25 Haziran 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

25 Haziran 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

SAYIFA 2 ” Dil ve tarih araştırmaları Arab ellerinde Sumer izleri Başı bundan önceki sayılarımızdadır. Yemende “Cemi mükesser,, kura- h ile Asya dillerinden samiğ bir dil yapılmağa başlandığı sırada — Saba ile Main biribirini boğuyordu. Uzun sü- gen bu güvensizlik tecim kervanlarının arkasını aldı. Asyalı kollar ne karadan »e denizden geliyorlardı. Yüksek ka- fında bir yoksulluktur başladı. Tıpkı Urda, Sippada ve Babilde olduğu gibi 'Baba ve Main'de de söz ayağa düşmüş. tü. Şımaran bir Karal “Avam,, ile gü- €üne güvenmeye ve inanmaya başlayan ilkeş Çadırlılar soysallık ve kültür ö- zeklerine egemenlik etmeğe - başlamış- lardı. Yemendeki Sumer ışığının usul msul eridi gördüğümüz o sırada (D.Y.O, B00) arsı nomal bir sanat izeri olan Marib barajı da yıkılmıştı. Bu sebebler Yemenin yüksek kat halkını göynü “ıstırap,, içine atmıştı. Yurdlarını bırakmak ve başka yurdlara göçmek zorunu duydular. Yalnız teci. merlikle geçinen bu uyanık halk çöle düşemezdi. Dil ve kültür ayrılığı dola- yasiyle Necit ve Babile de göçemezdi. Onlar için en uygun çevre Hovraf idi. Çünkü orada Etiler, Huriler ve Anzan- lar vardı. Onlar da ancak kendileri ka- Gar tatlaşmış ve özgenlikten ancak ken- di Gerecelerinde uzaklaşmışlardı. Hav- rana göçmenin bir başlıca — sebebi de hint ve mısır transitini yeniden canlan- gdırmak umudu ve kolaylığı idi. Sugür dedikleri yüksek yerlerde —Anadolu ve Yukarı Mezopotamya ve Suriyede Eti- ler ve Eti grupuna ilgili olan uluslar vardı. Nect üzerinden geçen Babil - Ye- “ men yolunu Şam, Havran ve Akabe'den geçirecekler ve Yemen Transit özeğini Havrana taşıyacaklardı. Bu göçümün iç sebebinin ancak bu olduğuna Dr. E. Hüler de inanmaktadır. Ona göre: (Bint ve mısır transitinin kesilmesi ile Saba devletinin yıkılması bir oldu. Taş yazmaları bize bu yıkılmanın dış sebe- — bi olarak (Marib büketi) nin "Marib seddi,, çökmesini gösterirlerse de doğ- mu değildir. (Das trank opfer) Hâavran zaten Sümer ve Akabe tecim yolunun üzerinde ötedenberi sumerli- lerin ve Sumer soysallığının yerleştiği bir topraktı. Yemenliler orada kendile- yini yabancı görmediler. Yeniden bir Sa- ba ve Main yaşayışı başlamıştı. Düllerci, törüleri hep evki idi. Eski soysallıkla rının eserlerini burada da yükseltmeğe başladılar. Talâm devrine kadar o yer- ler şenlikli ve şen idi. (Orada, Şarlar ovası olan Havranda şimdi bile 300 den artık şar,kurgamlı köy örenleri yıkıntısı görürsünüz :onlar evleri, tapınakları, kend dıvarları, kale- lerile ve döşenmiş caddelerile 1300 yıl. danberi ıssız olarak yatmaktadırlar. Dr. E. Huber, das trank opfer) Yemenlilerin ardı sıra Havrana ka- dar gelen güney samileri “Cemi mü- kesserli, kuralları ile orada da işlemeğe başladılar bu kere Eti ve Huri kelime ve terimlerinden de asığlanıyorlardı. Pek az