14 Mayıs 1955 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 8

14 Mayıs 1955 tarihli Akis Dergisi Sayfa 8

YURTTA OLUP BİTENLER istekleri yerine getirilmiyecekti. Ma- demki Demokrat Parti milletin ser- best reyile iş başına gelmişti, dört se- tle müddetle - tabii eğer o zaman da seçimler hasat zamanı, sayfiye mev- simi veya plaj ayları dıye tehir olun- mazsa - istediğini yapabilirdi. Ad- nan Menderes bu telâkkisini hiç şüp- heye mahal bırakmıyacak şekilde a- lenen 1fade an Menderes hakiki demokra- sinin dort seneden dört seneye ser- best Seçim" olmadığım, olamıyacağı- nı bilmiyor değildi. Gurupta bilenler de vardı. Adnan Menderes İngiltere- den Verdiği misalin, bizde bahis mev- zuu meseleyle uzaktan dahi alâkalı bilenler itiraz dahi et- mediler, kil ayeti müzakere takriri kabul edildi ve reyleme yapıldı. Sade- ce iki aleyhte milletvekili vardı: Dr. Zeki Erataman ve İlhan Sipahioğlu. Genel Başkan zaferi, savaşsız kazan- A unun bir Pyrrhus zaferi olması ihtimali yok değildi. Geri alınan takrir Gündemin ikinci maddesine geçildi. Bu, Ağrı milletvekili Kasım Küf- revinin geçen hafta haber verdiğimiz takririydi ve gurubun nizamname- sinde tadilâtı derpiş ediyor, çalışma- ların ceryan tarzından ademi memnu- niyet beyan ediyordu. Aslına bakı- lırsa, "caduc" olmuş bır teklıfm tek- rarından öteye geçm u. Geçen devre böyle bir proje hazırlanmış, fa- hazırlayan cebinde terkedilmişti. takriri ise, Küfrevinin Başbakan Adnan Men- ricası Üzerine “"yaz veti" ne daldı. Ağrı milletvekili, a görüşülmesi — maksadiyle" teklifini geri aldı. Doğrusu istenilir- se takrir, gurup heyeti umumiyesinin müzaheret ve mutabakatıyla çıkmış- tı. Fakat Genel Başkan ortada gö- rününce, destek vaad edenler yok ol- dular. Kasım Küfrevi ısrar edemez- di, zira takrir reddolunacaktı. Ağrı Milletvekili şimdi kendisini hiç olmazsa "Teklifim Kasımda çıka- cak" diye beş ay müddetle oyalıya- bilirdi. Meclis tatil oluyor Her — şey göstermektedir ki Türkiye Büyük Milllet Meclisi 19 Mayıstan evvel beş ay müddetle uzun bir ta- til devresine girecektir. Meclis, sene içinde de bir ay kadar tatil yaptığı- na göre dinlenme müddeti ile çalışma devresi altışar ay ile berabere vazi- yete gelmektedir. Buna mukabil mil- letvekilleri maaşlarının 2800 - liraya çıkarıldığı hatırlardadır. Meclis tatile girecektir ama, bir çok tasarı sıra beklemektedir. Bun- ların arasında seçim kanunu, basın kanunu veya ispat hakkı gibi muhım mevzularla alâkalı tasarılar olduğu gibi, kira kanunu da henüz bir neti- ce vermemiştir. Buna rağmen tatil, bu ayın sonundan çok evvel bağlıya- caktır. Muzakerelerm bir tek faydası ol- muştur: İkti partisi İliderinin - doğru veya yanlış - telakkılerı açık bir şekılde bir defa daha ortaya çık- mıştır. Zaten şurasını teslim etmek lâzımdır ki nan Menderes bunları ir zaman saklamamıştır. Men- faatlerı hakikatleri başka gözle gör- meyi icap ettren kımseler serçi bun- ları tevile çalışmışlar, "elele kurula- cak demokrasi iklimi" başlıklı lırık turkuler çağırmıya kalkışmışlar kendi küçük manevralarım büyük prensıpler politikalar olarak göster- meğe gayret etmişlerdir. Ama deres, şimdi hakikati bunların yüzü- ne bir defa daha çalmaktadır: "Mu- halefet başımıza bir Demokrasi kür- kü geçirmiş; bunun altmda ezilecek değiliz" ğrusu yeni açıklamanın — ışığı altmda Nihad Erimin düşüncelerini öğrenmek demokrasimiz için pek fay- dalı olurdu. , B_u?