11 Haziran 1955 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 30

11 Haziran 1955 tarihli Akis Dergisi Sayfa 30

MUSİKİ mekti. Büyük taleple karşılanacağı muhakkak olan ur arzdı bu. Temsili tertipleyen Devlet Tıyatrosu Yardım Ve Tesanüt Dernegi'ne gelir Bağlıya- cağı şuphesızdı Nitekim oldu. Salı gecesi salon baştan aşağı doluy— du. Fakat, adı geçen dernek, bilet satma endışesıne öylesine kapılmış ol- malıydı ki - halbuki böyle ur endişe- ye hiç lüzum yoktu; biletler nasıl ol- sa kapışılacaktı - Devlet Tiyatrosu'- nun bazı nizamlarına riayet lüzumu- nu bile hissetmedi. Meselâ, telefonla bilet ayırtanlar, bilinen usul ğince, temsil günü akşamı saat 6 dan önce biletlerini almaya tiyatroya gel- dikleri zaman, ayırtılan yerlerin an- cak Pazar akşamına kadar saklan- mış, sonra satılmış olduğunu ö diler. Neden? Dernek yetkililerinden biri gişeye öyle emir Keyfi ur emir. ha: temsilden sonra otobüs temin e- dilmemişti. Mamafih temsil, bu lâubaliliklerin nahoş tesirini unutturacak kadar başarılıydı. Rigoletto'da Orhan Gü- nek, dünya çapında ur opera sanat- kârı olduğunu, dört senelik ur fa- sıladan sonra, Ankaranın opera me- raklılarına tekrar isbat etti. Dük ro- lünde, operamızın en iyi tenoru ola- bilecek durumda ur şarkıcı, Doğan Onat vardı. Maalesef formunda de- ğildi. Bununla beraber tenor Onat'ın, askerlik hizmeti dolayısiyle, sanatıy— le gerektiği gibi meşgul olma imkâ- nını bulamadığını bilenler, bunu hoş gürdüler. Gilda'da Ferhan Onat, bu sopranodan tabiat vergisi ur sesten başka şimdilik ur şey beklemekten vazgeçmiş olanlar için, tatmin ediciy- di. Diğer başlıca rollerde Selim Üno- kur (Spara fucile), Mesude Çağlayan (Maddalena) v Hilmi Girginkoç (Monterone) vardı. İyi ur koro, temsilin başarısını destekledi. Adolfo Camozzo idaresin- deki orkestra yer yer sesleri Örtü- yordu; fakat her zaman mütecaviz değildi. Böylece Devlet Operası da, 1954- 65 mevsimine perdesini kapadı; fa- kat faaliyet sona ermemişti. Sırat — köprüsü Opera binasının sır vermeyen du- varları arkasında, bütün tiyatro ve opera sanatkârlarını imtihan ka- pısında bekliyen öğrenciler gibi sinir- li ve heyecanlı yapan bir faaliyet hü- küm, sürüyorı! Yönetim Kurulu, Devlet Tıyatrosu sanatkârlarının her yıl tazelenen kontratlarının Önümüz- deki yıl için hangi esaslara göre ta- yin edileceğini müzakere etmekteydı Kurulda, Vedat Gürten, Aydın Salih Canar Cüneyt Gokçer Adolfo Camozzo, Hans Hörner - ve tabiatiyle Muhsin Ertugrul - gibi simalar var- dı. Kurula dahil sanatkârlardan her biri, kendi haklarında karar verilece- ği zaman şüphesiz ki müzakereye ka- Orhan Günek Yuvaya dönüş tılmıyorlar ve toplantıdan ayrılıyor- lardı. Şimdiye kadar sanatkârları - 1/A, I/B v.s. gibi - sınıflara ayıran usul bu defa terkedılecektı Şimdi bu sı- nıflama sadece ücret — dereceleriyle yapılacaktı. Yeni kurulmakta olan o- pera orkestrası mensupları da bu sis- teme dahildiler. Kurul, sanatkârla- rın sınıflarını yükseltme ve indirme yetkisini haizdi. Ancak şimdiye ka- dar indirme yetkisini hiç tatbik et- memişti Yeni usuldeki başlıca değişiklik, şimdiye kadar âzami 800 liraya ka- dar çıkan ücretin bu defa 1500 lira- ya yükseltilmesiydi. Ücret derecele- ri 500 ile 1500 arasında değişecekti. Ancak, 1500 liranın hiç ur opera sa- natkârına verilmemesi hususunda ur temayül vardı. Tiyatrocular arasında ise bu ücretin ur veya iki sanatkâra verilmesi düşünülüyordu. Bütün merak ve heyecanlarına. rağmen, sanatkârların içini rahat et- tiren ur düşünce vardı: Kurul üye- lerinin tarafsızlıkla hüküm verecek- lerine güveniyorlardı. Bestekârlar Amerikadabir Türk eseri İlhan Usmanbaş'ın Fromm Musiki Vakfı mükâfatını kazanan (Bk. A- KİS, Sayı: 34) Yaylı Sazlar Kuarte- ti Mayıs ayı zarfında New York'ta ve Los Angeles'de, Amerikanın ünlü oda musikisi topluluklarından biri olan "New Music" kuarteti tarafın- dan çalındı. ilk konser New York'da Metropolitan Sanat Müzesi'nin Grace Rainey Rogers salonunda verildi. Programda Fromm Mükâfatı kazan- mış iki bestekârın daha eserleri var- di: Amerikalı Jerome Rosen'in Yaylı Sazlar Kuarteti ile Wilhelm Killma- yer'in, İspanyol şairi Garcia Lorca'- nın şiirleri üstüne bestelemiş olduğu beş şarkı. Rosen ile Usmanbaş'm kuartetle- ri arasında mukayese yapan New York Times musiki münekkidi şun- ları yazdı "Her iki eserde de benzeyen ta- raflar var. azılış ustaca; epeyce kudretli; her ikisinin de armonik leh- çesi, kozmopolit ur modernizm ve ton temeli üzerine kuvvetli ur diso- nans arzediyor. Usmanbaş'ın kuartetinde biraz da- ha fazla şahsiyet var. Hiç olmazsa i- kinci muvman, uzun 1irik hattıyla, bariz ur şahsi karakter arzediyor. Geri kalan taraflarında, Mr. Rosen'- in kuarteti gibi temiz ve tertipli, me- lodik bakımdan kuru ve kendiliğin- den vücude gelme duygusundan zi- yade ihtisas sahibi ur ustanın eseri olma vasfına malik." İkinci konser, Los Angeles'te ay- nı gurup tarafından verildi ve prog- ramda Usmanbaş ve Rosen'in kuar- tetlerinden başka Bartok'un dördün- cü kuarteti vardı. Los Angeles Ti- mes'ın münekkidi Albert Goldberg eserin en ziyade tesirli kısmının son muvmanı olduğunu beyan etti. Tenkidler - hakkında İlhan Us- manbaş şöyle düşünüyo "Berbat eser demelerını isterdim. Fakat bu kuarteti yazdığım saman (1947 de yazılmıştır) henüz "berbat " besteliyebilecek kadar ilerle- memiştim." AKİS, 11 HAZİRAN 1955