11 Haziran 1955 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 24

11 Haziran 1955 tarihli Akis Dergisi Sayfa 24

K A D I N Aile Kibar erkek Her kadının'kibar ve centilmen er- kekten anladığı şey başkadır. Fa- kat kadınlar ekseriya, erkekte ara- dıkları meziyetleri, her ne çeşit me- ziyet olursa olsun ibar ve centil- men sıfatları ile ifade ederler. Kimisi iğin bu, tamamiyle harici hareketler- den ıbarettır Yabancı bir mecliste tanıştığıma erkeğe kolayca "Ne ki- bar adam!" diyebiliriz. KKadınların sohbetlerini sonuna kadar alâka ile takip eden, onların hususiyetlerine elbiselerine şahsiyetlerine ölçülü bir şekilde alâka gösteren, sigaralarının söndüğünü, tablanın eksik olduğunu, çerez tabagının boşaldığını kadından evvel farkeden, âdeta kibarlık pusu- suna yatan erkekler mübalâğalı jest- ler yapmadıkça, daima hoşa gider. Fakat bazen, meclislerde kadınların hayranlığını toplayan bu tip bir er- keğin karışma soracak olursanız, ko- casının dünyanın en kaba insanı ol- duğunu söyliyebilir. Böyle kibarlığı ile maruf bir erkeğin elbise askısı ile karısını dövdüğü, sebepsiz ona küf- rettiği duyulmuştur. Bir başkası da, evinde aynı kibarlığı devam ettirir, hattâ karısı ile münakaşa ederken bile onun sigarasını yakmayı ihmal etmez; fakat karısı onun "iç kibarlık- tan" tamamıyle uzak olduğunu, me- selâ ailenin düşkün akrabalarına ga- yet fena muamele yaptığını ifade et- mektedir. İhtimal kibarlık başkalarının ho- şuna gitmek için değil de başkalarını hoş tutmak için yapılan şeylerdir.. Bunda görgünün, terbiyenin rolü ol- duğu kadar iyiliğin, fedakârlığın da rolü vardır.. İç kibarlıkla dış hare- ketlerin birbirini tamamlaması şart- tır. Dış yaldıza kapılarak sonradan bedbaht olmuş kadınlar mevcut ol- duğu gibi, çok iyi olan kocalarının bilgisizliği yüzünden saadetleri tam olmayan kadınlar da çoktur. Fakat bugünün kibar erkeği bam- başka bir şekilde tarif edilmiş ve A- merikada, bu mevzuda yapılan bir ankette şu beklenmedik cevap birin- ciliği kazanmıştır: "En centilmen, en kibar erkek Marilyn Monroe'yu, el ve vücut hareketleri yapmadan ke- limelerle tarif eden erkektir.. Ve tecrübeler bu Vasfı taşıyan erkeklerin miktarca çok az olduğunu y" gostermışt ir!.. Çocuk Psikoloji şarttır. Temizlik, medeniyetin bariz bir vas- fıdır. Her şeyde olduğu gibi, bu mevzuda da, çocukken edinilen alış- kanlıklar, çok mühim Bazı çocuklar mütemadiyen üst- lerini başlarını kirletir, yırtar ve hep hırpani bir kılıkta dolaşırlar Diğer- İmti Herkes çocukluk ve gençlik çağ- larına dönmek ister. Yalnız in- san imtihan kapılarında geçirdiği heyecan ve korkuyu tekrar yaşıya- cağını düşünürse, bu arzudan ko- layca vazgeçer.. Arada sırada, rüyada imtiha- na girip ecel terleri dökerek uyan- dığınız olur değil mi? Tembeller kadar çalışkanların da duyduğu endişenin sebebi nedir acaba? İh- timal bunda, muvaffak olamamak düşüncesi rol oynamaktadır, fa- kat sade 'imtihan" kelimesi bite asırlardan beri, etrafında yaratı- lan heyecan havası ile çocukları ve gençleri, paniğe düşürmeğe kâfi- dir. Ders yılını çalışmakla geçıren muvaffak — olacağından emin ğukkanlı Ur talebeyi bile, annesı— nin babasının heyecanı ergeç telâş- landıracaktır. Hele imtihana iki, üç gün kala, çocuklara sualler sora- rak, hiç bir şey bilmediklerini ifa- de etmek, maneviyatlarını boz- mak, son saatlerde onları odaya kapatıp hiç durmadan çalıştırmak çok hatalı bir harekettir. "İmtihan" esas itibariyle