/urunuz üstad: zind söz zatıâlini- C. H. P. İnönü çalışıyor Bir de çalıştırabilse Son perdenin başı Haftanın — başlarında, Cumhuriyet alk Partisinin Ziya Gökalp cad- desi üzerindeki küçük binasında bü- yük bir dosya hazırlanıyordu. Dos- yanın, haftanın sonlarında ait bu- lunduğu — komisyona gönderilmesi kuvvetle muhtemeldir. Bu komisyon, partinin Haysiyet Divanıdır. Dosya, Nihad Erim hakkındadır. Nihad E- rim, Haysiyet Divanının azalarından biridir. Hadise bir hafta zarfında geliş- yordu. Talep, Ankara teşkilâtından geliyordu. Nihad Erimin aslında An- kara teşkilâtıyla bir ilgisi yoktu, Ko- caeliye bağlıydı. Ama 2 Mayıs Se- çimlerinde Kocaelinden seçilmesinin müşkül bulunduğunu anladıgından Ankara listesine de dahil olmak is- temiş ve arzusunu kabul ettırmıştı Ankara teşkilâtına rağmen... - Şimdi bu teşkilât, son hadiseler üzerine kendisinin partiden tardım istiyordu. Haysiyet Divanı, bilindiği meseleyi görüşmüş ve G Kurulunun fikrini almak ' hissetmişti. Zira Haysiyet Divanı a- zası olması hasebiyle Nihad Erim hakkında böyle bir teklifin Genel Merkezden gelmesi icap ediyordu. Bu bakımdan dosya Genel Merkeze ha- vale edilmişti. Genel Merkez bir haf- ta müddetle bu işle uğraşmış ve yeni bir dosya hazırlamıştı. Nihad Erimin bir müddetten beri devam ettirdiği faaliyetin partinin bünyesi için zararlı olduğu görülü- yordu. Gerek imzalı, gerekse kendi kaleminden çıktıgı hissini veren im- zasız makaleleri' ve gazetesının neş- riyatı dikkatle takip edilmiş ve gü- dülen politikanın parti polıtıkasının prensiplerine uymadığı farkedılmıştı İş bu kadarla bitmiyordu. Ustel bir üye olarak Nihad Erim dısıplme de riayet etmemiş ve kendi partisi a- leyhinde yazılar kaleme almıştı. Ge- nel Merkez, dosyasını bunlarla zen- ginleştirmişti. Kupürlerden biri şuy- du: "Bir partinin resmi makamları, larsa- yarın memleket idaresi ele a- lınınca partinin muarızlarına neler yapılmaz sorusu hatıra gelmez mi?" Bunu yazan Nihad Erimdi, bah- settiği parti Cumhuriyet Halk Par- isi! İki tarafta endişe Genel Merkez Nihad Erim hakkın- daki dosyayı hazırlarken, Halkçı gazetesi sahibinin partisinden ihracı ihtimali iki taraftan bazı çevrelerde endışe uyandırıyordu. İktidar partisi, “yumuşak politika" yı Halk Partisi- ne kabul ettirmek için Nihad Erime güveniyordu. Teşebbüsün — başında, Nihad Erir_nin söz' e tutumuna da bakılarak İsm önünün o yoldan elde edılebılecegı sanılmış, fakat İnö- sekteye — uğratmıştı. Şimdi, politikanın İnönünün desteği zın da partiye mal edilmesi ihtimali araştırılıyordu. Belediye se- çimleri tehir olunacağına göre Ku- rultay Haziran sonlarında toplana- caktı. Nihad Erimin o sırada parti içinde bulunmasında fayda mülâhaza ediliyordu Buna mukabil gene iktidar par- tisindeki hakiki demokratlar, Nihad rim partisinden ihraç olundugu tak- AKİS, 14 MAYIS 1955