14 Mayıs 1955 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 68

14 Mayıs 1955 tarihli Akis Dergisi Sayfa 68

AKİS - SAROL DAVASI bilinen tevhidi içtihat kararı ite hu- nisi tahkik ve muhakeme mercileri- ne tâbi suçlara münhasır olup dava- cıya suç isnadı mahiyetinde olmaksı- zın vakıaları ve alâkalı devlet bakan- lığının vazife ve yetkilerini belirtmek bakımından müdafaa için lüzumlu bazı delillerin toplanması hakkındaki taleplerimizin red edilmesi kanuni sebebe müstenid değildir. V — Dâva konusu yazılarda esa- sen suç unsuru mevcut olmadığı vu- kuf ehline yaptırılan tetkikat ile tes- bit edilmiş olup meşru tenkid hudut- larını aşmadığı raporda belirtilen fi- kirlerin teselsülünü sözde nazara al- mamağı Traporun eksikliği sayan mahkemece aynı zamanda bu tesel- sülü bir suç işlemek kararının icrası cümlesinden olarak kanunun defaat- le ihlâli mahiyetinde ad ile hâdisede ceza kanununun 80 inci maddesinin uygulanması vücuh ile mesnetsizdir. VI — Dava konusu yazılarda suç unsuru tespit edilebilmiş olsa idi da- hi, mahkemenin sureti- kabulüne gö- te suçun bakan aleyhine sıfat ve hiz- metinden dolayı islendiği iddiası ye- rinde olamazdı. Zira dava konusu yazılarla Dr. Mükerrem Sarol'un ten- kid edilen particilik anlayışının ba- kanlık sıfat ve hizmeti ile bigüna a- lâkası olmadığı ve saniyen mahkeme- ce kendi bakanlığına dahi aidiyeti ka- bul edilmiyen ilân tevziinde bakanlık sıfat ve hizmetinin mevzuu bahis o- lamıyacağı ve kaldı ki esasen adı e- dilen yazılarda Devlet Vekili tara- fından doğrudan ifâ edilen bir hiz- metin kendisi tarafından suistimali hiç bir surette iddia edilmiş bulun- madığı cihetle hâdisede 6334 sayılı kanunun 1. inci maddesinin son fik- rasına göre şiddet sebebi kabulünde isabet olamıyacağı gibi hattâ mefruz hakaret suçunun sübutu halinde, mü- dahil vekili, ibraz ettiği mecmuanın dokuz numaralı sayısında intişar e- den müvekkilinin bir tekzibinin tev- lit ettiği sönmez kin ve husumetin tahriki ile neşriyata gırışıldıgını id- dia ettiğine göre mezkür tekzibin münderecatı ile tasvir ve kabul edi- len tahrikinin nazara alınmaması da kezalik o zaman isabetsiz olurdu. VII — Tatbikat cihetinden isabetli olmıyan bir noktada kararın zirinde- ki bir muhalefet reyinde belirtildiği üzere aynı fiilden dolayı bir kimseye iki türlü cezanın verilmesi gibi ceza hukukunun esaslı bir kaidesinin göz önünde bulundurulmamasıdır. Netice: Müdafaanamede tafsilâtlı olarak belirttiğimiz üzere bir aktüalite mecmuasının maksat ve gayesine uy- gun, olarak gazetecilik — vazifesinin hudut ve şümulü içindeki neşriyattan ve aktüaliteye müteallik olmak üzere nakil edilen haftalık olayların tefsir ve tenkidlerinden ve doğruluğuna i- nanılan bir fikrin demokratik anla- yış ile israrlı müdafasının uyandır- dığı haklı olmıyan intihalardan doğan bu dâvada mahkemece hasıl olan lüzum üzerine yaptırılan tetkikat ne- ticesinde dava konusu yazılarda 6334 sayılı kanunun ruhu içinde şeref ve .haysiyet kırıcı bir mahiyet olmadığı anlaşılmak suretiyle sanığın lehine toplanan bir masumiyeti teyid eden delıllerı muhik ve mukni bir sebep ve delile dayanmaksızın yerinde ol- mayan düşüncelerle red ederek mü- ekkilim Metin Toker'in mahkümiye- tine karar verilmesinde bir veçhile i- sabet bulunmadığından yukarıda ar- zedilen sebepler ve yüksek heyetini- zin nüfuz eden tetkikleri ıle belirecek olan noksanlardan dolayı mezkür hükmün bozulmasına karar ita buy- rulmasını bilvekâle arz ve istida ede- TimM. 3.2.1955 Metin Toker Vekili Avukat Faik Ahmet Barutçu İç politikada neler oluyor ? Dış politikada ne var ? Bu hafta hangi piyesler oynandı? Spor kulüplerinde ne cereyan ediyor? Piyasa ne âlemde? Kadınlar neyle meşgul ? Atom bombası patladı mı ? Bütün Bunların Cevabını 4 Renkli kapak - 34 sayfa - MÜKEMMEL Türkiye Matbaacılık ve Gazetecilik A. O. AKİS VERİYOR En cazip resimler ve İSTİHBARAT - Yeni Matbaa, Ankara