11 Haziran 1955 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

11 Haziran 1955 tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

İKTİSADİ VE MALİ SAHADA İngilterede trensiz istasyon Hareket etmeme hürriyeti tin ne kadar vahim olduğu kolayca meydana çıkar. Prodüktivite artma- dan Ücretlerde yapılacak her hangi bir arttırmanın enflasyonist tazyiki fazlalaştıracağı malümdur. Hükümet mensupları bu 'Vaziyetten fazlası ile endişe etmektedirler. Fakat kimse- nin aklına grevlerin hürriyet ve de- mokrasinin tabii bir şartı olmasın- dan başka ihtimal gelmediği için grevcilere kızılmamaktadır. Geçen- erde Ur beyanat veren İngiliz Çalış- ma Vekili Sir Walter Monckton "ge- ri getirmek mecburiyetinde olduğu- muz şey mesuliyet hissidir. Tabii grev hakkının geri alınmasını kimse dü- şünemez, bizim istediğimiz şey bu- nun en son çare olarak ve mesuliyet hissi ile kullanılmasıdır" demiştir. Bu grevin hususiyetlerinden biri, demiryolları millileştirilmiş olduğu i- çin patronun devlet olmasıdır. Ay- rıca bu grevlerin iktisadi hayat üze- rindeki tesirleri diğer sendikanın iş- çilerinin yapacakları grevlerden da- na fazla olmaktadır. Nakliyat imkân- larının çok daralması sınai faaiyet üzerine çok ağır darbeler vurabilir. Dok işçilerinin grevi ise İngiltere i- çin ithalât ve ihracat faaliyetinin en hararetli olduğu bir mevsimde faa- liyetleri tatil ettirmiştir. Grevlerin sonunda geniş bir işsizliğin ortaya çıkmasından da korkulmaktadır. Çe- şitli endişeler fevkalâde tedbirler i- lânı neticesini vermiştir. Işçı liderle- rinin icap ederse daha üç ay greve devam edebileceklerini ifade ettikle- rine bakılacak olursa, grevin sonun- da işçilerin galip çıkacagı kuvvetle 'muhtemel görünmektedi Brezilya Sermaye akını Alman iş adamlarının gözleri Bre- zilyaya çevrılmış bulunmaktadır. Bir kaç gün e Rio Ticaret Mües- sesesi Dırektorlerınden biri, Alman- ların Brezılyaya yapacagı bır mılyar— lık yatırımlar için hü tasarı verildiğini soylemıştır. ça mühim bir sermaye transferini i- fade eden bu haberin ehemmiyeti sa- dece bununla kalmamaktadır. Son Alman — kalkınmasının büyüklüğü hakkında fikir verebilecek güzel bir misaldir. Bilindiği gibi dış yatırımların muhtelif sebepleri olabilir. Gerek si- yasi gerekse iktisadi unsurlar rol oy- nıyabilirler. Brezilyaya yapılacak Al- man yatırımlarında siyasi sebeplerin rol oynaması ihtimali mevcut değil- dir. İktisadi sebepler de muhtelif kı- sımlara ayrılabilir. İlk akla gelen dış yatırımlar yapmaya başlaya mem- leketlerde mevcut sermayenin o mem- leketteki yatırım sahalarına nisbetle fazla olması halidir. Bu her zaman i- çin mümkün olan bir hal değildir. An- cak iktisadi bünyenin olgun hale gel- mesi dolayısiyle iktisadi faaliyetler- deki kâr marjlarının daralması mü- teşebbisleri daha fazla kâr imkanlar rı olan memleketlere doğru kayma- ya sevkeder. Fakat sermaye trans- feri döviz kontrolları v.s. gibi sebep- lerle bugün çok zorlaşmış ve adeta imkânsız hale gelmiştir. Sadece mü- teşebbislerin istekleri — sermayeni yenin transferi için kâfi — değildir. İlgili memleketin iktisadi politikasını idare edenlerin bunu faydalı, hiç olmazsa memleket menfaatleri bakımından zararsız görmeleri lâzımdır. Almanları Brezilyaya — yatırıma sevkeden sebep Alman endüstrisini besliyecek olan demir v.s. gibi ham maddelerin teminidir. Çünkü yapılan yatırımlar Almanyaya demir ve di- ğer maden cevherlerinin ihracı sure- tiyle ödenecektir. Bir milyar civarın- daki yatırımın takriben yarısı, zen- gin demir ve boksit cevherinin bu- lunduğu Minas Geraes eyaleti ile mü- nakaleyi temin edecek olan demir yo- lunun inşasında kullanılacaktır. Geri kalan yarısı ise ya yeni bir liman ya- pılmasında veya mevcut bir limanın geliştirilmesinde ve çeşitli maden te- sislerinde kullanılacaktır. Birleşmiş Milletler Doğu-Batı ticaretinde rekor Bırleşmış Milletler Avrupa İktisa- misyonu geçen yıldaki Do- ğu- Batı tıcaretının eski yıllara nis- betle bir rekor teşkil ettiğini, 1955 i- çin ise daha fazla bir gelişme beklen- diğini bildirmiştir. 1954 yılı içinde Batı blokuna da- hil Avrupa mleketlerinin Doğu blokuna dahil Avrupa memleketlerine yaptıkları ihracatın yekün değeri (f.0.b. olarak) 974.000.000 dolara u- laşmıştır. Bu miktar 1953 yılı vazi- yeti ile mukayese edilince B 23 lük bir artma olduğu görülmektedir. Do- ğuluların batıya ihracı ise 1953 e na- zaran 20 14 lük bir artma ile (cif. olarak) 1.034.000.000 dolardır. Şim- diye kadarki vaziyet 1955 yılı vazi- yetinin daha ileri olacağım göster- mektedir. Bilhassa Fransa, Batı Al- manya ve Yugoslavyadan büyük ar- tışlar beklenmektedir. Bilindiği gibi 1954 senesinde Yugoslavyanın doğu bloku ile hiç bir ticari münasebeti yoktu İngilterenin vaziyeti hakkın- da ise şimdiden tahminde bulunmak kabil değildir. Çünkü İngilizler doğu bloku memleketlerinden sadece, Ur rekabet piyasası olan kereste ve hu- bubat gibi belirli bazı maddeleri İt- hal etmektedirler u-batı ticareti bakımından memleketımızın durumu İle diğer Ba- tılı memleketlerin durumları arasın- da fark vardır. Diğer memleketler doğudan ya inhisar hali. olan mad- deleri veya diğer memleketlere göre ucuz buldukları malları almaktadır- lar.. Memleketimizin ticaretinde ise dış tediye açığımız hâkim rolü oyna- maktadır. Borçlarımızı ödiyemediği- miz için EPU memleketleri ile EPU şartları içinde ticaret yapamıyoruz. Anlaşmalı ticaret yapma mecburiye- timiz bizi bu işe daha fazla yanaşan doğu bloku memleketleri İle ticarete zorluyor. EPU memleketleri Be mi yoksa takasla mı ticaret yaptığımız zaman ticaret hadlerinin lehimize ol- dugu katı şekilde bilinmemekle bera- ber şimdiki vaziyetimizin aleyhimize olması ihtimali oldukça kuvvetlidir. AKİS, 11 HAZİRAN 1955