14 Mayıs 1955 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

14 Mayıs 1955 tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

DÜNYADA OLUP BİTENLER de ortadaydı: Almanya, hükümranlı- ğını elde etmesi münasebetiyle ya- pacağı bayramın tarihini tesbitte serbest değildi. Hakikaten bu tarih evvelâ 8 Mayıs olarak tesbit olun- muştu. Fakat bu, bilâhare Fransada derin akisler uyandırdı. Zira Hitler orduları, bundan 10 yıl evvel aynı ta- rihte teslim olmuşlardı. Simdi Alman - yanın hükümranlığını elde etme bay- ramını aynı günde kutlamasını Fran- sızlar harpte ölenlerin hatırasına hür- metsizlik telakki ediyorlardı. Nite- im Fransız Mechsının Dışişleri ko- misyonu ba sosyalist Daniel ayeı- bir sozlu soru Vermıştı. Bu- nun üÜzerine Almanya, kutlama gü- nünün tarihini değiştirmek mecburi- yetinde kalmıştı. Üç Dışişleri Bakanları, Dörtlü Konferans hakkın Alman ya Baş- bakanı Dr. Adenauwer ile de 1st1şare— de bulundular. Zaten Atlantik Pak- tının yeni üyesi Almanyanın, o teş- kilâtın konseyınde tıpkı öteki dev- letler gibi.- veto hakkı vardı. Beğen- mediği kararların alınmasına mani olabilirdi. O bakımdan, hükümranlığı tamdı. Artık gerek Patisteki NATO teşkilâtının merkezi olan Chaillot sa- rayında, gerekse teşkilâtın bütün as- keri karargahlarında - İzmir dahil - bir de Alman bayrağı dalgalanıyordu. Doğu Avrupa Rus NATO'su Pariste Atlantik Paktı teşkilâtının konsey toplantısına başlamasın- dan iki gün sonra, 11 ayısta Var- şova'da sekiz komünist devletin tem- silcileri toplanıyordu. Bunlar Rusya, Polonya, Çekoslovakya, Doğu Al- ları takip ediyordu. Konferansın baş- kanı Rus Dışişleri Bakanı Molotoftu. Ruslar geçen Kasım ayında aynı paktı kurmaktı. buna Molotof paktı adı bile veril- mişti. Moskova toplantısını müteakip neşredilen tebliğde, konferansın ga- yesi açıkça bıldırılıyordu Toplantıya katılan devletler " larda da daha sıkı işbirliği yapmak" hususunda mutabık kalmışlardı. Var- şovada - Paris, andlaşmaları tasdik olunup yürürlüğe girdiğine göre - bu kararların tatbikine geçilecekti. Ha- ikaten, m manevrası buydu. Bir yandan batı ile temasa hazır ol- duğunu bildirirken, diğer taraftan da kuvvetlerine daha sert bir düzen ve- riyordu. Zira doğrusu istenilirse, Mos- kova konferansından sonra kurulma— sına karar verildiği bildirilen neviden müşterek bir kumandanlık . saten mevcuttu. Bütün peyk devletlerin as- keri kuvvetleri fiilen Rusların em- Tindeydiler. Hattâ Polonyada Milli Savunma Bakanı bile bir Rus mare- şaliydi. arşova toplantısıyla varılmak İs- tenilen bir başka hedef, Rus kuvvet- lerinin Macarıstan ve Rumanyada kalmakta devam etmeleri için yeni bir hukuki formül bulmakta. Bu kuv- vetler şimdiye kadar orada Avustur- yadaki Ruş kıtaları ile anavatan a- rasındaki İrtibatı temin maksadiyle tutuluyordu. Avusturya ile barış im- zalanıp da işgal kuvvetleri çekilince sebep de ortadan kalkacaktı. Halbu- ki Rusya, o memleketlerde komünist rejimi devam ettirmek için kuvvetle- rini muhafaza etmek sorundaydı. Varşova da, sekiz devletin müşte- rek bir Işbırlıgı ve karşılıklı yardım andlaşması" imzalamaları bekle mektedir. Rusya ile beş peyk devlet arasında böyle Aandlaşmalar zaten mevcuttur. Şimdi bunlara Doğu Al- manya ile Arnavutluk da alınacak ve Rusyaya "müttefik memleketler" de asker bulundurmak hakkı tanınacak- tır. Askeri kuvvetler de tek bir ku- manda altında birleştirilecek ve muh- temelen Mareşal Konief bunların ba- şına getirilecektir. Peyk memleketler orduları zaten model olarak Rus or- dusunu seçmişlerdi. Aynı silâh ve malzemeyi kullanıyorlardı. Ama, bir başkumandanları yoktu. Şimdi ya- pılacak olan ondan ibarettir. "savunma gücü” arttırılması yolunda Varşova konfe— ransından bir karar çıkması da kuv- vetle muhtemeldir. Zaten peyk dev. letlerin Mili Savunma bütçelerinde son yıl içinde artma müşahede edili- yordu. BBuna umumi bir veçhe verilecektir. Doğu Almanyayla barış Fakat — konferansın sansasyonel ka- rarı, Doğu Almanya ile ayrı bir ba- rışın imzalanması olacaktır. Batılılar Batı Almanyaya hükümranlığını İa- de ederken Rusların Doğu Almanya- da zahiren aynı şeyi yapmak isteme- melerini akıl almaz. Fakat en küçük gevşemede Almanların kızıllara kar- 1 Aayaklandıkları da bilindiğinden Ruslar müttefik sıfatiyle asker bu- lundurmakta edeceklerdir. Barış andlaşmasının hazır bile oldu- gu, gelen haberler arasındadır. Ha- kikaten Doğu Almanya dış işleri ba- kanı Dr. Lother Bolz üç aydan beri Moskovada müzakereler yapmaktay- dı. Varşova konferansından maksat, Dört Büyükler toplantısında Batık- ların karşısına daha kuvvetli çıkmak ve bilhassa Batı efkârı umumiyesin- e eğer Ruslarla anlaşılmazsa dün- yanın silâhlı İki bloka ayrılacağı ve harbin kaçınılmaz hale geleceği ze- habını uyandırmaktır. Kremlin, o tak- dirde şantajlarını daha koliaylıkla başarabileceğine kanidir ki, bunda yanalmamaktadırv Zira batı umumi ef kârında - Amerika nisbeten hariç - bir gevşeme şimdiden görülmektedir. Ruslarla anlaşmak için bazı fedakâr- lıkların - tabii başkalarının hesabına fedakârlık - göze alınmasını isteyen- ler çoğalmaktadır. Ruslar da bunun için ellerinden geleni yapmaktadır- ar. Avusturya Nihayet barış! Bu Pazar günü Dört büyüklerin Viyanada bir araya gelecek ve Avusturya Barış andlaşmasını İsa-' Avusturyada Dörtler toplandı Propaganda için barış AKİS, 14 MAYIS 1955