14 Mayıs 1955 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 31

14 Mayıs 1955 tarihli Akis Dergisi Sayfa 31

Üniversiteliler Tiyatrosu broşü- ründe tiyatronun maksat ve gayesi- ni anlatması gereken bir yası var! Üniversiteliler tiyatrosu ve Eugene O'Neili, başlığını taşıyor. Paradok- sal bir gaye ve hatalı bilginin ifade- si olan bu yazı da yeter derecede bil- giye sahip- olunmadan yazılmış. Üni- versiteliler Tiyatrosu imzasını taşı- yan bu kalemin yanlışını af edeme- yiz. Yazının paradoksu yapılan isin izahında, yanlışları da Eugene O'Ne- ill hakkmda verilen bilgidedir. oşürde deniliyor ki: "Üniversi- telıler memleket iş gücünde yüksek yerleri tutar. Bu yerlerin verimi art- tıkça memleket kıymet istihsali de yükselir. Bunun için, işbaşında bulu- nanların, ihtisas konularını derinleş- tirdikleri gibi yaratıcı düşünceleri ilham edecek bir kültüre de ihtiyaç- ları vardı. Oysaki Üniversiteye gelen çogu gencin genel kültürlerinin za- yıf olduğu- bir gerçektir. Ve bu ger- çek yüksek öğrenimin sıkıntıları a- rasında daha da çıplaklaşır. İşte Ü- niversiteliler tiyatrosu bu çıplaklığı gidermeye çalışıyor... Biz kısaca tanıtmaya çalıştığımız bu yazarın (Altın) adlı oyununu oy- nuyoruz. Bu oyun, başta belirttiğimiz amacımıza vasıta olacak. Bizim için önemli olan, bir eseri ortaya koyar- ken yaptığımız işbirliğindeki zevkın seyredenleri de sarabilmiş olmasıdır." Burada belirtilen fikirde mutabık bulunuyoruz, ancak — Üniversiteliler tiyatrosunun yazdığı ile yaptığı te- zat halindedir. Sahnede temsil edilen eserin hazırlanışında, tiyatronun en basit kaideleri dahı göz önünde tutul- mış, hele sahnede konuşmanın bır özelliği olduğu, bu sebeple, şayet mümarese yapılmazsa. Her rol sa- ibi, kendisine göre bir şeyler yap- mayı'tiyatronun icabı saymış. Bu se- beple de, çocukların (evcilik) oyna- ması gibi bir (tiyatroculuk) oyunu ortaya çıkmış. Üniversiteliyi uyara- cak, ona kültür verecek, zevkini ge- lıştırecek olan örnek bu mu olmalı- dır? Unıversıtelıler Tiyatrosu lüzum- ludur, fakat o tıyatroya da tiyatro kültürü elzemdir. oşü Geçen yıl öldüğünü, memleketimizde hemen hemen hiç oynanmadığını göz önüne alarak Eugene O'Neill'den bir oyun seçtik" deniyor. Aynı yazıda üç satır sonra 1953 tür. Memleketimizde hiç oynan- madiği bahsine gelince: İstanbul Şe- lıır Tıyatrosu 1983 senesinde müelli- ristie" isimli eserini, 1048 senesinde İzmir Şehir Tıyatro- u ise "Karaağaçlar altında" dramını temsil etmişlerdir. Her iki eser de tiyatro alemimizde hakiki bir sanat hadisesi olmuştur. Bunlardan başka, Eugene O'Neill'in ölümü münasebe- tiyle Devlet konservatuvarı talebele- ri Aralık 1953 de müellifin "İp" adlı eserinin tamamını ve "Farklı" adın- daki sterinin de ikinci perdesini oy- namış AKİS, 14 MAYIS 1955 EMNİYETİ TİYATRO İSTİKBALİNİZİN