sonra ulusal bir arab dili yapa. cak olen bu kural kuzey samicesi üze- rinde #orlu ve etkili oldu. Nabt ve ara- miğ dulerle de komşu olduğu için erki ve egemenliği genelleşerek bütün ya. tım adayı kapsamağa başladı. O sıralar gerek Yemende gerek Hav- randa birden başlamış bir uluslaşma devrimi vardı. Başı boş oymakları baş: bir tözüğe bağlı olmayan dağınık köme- heri, hiç bir buyruğa uyruk olmak iste. meyen göçmenleri yeriştirmek, Durlu kılmak isteniyordu. “Güneyde Saba ve Marib devletleri- nin zer.gin varlığı arab kabilelerini bir devlet düzenine uydurur ve alıştırırkan kuzeyde bazı kıralların ayni rolü oyna- — dığını biliyoruz. Bir kısım kil tabakalar yazısından, bir kısım Tevrattan gene bir kısım da güney Arab ili taş kakma. larından bu kırallıkların üçünü tanıya. biliyoruz. Bun'ar: 1- Medyan, 2 . Musur, 3 - Meluhha' darlar, Bu üç il de trpkr güneydekiler gibi Akdeniz, Fars denizi ve hint ker- van yolu Üüzerindeki egemenliklerile — warlık iyesi lomuşlardı, Başlıca özek. deri kuzeyde Palmira ve batı kuzeyinde - W!AH_ asır öndeyiz. H,R. TANKUT Gene ortada ulusal bir arab varlığı ve belli başlı bir ömekce veya tecim ala- manda adı söylenmiş büyükçe bir şarda konuşulur bir arap diline rast gelemi- yoruz. Cemi mükesserli Sami diyelin sulasi kurallr kuzey samicesini de ken. di içine alarak zorlu ve kapsal bir dil olmuş bütün yarım adada Suriye, Filis- tin, Havran ve Mezopotamya'da hüküm sürmektedir. Bir aralık Arab illerinin kuzeyini ve batı kuzeyini baştan başa — Nabtlıların elinde görüyoruz. Bunlar samicenin her iki diyeleğini de henüz benimsememiş- lerdir. Kalde dilini kullanıyor ve onu esirgiyorlardı. Nabtirların bu ıenlı]mı—ıi bir gü- ney samicesi ile Nabt dilinin kaynaş. masına sebeb oldu ve bugünkü Arab di- li tarihe ve acuna İşte o yerlerde o çağ- da doğdu. DA ı SÖVYETLER BİRLİĞİ'NDE: Plânörle yeni bir rekor Moskova, 24 (A.A.) — Moskova plânör okulu öğretmeni Kartaçef plâ- nörlerle yeni bir Sovyet rekoru kırmış- tır. Kartaçef, 400 metre yüksekliğe ka- dar bir motörlü uçak tarafından çekil- miş ve orada plânör uçağı bırakarak fır- tına bulutları arasında kaybolmuştur. Kartaçcf, kendi sanışma göre Mos- kovaya 200 kilometre uzaklıkta Kalinin bölgesinde yere inmiştir. Asıl rraklık sonra ölçülecektir. Evelki rekor 100 kilometre idi. ALMANYA'DA: B. Göbbels'in bir diyevi Koblenz, 24 (A.A.) — Nasyonal - s08- yalist parti başkanları kongresinde, B. Göbbels,eski rejimi yıkmayı hitlercilere yasak edemedikleri halde, hâlâ nasyo - mal - sosyalizme karşı koymaya çalışarı küçük klikleri imaylıyarak: * Egemenliğimizi tam olarak elde ct- memize, dünyada hiç bir kuvvet engel ROMANYA'DA: Romanya'dan Rusya'ya gidecekler Bükreş, 24 (A.A.) — İç Bakanı bun- dan böyle İç bakanlığı tarafından verile- cek pasaportların Sovyet Rusya için de geçer olmasımı karar altma almıştır. İSPANYA'DA: Astüri azıması suçluları Övledo, 24 (A.A) — Harb - divanı astüri azı hareketine karışmaktân suç. lu Turon halkından 4 kişiyi ölüm, 36 kişiyi sonsüz, ? kişiyi de 12 şer yil ha- pis cezalarına çarptırmış, 16 kişiyi de beritlemiştir. İspanyada bir yangın BSeville, 24 (A.A.)