11 Haziran 1955 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

11 Haziran 1955 tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

Çalışma İşçi Sigortaları Genel Kurulu Memleketimizde — henüz mevcut ol- mayan Sosyal Güvenlik teşkilâ- tının bir nüvesi sayılabilecek olan Türk işçi Sigortaları Genel Kurulu geçen hafta boyunca bir toplantı yap- mıştır. İşçi Sigortaları Kurumu mali ve idari bakımdan muhtar ve tüzel ki- şiliği haiz bir Devlet kurumudur. Or- ganları, Genel Müdürlük, Yönetim Kurulu ve Genel Kuruldur. Geçen hafta toplanan Genel Kurul: A) Türlü işlerin işverenleriyle hu işlerdeki işçiler arasından en onbeşer kişi olmak üzere eşit sayı- larda seçilecek üyelerden, B) Çalışma Bakanlığının İş Da- iresi Genel Müdürü, Sağlık ve Sosyal Tardım Bakanhgının Sosyal Yardım ve Hıfzıssıhha Daireleri Başkanları ile Maliye Bakanlığının Hazine Ge- nel Müdüründen ve Ticaret Bakanlı- ğının İç Ticaret Genel Müdürlüğün- den ve Başbakanlık Genel Murakabe Heyetinden gönderilen bir zattan, C) Üniversite, Teknik Üniver- site ve Yüksek Okul Profesörleri a- rasından seçilecek İş Hukuku, Sosyal Ekonomi ve Sigorta alanları ile İş Fizyolojisi veya. İş Hıfzıssıhhası, Or- topedi yahut Cerrahlık, Mühendislik kollarında uzman bir veya bir kaç kişiden teşekkül eder. işveren üyeleri Tıcaret ve Sanayi Odalarınca, işçi üyeler iş yerlerindeki temsilci işçiler tarafından seçilir. Nerelerdeki ticaret ve sanayi o- dalarının hangi Işlerden kaçar işve- ren üye seçecekleri ve işçi kurumla- rı tamamlanıncaya kadar aynı yer- lerde İşçi Üyeler seçiminin nasıl ya- pılacağı Çalışma Bakanlığınca belir- tilir. Üyelerin seçimindeki bu hüküm bazı - aksak neticeler doğurmaktadır. Meselâ bugün Türk işçi Sendikaları içinde en köklü ve en yaygınlarından biri olan Teksif sendikası üyeleri de- lege olarak genel kurula iştirak ede- memişler, sadece müşahit Olarak bu- lunmuşlardır. Bundan başka Genel ku- rulun yetkilerinin oldukça' münakaşa- l1 olması sebebiyle C bölümünde gös- terilen akademik üyelerin bir kısmı toplantılara iştirak - etmemişlerdir. Faaliyetlerin ibra edilmemesi halinde ne olacağı belli değidir. Bundan ev- vellki dokuz senede olduğu gibi bu se- ne de faaliyetler mutlak ittifaka çok yakın bir ekseriyetle ibra edilmiştir. Halbuki ibra edilen bu devredeki faa- liyetlerinden dolayı işçi Sigortaları nel Müdürü mahkemeye verilmiş ve işten el çektirilmiş durumdadır.. Yani ortada ibra edilen bir devredeki faaliyetlerinden dolayı Genel Müdü- rün mahkemeye verilmesi veya baş- ka bir ifade ile faaliyetleri idare e- den Genel Müdürün mahkemeye ve- rildiği bir devrenin ibra edilmesi gi- i büyük garabet mevcuttur. Genel Kurul toplantıları başlama- dan evvel 150 sahifelik bir faaliyet raporu hazırlanmış ve bastırılmıştı. Gerek bu raporda gerekse Çalışm Bakanının yaptığı açış konuşmasında verilen izahata göre, mutlak rakam- İşçi sigortaları toplantısı İbra edilmezse ne olur ki? AKİS, 11 HAZİRAN 1950 İKTİSADİ VE MALİ SAHADA lar olarak kurum faaliyetlerinde ol- dukça ehemmiyetli artmalar olmuş- tur. Fakat buna karşılık bilhassa iş- çi delegelerin şikâyetlerinde hiç bir azalma mevcut değildir. Tenkidler ve dilekler hararetli olmuştur. Genel Ku- rulun toplanmasına tekaddüm eden günlerde — İstanbulda —yapılan bazı sendika kongrelerinde de işçi Sigor- talarının faaliyetlerinin ' kifayetsizli- ğinden acı acı şikâyet edilmişti. Bu seneki toplantıda üzerinde bil- hassa durulan meseleler, emeklilik ve kaza tazminatının tahsis şekille- rinin düzeltilmesi, bugünün hayat şartlarına göre az olan miktar- larının çoğaltılması, hastalık sigorta- larının şümullendirilmesi, kifayetsiz olan meslek hastalıkları talimatna- mesinin değiştirilmesi, mahalli bazı problemlerışçı meskenleri v.s. dir. işçi meskenleri politikası en mü- 'him meselelerden biri olarak ortaya çıkmıştır. Mesken kredisi için veri- len vadenin çok az olduğu belirtil-- 30 Seneye çıkarılması lüzumu ve temın edilen kredilerin düşük faizli ol- ması gerektiği açıklanmıştır. Umumi temayül inşaatın mesken — koopera- tifleri ile yapılması ve işçi Sigortala- rı Kurumuna karşı bu fertlerin değil , kooperatıflerın mesul olması merke- zindedi İngiltere Grevler Son — zamanlarda İngilterede ikti- sadi istikrarsızlığın arttığına da- ir bir çok belirtiler ortaya çıkmakta- dır. Çeşitli şekillerde tezahür eden bu belirtilerin en büyük ve-en tehlikelisi muhakkak ki son grevlerdir. İngil- EPU memleketleri içinde kronik "bır şekılde borçlu durumdadır. Uzun zamandan beri hayat pahalılığından şikâyet edilmektedir. Enflasyonist bir boşluk vardır. Hükümet vaziyeti ga- yet hassas bir şekilde takip ederek gerekli tedbirleri almakta, fakat is- 'tik rarsızlık tam olarak halledilemez mektedir. Son zamanlarda reeskont seviyesi bir kaç defa değiştirilmiştir. Bütçeler fazla ile kapatılmaktadır. Buna rağmen hayat pahalılığının or- tadan kaldırılması mümkün olma- mıştır. Hatırlarda olduğu üzere seçimi lerden evvel yapılan ve muhafazakâr .partinin seçimleri kazanmasında bü- yük rol oynıyacağı iddia edilen büt- çede fazlanın bir kısmından fedakâr- lık edilerek vergi mükelleflerinin yü- kü azaltılmıştı. Böylelikle hayatı ko- ulaşlaştırmak yoluna gidilmişti. Fakat devam eden grevler işçilerin hâlâ ge— çim sıkıntısı içinde olduğunu gös termektedir. Burada iki hal varittir Ya yapılan İndirimden başka sınıf- lar istifade etmiştir, veyahut da ge- çim zorluğundaki artış vergideki in- dirimden daha fazladır. Demiryolu "işçilerinin ücretlerinde daha Ocak a- yı gibi yakın bir geçmişte ayarlama .yapıldığı düşünülecek olursa vaziye