uzun bir çalışma devresinin normal ne- ticesi olmalıdır, son günlere sığ- dırılan kısa ve sert bir çalışmanın ifadesi öğretmenlerin, kanaat notları- nın imtihanda mühim bir rol oy- nayacağım hesaba katmak, son günlerde telâş etmemek ve evde sakin bir hava yaratmak şarttır. Bize düşen vazife, yumurta kapı- ya gelince harekete geçmek değil, bütün sene çocukla meşgul olmak- lerine bakarsınız aynı oyundan, daha akça pakça çıkarlar, daima itinalı bir hall_eri vardır. Temizlik bazen in- siyakidir; fakat daha ziyade, terbi- ye .ile elde edilir. Çocuğa, her gün ikaz ederek yaptıracağınız temizlik hareketleri yavaş yavaş onda yerle- şir, çocuk onları yapmadan rahat e- demez ve "temiz İnsan" olur. Temizlik alışkanlığını elde etmek istiyorsanız ilk alacağınız tedbir, yı- anma saatini bir zevk saati halıne sokmaktır. En kuçuk yaştan itibaren temizlenmek çocuğa bir ferahlama, rahatlama hissi vermeli, hiçbir za- man ona güç bir iş, bir vazife, mec- buriyet tesiri yapmamalıdır.. Kurnaz bir anne çocuğuna: " ramazlık yaparsan, banyo yapmıyacaksın, duştan mahrum ola- caksın" diyebilir. Fakat hiç bir za- man: kanırsan sana mükâfat a- lacağım" dememeli: han Jale CANDAN tır. Bu da ders ezberletmek mâ- nasına gelmez; ailenin, çocuğuna bu hususta yapacağı en büyük yardım, ona iyi bir çalışma meto- du aşılamaktır.. Tabiit imtihan Sı- ralığı çocuk, normalden biraz faz- la çalışacaktır. Fakat bu çalışma a, gene bir metoda dayanacak ve çocuğu fazla yormıyacaktır. Bugün imtihana girecek olan talebelere tıb her şeyden evvel, muntazam bir uyku tavsiye edi- or.. Bu, muntazam çalışma kadar Uyku esnasında, şuuraltı, uyanık olduğumuz zaman edindi- ğimiz bilgileri toplar, âdeta bir sı- raya, İntizama koyar. ğumuz takdirde, şuuraltı vazifesini yapacak zaman bulamaz, öğrendi- ğimiz şeyler bulanık kalır Bir çok talebeler imtihana gir- meden günlerce evvel, fazla kahve İçerek, kamçılayıcı Ilaç kullanarak uyanık kalmaya, mümkün mertebe çok sayfa okumaya gayret ederler. Tanınmış bir tok mütehassısı P. Pichot, İmtihanlara girecek olan talebelere |kamçılayıcı değil, tes- kin edici İlâçlar tavsiye ediyor He e olursa olsun, ımtıhan İnsanların hayatında mühim bir geçittir. Bu devrede, anneler çok anlayışlı olmalı, evde yumuşak ve sakin bir disiplîn havası yaratarak çocukları muntazam çalışıp, mun- tazam uyumaya alıştırmalıdırlar. Böylece en güzel çocukluk hatıra- ları Şu korkunç kâbustan, "İmti- han" kâbusundan bir dereceye ka- dar kurtulacaktır. Sakin hava için- de, imtihana hazırlanan çocuk da- a çok muvaffak olacaktır. Çocuklarınıza tuvalet eşyaları a- lın ve bu eşyalar ayrı ayrı, her biri- nin şahsına ait olsu üçücük hav- lularının kenarına bırer küçük re- sim işliyebilirsiniz. Diş fırçalan, saç fırçaları, tırnak fırçaları, her birinin sevdiği renklerde olabilir, kokulu sa- bunlarını kendileri seçip kendi sa- bunluklarına koymalılar.. Onlara ha- kiki bir hediye olarak, bir su termo- metresi Verebılecegımzı hiç düşündü- nüz mi çocuk, bu hedi- yenizi herhangi bir oyuncaktan da- ha çok sevecek, banyo suyunun ha- raretini kendisi ölçecek, eğlenecektir. Yıkanırken bir yandan kırmızı bank- larla, ördeklerle oynamasına, küçük tasma su doldurmasına mani olma- yınız. Ona kendi kendine yıkanabil- mesi için yardım edin, yavaş yavaş bu yardımlardan da vazgeçin.. Pis- liğin fenalığını mantıkla izah edin: â ç çocuğu beyaz el- divenle dolaştırdıktan sonra, eldiven- AKİS, I1 HAZİRAN 1955