—Kamporey kont- larının sarayı bir yangın — neticesinde ynamıştır. Değer biçilemez kıymett-'.i eşya ile birçok sanat eseri yok olmuş- tur, Rubens'in Zurbaran'ın tablolarından bazıları kurtarılmıştır. MACARİSTAN'DA: Macaristanın bayımdırlığı için Budapeşte, 24 (A.A.) — Havas ajan- sı bildiriyor: 180 kişinin çalışması için düzenlenen ilk macar çalışma kampı, Çekoslovakya sınırında bulunan Sar>ı patak'ta kınava geçmiştir. Türe ve din öğretmenlerinden 80 genç üç ay içinde yapılması tasarlanan ylolınnyıp:ljıhdeçı_-h iste - DIŞHABERLER FRANSA'DA Fransız - Amerikan harb dostluğu Laon, 24 (ALA.) — Beki fransız baş- bakanlarından B. Andre Tardiyö, harp- tafberi her yıl olduğu gibi ba yıl da Blerankur'daki fransız - amerikan anıt- lar müzesi dostlarının genel kuruluna başkanlık etmiştir. Amerikah Field Service tarafından müzenin yeni salonunun ilk taşının ko- nulması dolayısiyle bir tören yapılmıştır. B. Tardiyö'nün ulusa tavsiyesi Blerankur, 24 (A.A) — Blerankur halkr önünde dün burada verdiği bir söylevde Bay Tardiyö Şunları söyle - miştir: * — Teker teker her birinizin, Fran sada ve Amerikada, aynı ayarda insan. lar olduğunuzu söylemekle belki sizi kıracağım. Siz, yalnız para ve ra - kam ile uğraşıyorsunuz. Danalarınızı, domuzlarınızı, buğ . dayınızı kuça satacağınızı düşünmek - ten başka kaygunuz yoktur. Hayatın yalnız alış veriş için ya - şandığını sandıkça, ve ulusun tinel bir Hiğini kurmayı düşündükçe, — paranızı kaybedeceksiniz ve bu sonuç, hak ka . zandığınır sonuç, olacaktır. -Ülkenin güvenliğin ancak diri bir kuvvete bağ- hıdır. Buna alışılmadıkça, özel asığ - Yar tehlikede kalacaktır. Barışta ve harbta özverilik fikrini kabul etmek gerektir. . Paris at yarışıarı | — Paris, 24-(A.A.) — Viel - Picard ahı- zının malı olan Fleüret adındaki at, 1500 metrelik Auteuil büyük yarışında birinci gelmiştir. Yarışta Cumur Baş - kanı ile diplomatik kur hazır bulunmuş- lardır. Otomobil yarışını kazananlar Monthlery, 24 (A.A.) — Fransa oto- mobil kulübünün büyük ödenini, Mer « cedes Benz markalı bir otomobil ile Ca- raciola kazanmıştır. Caraciola, 500 kilometrelik uzayı, sa- atte biribiri üzerine 124, 571 kilometre olarak almış, gene aynı markalı otomo - biller içerisinde Fon Brauçiç ikinti, Fa- gioli dördüncü, Maserati markalı - bir otomobille de Zehender üçüncü gelmiş- lerdir. İngiliz sıyasası bir hava lokarnosu peşinde Paris, 24 (A.A.) — Bay Eden'in Pa- rise gelişinin sonuçlarını inceleyen 'Tan gazetesine göre, ingilir sıyasası ileride, lokarno andlaşmasına ilgili bir hava üzlaşması yapılması için çalışa- caktır. : Bu garete diyor ki: *Fransa, böyle bir pakt için yapıla- cak konuşmalara girmeyi reddedemez. Fransa, bu paktın 3 şubat