14 Mayıs 1955 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

14 Mayıs 1955 tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

Kadınlar Birliği türkü çağırıyor Minimini Kadınlar birliği Anneler günü Kadınlar Birliğinin gayreti ve ça- lışması ile, 8 Mayıs günü anneler günü ve Erzurumlu kah aman Nine Hatun da 1965 senesi annesi ilân e- dildi. Nine Hatun, zannedersem lOl yaşında imiş. Allah ona daha zun Ömürler versin.. Ona ve butun annelere.. 8 Mayıs sabahı radyoda tatlı bir ses: "bugün anneler güttü" diyordu. Bugün herkes annesini düşünmeli, o- nun gönlünü almak için ufak bir he- diye vermeli Bu hediye küçücük bir şey de olabilir, mesela bir kitap, bir demet kır menekşesı bir şarki:. Ve bugün ilk armağan olarak, Ankara radyosu bize eski bir ninniyi sundu. Kadınlar, saatinde, Mükerrem Kâ- mil Su, Hazreti Muhammedin, Ata- türk'ün, Lincoln'ün güzel cumlelerını tekrar etti: "Cennet annelerin aya- ğının altındadır", "Dünyada her gü- zel şey kadının ederıdr "Hayatta okuduğum en güzel kitap 'annemdir". Bu cümlelerden daha güzelini kim- le söyliyemezdi; fakat — radyolarının başında dinliyen annelere bu sözler- den de daha çok tesir edecek cümle- leri bularak, onların gözlerini yaşar- tan bir kaç evlât ve «anne ismi saya- biliriz: Halide Nusret Zorlu tuna, Nazlı Tlabar, Aliye Timuçin, dört ço- cuklu bir anne, yedi çocuklu ilk ka- dın belediye reisimiz Müfide İlhan.. Şunlar doğrudan doğruya anneye, doğrudan doğruya evlâda hitap eden seslerdi. Birisi, heyecan ve aşk dolu: "— Anneler bir kere de e, çocukla- rının hayatında yaşarlar" diyordu. yavrular.. Bir başka ses yalnızca "“— Annemi düşünüyorum" diye mırıldanıyordu. "Çanakkalede babam şehit olmuş, benı annem yetiştir — Eğe Allahtan başka bir var- lığa tapmak olsaydı, ben anneme ta- pardım, eğer iki çocuğum bana kar- şı, benim anneme duyduklarımı du- yuyorlarsa, bahtiyarım". "— Anneciğim vazifelerimde bir-! çok kusurlar ettim ama sen her şeyi çabuk affedersin.. Sen çok yaşa in- şallah annecıgım e bütün bir ömrünü vakfeden annelerımıze biz senede bir günümü- zü vakfettik ama bu güzel bir gün- üŞ 8 Mayıs günü Ankara radyosunun Daldandala saati bir hayli zen- gindi. Kadınlar Birliğinin uyelerı va- limiz Kemal Aygün programda rol almışlardı. Hep bir ağızdan " beni yetiştirdi, bu ellere yolladı" şar- kısını söylediler. "Boş durma çalış!" diyordu anneleri ve anlar helâl sütü haketmeye azmetmiş görünüyorlardı, Evlât veya anne, hanımların prog- ramı bitince sevimli valimiz kalktı s o, çok birşey diyemezdi, yalnızca.ev- lâttı çünkü.. Ama biliyordu ki insan vatan için de, ana için de ölebilirdi. a hepımız evlâtlara da uzun ö- mürler dileriz. Celâl Şahin'e gelince, o trene bi- nip İstanbula gitti. Allahtan treni küçük Kerim Çaplı idare ediyordu ve Şahinin sesini radyoevine bırakıp yo- la öyle devam etmişti. Eh küçük Çaplı babasına bu kadar yardım etmesin mi?,. adyoevi en büyük muzipliği ge- nç Celâl Şahine yaptı. Hayatta, yüz- lerce defa, sünnet olmak kolay mı? Hele bugun sırası mıydı? Annelerin de yüreği kalktı! Daldandala saati, Erdoğan Çaplı- nın annesine gön! derdıgı harikulade selâm ile kapanırken, yavrukurtlar ve birçok küçükler annelerine sürp- rizler hazırlıyorlardı. Bizim komşu- lardan bir anne, bir saattir kızını a- rüldü, elinde bir demet çiçek vardı. . Çiçekçide çok pahalı İdi, anne param yetişmedi, kırlara git- sana çiçek topladım." nne çiçekleri göğsüne bastı ve sustu dedi, tim, gleden sonra mekteplerde top- lantılar yapıldı. Yavrukurtlar anne- lerine içten gelen Şiirler - okudular, Ankara zeybeği, kır dansı ve Agrı sallaması yaptılar. Daha sonra uzun bir sofra başında, ellerinde gizledik- leri minimini paketlerle onları bekle- diler. Paketini veren çocuk, yerini an- nesine terkediyordu. Hepsi' heyecanlı ve mahcuptu, anneler hediyeleri a- çarken kaçışıyorlardı. Bir yavrukurt Ömer Ozan, anne- sine o gün sıkı sıkı siyah tayyörünü giymesini tenbih etmişti. Annesi ta- bağında, siyahlı sanlı küpeler bul- du, bir de mektu "— Annecıgım diyordu, hayatı- mın en mesut gününü seninle yaşa- dım!" Aile Ekonomi Evinde ekonomi yapan, parayı yer rine harcıyan kadın, dışarda pa- ra kazanan kadın kadar faydalıdır. Müsriflik aile hayatınınn felâketi demektir. İdareli bir kadının 5 har- cadığı yerde idaresiz kadın 10 har- car ve netice daima fenadır. Para hususunda yapılan ekonomilere za- man, hareket ve yorgunluk ekonomi- leri de 1lave etmeli Rahat çalışarak, az yorularak çok şey elde etmek prensibini, tembellık— le karıştırmamalıdır. Bugünkü mede- niyet ev işlerini mumkun mertebe kolaylaştırmak, zevkli bir şekle sok- mak zaman ve gayret ekonomisi ya- arak adamsızlığı telafı etmek yo- luna gitmektedir. Bunun için birçok âletler icat edilmiştir ve edilecektir. Medeniyetin kadınlara verdiği bu gü- zel hediyelerden hepimiz istifade et- meliyiz. Para hususunda yapılacak ekonomileri, her ev kadını tecrübe ile ogrenebılır Mutfak, aile bütçesinin ağır bir yükünü taşımaktadır. İdareli kadı- nın, mutfakta, türlü hünerleri var- dır. Prensip olarak fazla değil, vi- tamin ve kalori bakımından hesaplı yemek yapmak, sofraya daima nor- mal miktarda taze gıda getirmek yo- luna gitmelidir.. Eğer bir gün evvel- den fazla yemek artmışsa, idareli kadın, o yemekler bitmeden yemek pişirmez. Böylece, hem fazla yemek- lerin ziyan olmamasını sağlamış olur- hem de iş ekonomisi yapar. Mutfak- AKİS, 14 MAYİS 1955