11 Haziran 1955 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 9

11 Haziran 1955 tarihli Akis Dergisi Sayfa 9

lara karşı kanun dairesinde birleşme- ye davet edilecekler ve C.M.P. bahis mevzuu olan rejim meselesi olduğun- dan elini diğer muhalefet partilerine uzatacaktır. Cumhuriyetçi Millet Par- tisi eski Millet Partisi gibi artık ir- ticam i'si ile dahi itham olunamıya- cağından bir işbirliği, eskisi kadar anormal değildir, eskisi kadar gayrı- muhtemel sayılmamalıdır. Zaten İrtica unsurları, biraz da kedinin yokluğundan istifade eden fareler gibi partinin içinde cirit at- maya başlamışlardı. Kediler, Ahmet Tahtakılıçlar, Osman Bölükbaşılar yerlerini alınca, yeni partide işi sıkı tutunca fareler kaçışıvermişlerdi. Yumuşak muamele Dogrusu istenilirse bir müddetten beri ri yurttan asıl faal olan muha- lefet C.HP. değ .P. muhalefe- tidir. Buna ragmen D P. nin topları hep Halk Partisine ateş etmekte, öte- ki partiyle meşgul dahi olmamakta- ların ateşi kesilince de An Muhalefet partisi içinde patlak veren ıhtılaflaı' körüklenmekte, kalenin da- ilden fethine çalışıldığı hissi uyan- dırılmaktadır. alde, ele alınan İnönü Bır zamanlar or- taya çıkarılmı olan “muvazaa ile kurmak" isnatlarına perde çe- kıldıgı gibi C.M.P. li liderlerin ispat- hı vesikalı ve son derece şiddetli it- hamları karşısında D.P. kendisini mü- dafaa dahi etmek niyetinde görünme- mektedir. Bunun sebebi nedir? Kendisine bu sual sorulan C.M. Genel "Başkam Ahmet Tahtakılıç m fikri şudur: "— mak lâzımdır.. Tek lokma, iki madan daha rahat çiğnenir. Bir raki- bin hesabı görülünce ötekine dönmek, ikisine birden hücumdan akıllı ıştır. Aklanmıyoruz ve mücadeleye rız.. Muhalefet partılerı beraberce te- minatlı bir demokrasi için çalışmalı- dırlar. Ortada henüz iktisadi, sosyal prensip ayı'ılıkları yoktur Bunlara sı- ra gelmiş değildir. emokrasinin en iptidai şartlarım koparmak mak- sadiyle mucadele edıyoruz Birlik, kuvvet olacaktır. İktidarın CMP e karşı müsa- mahası, C.H.P. çınde de dikkat ve alâka uyandırmaktadır. Orada da gözden kaçmamaktadır ki asıl büyük ve yutulması zor lokma haklandık- tan sonra bir "muvazaa ile parti kur- mak" ihbarı, C.M.P. li liderlerin ba- şına dert açmak için kâfi gelecektir. Asıl kuvvet Kafi gelmemesi içki bir tek çare vardır: Partinin, halk tarafından benimsenmesi.. Bir. günde sekiz mi- tingin, saatlerce süren konuşmaların bandoların ve bayrakların gayesi hep budur. C.M.P. millet tarafından .be- nimsendiği gün, vahim tehlikeler gö- ze alınmaksızın hiç kimse ona elini süremez. Kütleleri beraberlerine a- lanlar, kanun dairesinde çalıştıkça ve bilhassa din üzerinde oyun yapma- AKİS, 11 HAZİRAN 1955 YURTTA OLUP BİTENLER Parti Meclisinin masası Mühim kararları bekliyor dıkca ve bu hissi umumi efkâra ver- medikçe en güzel "dokunulmazlık" a sahıp olurlar. Merhum Millet Parti- sinin zayıf tarafı buydu: — tutulmu- yordu. Şimdi C.M.P. nin illerdeki teşki- lâtı, pek büyük bir ekseriyeti 25-35 yaşları arasındaki gençlerin elinde- dir. Liderler de partide bir hava es tirmeğe uğraşmakta ve bu arada C. H. P. nin zaafından, içinde bunaldığı buhranlardan azami derecede fayda- lanarak kuvvetlenmekte, kanlanmak- ta, canlanmaktadır. Bu kuvvetlenme bilhassa iktidar partisinin Zzararına lmaktadır, zira C.M.P. teşkilâtına iltihaklar C.H P den değil, D.P. den olmaktadır. Gidişten memnun olma- yan eski demokratlar, çekindikleri Halk Partisi değil, bir zamanlar ken- di içlerinde bulunmuş kimselerin par- tisi olan C.M.P. saflarına katılmak- tadırlar. İşbirliği ihtimalleri Cumhıırıyetçı Millet Partisinin Bü- ongresinde muhalefete uzatıldıgı takdirde bir işbirliği ger- çekleşecek midir? Suale cevap ver- menin zamanı henüz gelmemıştır, Zİ- ra bu hususta belirmiş mev- cut değildir. Fakat ışbırlıgının daha ziyade bir ideal birliği şeklinde tecel- li etmesi ve Cumhuriyet Halk Par- tisinin sempatisini — izhar etmesi kuvvetle muhtemeldir. İki par- tinin birbirlerini desteklemelerindeki fayda hiç kimsenin gözünden kaçma- maktadır. Fakat bunun resmi bir iş- birliği halinde ortaya çıkarılmasına, bir seçimin arefesinde bulunmadığı- mıza göre ihtiyaç görülmiyebilir. Ta- pılacak olan belki de, mesul şahıslar arasında fikir teatisidir. Tabii bunun gayrı resmi bir mahiyeti bulunacak- tır. Ancak mücadele usullerinde, de- mokrasi kampanyasında bir koordi- nasyon Ahmet Tahtakılıç'ın ifade et- tiği gibi "tek lokma, iki lokmadan daha rahat çiğnenir" formülünün teh- likesini bertaraf edecektir. C. H. P. Bardakta fırtına Cumhuriyet Halk Partisinin bütün yurttaki teşkilâtıyla en yakından alâkadar olan ve işi bu bulunan bir azası, parti içinde Günaltayı da tu- tanla! mevcudiyetine dair gazete haberleri hakkmda fikri sorulduğun- da neşelı bir kahkaha attı: ilir misiniz, çoc! uklar ka- ranlıkta kaldıkları zaman korktuk- 1 kendi kendilerine bile belli et- memek için ıslık çalarlar... gazete haberlerinin hakiki bu! İnanmak ve inandırmak istiyor- lar ki C.H.P. yi içinden yıkmak is- tiyenlerin manevralarının muvaffa- kiyet şansı mevcuttur." rti meclisinin toplantısına baş- ladığı şu sırada C.H.P. Genel Merke- ini i buydu. Karşı taraf, dikka- ti Muhalefetin Üzerine çekmek için eski başbakanın bir ihtiyatsız koııuş- masından faydalanmış Ve Gün propagandasının merkezi yapmıştı. Her şey AKİS'in, yakında toplanacak olan Kurultayın hazırlıkları da verdiği masum havadisten çıkmış- tı. Okuyucularımızın da hatırlıya- cakları gibi C.H.P. li muhtelif şahsi- yetlerin ve hiziplerin durumları hak-