kararında ta- sarlanan genel uzlaşmanın dışında ya- pılmasını kabul edemez. Öteyandan, batıda bir saldırım ölur- sa, lokartno andlaşmasiyle gözetilen âni yardımın beklenmeden sağlanması ge- rektiğinden bu yardımın teknik şartla- rı hakkında karşılıklı inancaya vara- bilmek için çalışılmalıdır. Bir hava lokarnosu elde etmek iste- nilirse kara kuvvetleri mesclesinin hak- h bir şekilde kotarılmasına, orta ve do- ğu Avrupasına ilgili andlaşmaların ya- pılmasına imkân nisbetinde çalışmak, ingilizlerin asığları gereğidir. Kara kuvvetleri meselesi kotarılmadıkça bu işte hiç bir kesin ilerleme elde edile- mez, İngilir etkisi, b balımdan Ber- linde faydalı sonuçlara varabilecek bir zol oynayabilir. —- ğ Habeş imparatoru 3 “Kimseden bir şey dileme - Edik; barıştan ayrılmıyacağız,, Adisababa, 24 (A.A.) — Havas Ajansı bildiriyor: İm- parator Haile Selâsiye, Maten aytarına şunları söylemiştir: “— Harba tutuşursak kom- şu islâm ülkelerinden maddiğ yardım göreceğimiz bir sanı dır. Kimseden bir şey dilemiş değiliz. E«ki osmanlı Generali Mehmet Vehib buradadır. Fa- kat söylendiği gibi habeş or - dusunda komutanlık etmiye - cektir. Saypası bizim - tarafı - mızdan ödenmek üzere, nötür bir kurulun buraya gelip de, İtalya'nın sandiğı wibi, saldı - - E rıma hazırlanmadığımızı ye - İrinde gerçinlemesini istivoruz. Habeşistan barıscıl niyetlerini bir kere daha isbat etmek için önergeyi yapıyorum.,, İtalyan — Habeş anlaş- mazlığı komisyonu Lahi, 24 (A.A) — İtalyan elçiliği. nin resmiğ bildiriğine göre İtalya — habeş anlaşmazlığı için kurulmuş olan barış komisyonu yarım Şevessing'de toplanacaktrı. İtalyan delegeleri yan. larında iki uzman bulunduğu halde bu akşam buraya geleceklerdir. İtalyanın özveriliğinin ölçüsü Londra, 24 (AA.) — Kahıradan 'Taymis gazetesine yazılıyor: İtalya'nın, doğu Afrikada kuvvetli bir ordu bulun- durmak için katlandığı mkıntılar hak kında bir fikir edinebilmek üzere, Ma - savva'dan 350 mil uzakta olan Porta Su- dan'a gemiler gönderip su aldırışını bil- mek yeter. Sudan orunları, Habeşistanın bu ül- keden pek çok buğday ve yük hayvan- ları satın almakta olduğunu da bildir - mektedirler, Sudan'ın Habeşistan'a şimdi yapmak - ta olduğu çıkatın ölçüsü geçen yıla gü- re elli kat artmıştır. Doğu Afrikaya giden gereçler Napoli, 24 (A.A.) — Kango vapu- ru, 29 subay, 50 küçük subay ve 1800 asker ve önemli harp gereçleriyle Massaoua'a hareket etmiştir. Dün akşam Confideuza vapuru da ağır harp gereçleri ve beygirlerle do- ğu Afrikaya gitmiştir. Doğu Afrikasına yığılan italyan kuvvetleri Napoli, 24 ÇA.A.) — Praga — vapu- ru 9 subay, 24 küçük subay ve 486 asker ile harp gereçlerini yüklü oldu- ğa halde Massaoua'a hareket etmiştir. DAĞINIK DUYUKLAR: Bir balon kazası Brüksel, 24 (ALA.) — Bir alman gözleme (tarassud) balonu Oskand a- gıklarında denize düşmüştür. İçinde bulunan dört kişi kurtarılmıştır. Fransanın Prag konsol: sunun geçirdiği kaza