel kaxile bir iş olaca- iBını hlssetmişti. Diplomatın karısı gayeb n - Gayib bir hüileti ruhiye içinde, bir o kadar da acayib hisleri olan bir kadına — benziyordu. Kocası tarafından dalma ihmal edilen ba ka dın Louis'in nazarı dikkatini esibetmişli. B- mun İçin bütün seyahaş © esnasında © yalnız diplomatın karısıle meşgul olmuştu. Bu iki Kadin arasında, kısı bir samanda, pek Habil ve ahlâk! olmıyan bir dostink vü - cude gelmiş bulunuyordu. e Bir #iyafelie, bu iki kadın buraber dans bile etmişlerdi. Bu ba lo esnasında, Alınan kudını erkekler tarafı- dan dansa davet edildiği ve onlarin Gars et- tiği zaman diplomatın karısı görünür snret- te mükedder oluyordu. Hattâ bir defasında dastu Alman Xadınins açıkça sitem bile ot - mişti, Louis Walter vapurda, bu türlü hissi ko - medller aymıyaraz vapurun o seyri ve yolda tesadür ettikleri diğer gemilere dalr, Alman hükümetine telgraflar yağdırmağa baçlamış» ts. Bu belgrafiır, gemide baştan o çıkarmış olduğu genç bir şabitin vasıtaalla yapıyordu. Tabii görünüşte yolladığı lelgraflar gayet DA sit ve ehemmiyetsiz şeylerdi! Bu gemi, Sis'iyı e Mrar arasında tarpil- lendi, Gemiyi, Louis Walterin telgraflerı sa - in bir Alman tahtelkahiri torpilemiş - Mevklinden, bu restoranın polis tarafından tarassudda olması İâzımdı Fakat vakit ge - çiyordu, bu restorana girdim, Casüslar da bütün insanlardan başka türlü yaradılmamış olduklarından, onların da öğle üstü yemeğe ihtiyacı olduklarını, ve şemek yemek için bürolarından çıkacaklarını biliyordum. Şüp- hesiz kl 833 numaradan çıkacakları kolaylıkla görebilecektim, Yarım saat geçmişti, şimdiye kadar biç görmemiş olduğum Werneri şüphosta ki ta - nıyamıyasaktım. Fakat Feldeni, gür kır sap- ları ve gözlükleri ile çabuk tanımak güç ol- mıyâcaktı. Lwlse Wealtere gelince... , kaldırımda gördüğüm kadın o idi! Çok uzun boylu, sarı saçli bir kadındı. Bej bir taypör giyiyordu. Şüphesiz kl bu kadının üsründeki şeyler Paristendi! Ben bu modeli oradaki büyük bir terzlde görmüştüm. Çıktığı evden, arkasından fevkalâde gü - zel bir tazı çıkmıştı, Yanında bu kadar gö - xel bir köpekle yürürken, bu Avusturyalı ka- dının göze İm zânsızdı. Acele yerimden kalkarak sokağa çıkmıştım. Onu Evenigsihanede taki» ottim. Bu $6y beni eğlendiriyordu... Bırt bir tecessüs yü - sünden bir casusun, diğer bir casusu takib etmesi pek tuhaf bir şeydi Acaba başını çevirip arkasına bakacak mi İdi? Onu sokakta böyle takib etmekle ne öğ- renebilecektim? İhtimal ki hiç bir şey! Kanalı gesmeden evvel Louise başını çevi- tip arkasından yelen köpeğini çağırdı. Öyle zannettim ki naşarları benim nazarlarıma te sadür etti. Tittedin. Sonra düşündüm ki Geminin batması bir gece oldu Bu sırada güvertede siyara içmekte (bulunan Fransız diplomatı kurtulmuştu. Fakat karı, ve ka - marasında kapalı duran Fzansız « Japın kon feransına aid bâlün evrak gemi la berader berhava oldu. Mary G.. Te Lonla Welter geminin zabit - lerile birlikte tahlisiye sandallarile canlarını kurtarabilnlı N hepsi Marsiiyaya getirildiler, Yalnız bunların içinden Louis Walter İtalyaya çıkmış bülu - niyorda. Konferansa ald hiçhir şey elde edemiyene- Eini anladıktan sonra, Louis Walter kendi ba yatını da ?edayı göze alarak gemiyi tarpillet- migti. Pransiz diplomatı gidemediği için, Fran - siz-Japon konferansı da olamamıştı, Ren onları taktb ederek bunları düşünü - yordum. Şimdi Alman casusu, bir otomoblile köpeğile beraber atlamış ve gitmişti. O gün ancak akşam fizeri Jormanı göre « İcektim. Bütün öğleden sonra serbasttim Rol İbol düşünecek ve karar verecek vaktim vor- 41. Öğleden spnra dostum Maryot ve Otto İle birlikte Potsdam'a gittik. Acaba Pelen ve Warner derecesinde ca - guslarla mücadeleye girişmeğe kalkmak bir delilik değli miydi? Potadamda («arayı ge - gerken götlerim hiç bir şey görmüyordu Zih- nim yalnız ba şeylerle meşguldü. Maamafih bu İş beni çok cezbedivordu. Çünkü casus - lukta en güzel ve kat'i omuvaffakiyetler de dalma kend! başına yapılan şeylerde idi, “Bu suretle, Harbi Umumide, Belçikalı pro- Tesir Walluş - Rudiger tek başına ve yar - dımaız olarak, Alman izli taşkilâtmdan İki bin kilo ağırlığında evrak çalabilmişti! masına İmkân yoktur. Böylece casus kadını takibe devam eğim, Lowe Walter Harbi Umumlide Alman ve- lahdinin hrsusi casusu idi. Benim arka - daşlarından Mary G... Bu kadına karşi o - larak diğer cephede çalışmış 'di. Ru altın saçlı Avust tı kadınla olan rekabetlerini Marş banı anlatmıştı. Fransızlarla Japon - Jar arasında bir konferansta hazır bulun - mak için, harb nihayetlerine doğru, bir Prunsiz diplomatı Uzukşarke gidiyordu. İn - tellikence Serce, genç bir İngiliz casusu 0- larak Mary G.. beraber yola çıkarmıştı Ma- Ty, Alman casusu Louis Walterin Fransız diplomatıns yanaşmasına mani olmeğa gay rot edecekti, 31 iki casus kadın, hükümel lerinden edit: almışlar, Pronszlaria Japoti Jar arasındaki bu mühim Ok alduğunu atamağı memur olm. Bu şeyi ele geçirir geşirnez Mary G... gef- lerine telgra“'a bileire seki: Ayni emri alınış olan Louisş Waller de işe, Pransız diplomatı baştan çıkarmağa wğra- şarak başlamış bılunuyorda. Fakat bu zat, gayet ağır başlı öyle kadınlara fazla düşkür olmıyan bir arlamdı. Hatlâ bu seyahat ezna- sında, kendisine refakat elen güzel karısı - rı bile İhmsi etmeğe başlamıştı. N meşredilen — bir| ına bir drahmi ve kibritede kutu başına emirnamse ilk Ramanya ekonomisi seferber| 30 santim taksi konulmasını tasvip etmiş - Mary G . bu çiftle ahbablık etmek için çok uğraşmız, diplomatın gözüne © girmede gayret etmişti. Fakat bir törlü buna muvaf- fak olamamış, hattâ gayet soğuk bir deis - tiskal görmüştü. Bu sıralarda, Lowis Walter büvnütün başka bir yoldan gidiyordu. Alman kadını, diple - Amerika ordusunu yeniden tensik ediyor Vaşington 17 (A.A) — Amerika — ordusu, 42 sandık tutan bu evrak Alman şifre a - nahtarının öğrenilmesini ve Belcikadaki Al - man ensus teşkilâtının harb zamanındaki fa aliyetini ve Flamans gizli harekâtı tarihi — nin meydana çıkmasını temin etmişti. (Arkası var) Romanyadaki Alman ekalliyetleri Bükreş 17 (A.A.) Rador ajansı bildiriyor: Dahiliye nazır muavini, yanında Al - man ekalliyetinin şefi ve diğer Alman ekal'iyetleri liderleri olduğu halde muh telif Alman merkezlerini ziyaret etmiş- tir, Bu ziyarette Alman ekalliyetine ya- pılan muamele hakkında tam bir görüş Bitaraflık kanunu Vaşington 17 (4.A.) — 1940 senesinde Cüm huriyetçilerin Relsucümhur uamsedi olacak olan B. Vandenberz, radyo ile bir nutak söy- liyerek muharibler: gönderilmek (istenilen) birliği hâsıl olmuş ve Alman mümessil silâhlara konulan swbarzonun kaldırılması-|leri hükümete teşekkürlerini bildirmiş. ba muhalefet etmiş ve Avrupada basb pat -İlerdir. luyahdanberi ilk de'n olarak B. Ruzvellin - — —— — Bremen Alman Transat'antiği Nerede? Zürlh 17 (A.A) — Almanların Bremen vâ- purunun Nourmansx Sovyot Hmanına itica öliniş olduğu rivayet edilmektedir. Bu baber, teyid edilmemiştir. E Yugoslav kabinesi Belgrad 17 (AA) — Güzeteler, Başvekil muavini B. Matohek'in Zağreb'de gazelele - re yapmış olduğu beyanatı neşretmektedir - ler. Mumalleyh, bu beyanatında demiştir ki: Kabine erkAnı arasında tam bir itimad ve samimiyet havası hüküm sürmektedir. Bilhassa B. Svet<oriteh We uramuzdaki mü- nasebeller gün geçtikçe sıkılaşmaktadır. MÜESSIF BİR ZİYA Tüccardan Mehrniod Sıdkı Dilberin refikası ve İpekçi kardeşlerden Cevdet İpekçinin Mehmed İpekçinin kızkardeşi bayan Eymen, hayatının baharda selâ olduğu elim rehatsızlıkten okurtulamıysrak dün gece ailesinin göz yaşları arasında, mücsdele ettiği ölüme mağlüb olmuştur. Cenazesi bugün saat 2 de Beşiktaşta Valide çeşmesinde Acısu sokağındaki 21 numaralı evinden kaldınlarak namazı Beşiktaşta Sinan paşa camiinde kılındıktan sonra Üsküdardaki aile makberesine (o defnedilecektir. Allah rahmet eyliye. Yunanistanda İktisadi tedbirler Atina 17 (A.A) — Atina ajansı bildiriyor: Nurlar meclisi (ks sigaraları paket ba - tir. Başvekil B. Metaksas, yalnız vektinali ye- Bu hafta içinde yine yalnız yaktihnli ye - rinde olanları alâkader edecek diğer tedbir - ler alınacaktır. kn sm