Peşte, 24 (ALA.) — Pilişvoreşvar' - dan bildiriliyor: Fransa'nın Prag ko . solosunun arabası kapaklanarak bir ağa- cın Üstüne düşmüştür. Arkasından ge- Ten başak bir araba da, gelip buna çarp- mauştır. Konsolos B. Güugüu ile kızı Sim'- tin Gugu ağır yaralanmışlar, Bayan ” - | gu ile kız kardeşi de ölmüşlerdir. LEHİSTAN'DA * Mareşal Pilsudski adına yaptırılacak gemi Varşova, 24 (ALA.) — Deniz savx gası için halkın vermiş olduğu iki mils yon 800 bin 2loti ile Mareşal Pilsos dski adına bir deniz altı gemisi yapılı ması kararlaştırılmıştır. Pilsudski için tören Varşova, 24 (A.A.) — Başbakan ve öteki bakanlar ordu genel ispekteri ila birlikte Mareşal Pilsudski'nin mezarına dikilecek anıt için yapılacak törende bu- lunmak üzere Krakovi'ye gitmişlerdir. ... Paris, 24 (A.A.) — Pransız — Leli parlamento grupu, Mareşal Pilsudst” « nin anıtını tevkir ctmek üzere toplanmış ve Varşova'daki fransız - leh grupusa bir bitik göndererek duygularını —bil «| dirmiştir. Polonya - Almanya tecim anlaşması Varşova, 24 (A.A) — Polonya ile Almanya arasında tecim konuşmaları « na yakında başlanacaktır. Polonyalılar hem toprak Ürünleri « nin çıkatını artırmak hem de lehli çır katçıların alacaklarını çabucak tam o. larak elde etmek istiyorlar. Almanya ise her iki tarafın birbirla ne göndereceği malların değerlerini dnekleştirmek istemektedir . Almanyanın 934 yılında Polonyaya karşı 25 milyon marklık açık vermiş olduğu ileri sürülüyor. AVUSTURYA'DA : Avusturya'da kırallıktari yana gösteriler İnsbrük, 24 (AA.) — Eski impa » ratoriçe Zita ile oğlu Arşidük tıpkı Tirol yurddaşları gibi Hal'de ya » şamalarına şarbaylfıkça izin verildiği du. yulunca, halk, sokaklarda “yaşanın,, die ye bağırmış ve eski impaartorluk marşı mt söylemiştir. Sarbaylığın bu çağrısını bildirmek üzere, Hal halkından bir salkur Otto ile Zita'nın Belçika'da oturmakta oldukları Stenokrerzel'e gitmek Üzere yola çık muştır. Habsburg dinastisine soysal haklar Paris, 24 (A.A.) — Havas ajansım dan: Avusturya'da Tirol ilinde bulunan Hal kasabasr şar kurulu eski imparatot aylesinin bütün Üyesine soysal haklat vermeği oy birliği ile kararlaştırmış e tır. Habisburg dinestisi üyesi şimdi Stenockezel'de bulunmaktadır. Kurul, bu hakkın kendilerine verildiğini bile diren resmiğ belgeyi vermek üzere bir salgıt gönderilmesini de ayrıca karat altına almıştır. İNGİLTERE'DE: İngilterenin önergesi üç; devlete bildirilecek Londra, 24 (ALA) — Burada düşü a müldüğüne göre, İngiltere ile Almanya arasında yapılan prensip anlaşmasın w dan sonra şimdi görüşülmekte olan noli talar hakkındaki alman görüşleri peli yakında Fransa, İtalya, Birleşik Amee rTika ve Japonyaya bildirilecektir. Bu devletler ingiliz önergesine cee vablarınt Londraya bildireceklerdir. Glasko'da kasırga Glaskov, 24 (ALA.) — Bu sabali şiddetli bir kasırga olmuştür.. Birçolk evlere yıldırım düşmüştür. Şehrin birs goök kısımlarında taşmalar olmuştur.