11 Haziran 1955 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 22

11 Haziran 1955 tarihli Akis Dergisi Sayfa 22

TIB bakımından faydalıdır. Kanda yük- sek bir ilâç seviyesi temin etmek i- çin ilâcın böbreklerden atılmasını ge- ciktiren muhtelif maddeler verilebi- lir: ırgapyrıne, pektine, caronamide, benemide gibi Thiosemicarbazone "Bu madde Domagk tarafından ileri sürülmüştür. Bir çok firmalar kimyasal yapısı bu maddeden ibaret ilâçlar yapmışlardır: T.B.I., Tebecyli, conteben v.s.... Bunlar evvelki ilâç- lar kadar faydalı olmamakla beraber, kombine tedavide müracaat edilen maddelerdir. 4A.C.T.H. ve Cortisone Bu —hormonların fitiziyolojiyi ilgi- lendıren Uç esaslı vasıfları v. Geni ürtücü tesir yaparlar Iltıhap giderici ve allerjiye karşı ko- ruyucud urlar. Kötü ajanlara karşı organizmanın ölçüsüz reaksiyonlarını frenlerler. Bir de yayıcı tesirleri var- dır (spreadıng factor) Yanı bir bak- teri mih ma Çevri deki dokular- da fıız kabılıyetını (permeabılıte) arttırarak enfeksiyonun o dokulara doğru yayılmasını kolaylaştırırlar. Bu sonuncu tesir kötü, menfi ve teh- likeli gibi görünürse de bu ilâçlarla beraber tüberkülostatik maddeler de kullanılacağından bünların koch ba- sili ile daha iyi temas etmelerini te- min etme bakımından faydalıdır. Bu ilâçlar çok eksüdatif, allerjik ve il- tahabi olayların ön plA nda bulundu- ğu genel durumun çok sarsıldığı ve mutad tedavilerin milessir olmadığı vakalarda antibiyotiklerin güç nüfuz bu ilâçların tehlikeli olduğunu, iyi ve kötü tesirlerinin birbirine pek yakın. bulunduğunu ve hastanın klinik bir müşahede altında bulundurulmasının, ilâcın tecrübeli ellerle tatbikinin za- ruri bulunduğunu hatırlatalım. ' Ve nihayet: Cycloserime Cycloserine, streptomyces orchida- ceus'den elde edilmektedir. R. Harned ve E. Kropp tarafından keş- fedılm ştır Amerikadaki ticari adı myc e'dir.. Bu maddenin tesiri e- kadar bıldıgımız bütün anti- bıyotıklerden farklıdır. Tübdeki tesi- ri orta derecededir. İnsan tüberküloz basiline, in vitro pek az tesir eder. Çeşitli mikroplara etkisi de hemen hemen eşittir. Muayyen bir mikroba özel tesiri olmaması, yanı selektivite göstermemesi bu antibiyotiğin bütün bakterilerin müşterek bir metaboliz- masına veya anzim sistemine ilişti- gını ortaya koymaktadır. Laboratu- r hayvanlarına toksik tesiri peni- cıllıne gibidir. Yani son derece ha- fiftir. Bu antıbıyotıgın klınıkte ve tedavideki tesiri ise ha eney- leriyle ve in vitro olçulemıyecek ka- dar önemlidir. H. Welch. E. Put- nam ve W. A. Randall çeşıtlı sebep- Ankarada sanatoryum Denizde katre lerden ileri gelme 71 idrar ve tena sül cihazı, intanında bu antibiyotiği denemişlerdir. Bunlar bütün tedavi- lere muannid vakalardı. Bir çok teda- viler fayda vermediği halde cyclose- rine bu hastalıklarda milessir görül- müştür. İlâç ağızdan günde 400-1200 miligr. arasında olmak üzere beş gün- le 55 gün kadar verılmıştır Hasta- lardan bazısmda baş ağrısı, baş dön- mesi, uyuklama görülmüşse de ancak Rontgen Maalesef çoğu müsbet üçünde tedaviyi kesmek zarureti ha- sıl olmuştur. Cycloserine'den piyelit, sistit, prostatit gibi idrar yolları has- talıklarında iyi neticeler alınmıştır. Bunun için bilhassa idrar yolları in- tanlarında bu ilâcın milessir bir anti- septik olduğu kanaatine varılmıştır. Cycloserinin en mühim tarafı tüber- külozda faydalı olmasıdır. Amerika'- da 1954 Ağustosundan beri bu ilâç bir çok akciğer tüberkülozunda kul- lanılmıştır. Bu -vakaların bir kısmı akut, bir kısmı kron Sonuncular her turlu tedavıye de Bunlara cycloserine'in 250 mılıgr Ilk kapsüllerinden günde 4-6 adet yani 1-1,5 gr. kadar verilmiştir. Epstein, Nair, Boyd'ın 37 vakasından 29 u eski tuberkulozlu hastalardı Aylarca streptomycın, isoniazide, P.A.S. al- mışlardı. alan sekiz hasta da akut ve yeni vakalardı Henüz hiç te- davi görmemişlerdi. Bütün hastalar iyileştiler, iştahları arttı, öksürük ve balgamları azaldı. Balgamda basıl kayboldu. — Kilo aklılar. Radyolo, olarak da büyük salâh husule geldı İlâcın karacıger, böbrekler ve kan ü- zerinde ü bir tesiri görülmedi. Cycloserıne ın başka t ııberkıılostatık maddelerin fayda vermediği vakalar- da tesir göstermesi ve bu tesirin çok süratli- olması (beş, altı günde iyi o- lan vakalar var) ilâcın önemli husu- siyetleridir. Tüberküloz tedavi edici ilâçlar bu yem antibiyotiğin de ek- lenmesiyle büyük bir kuvvet kazan- mış oluyor. Bu ilâcın başka madde- lerle muşterek kullanılmaması tek başına müessir olması, ağızdan alın- ması ve iğneye ihtiyaç hıs ettırmeme— de büyük üstünlükleridir. Zehirli tesırı yoktur. Kulak çınlaması, sağır- hk, baş dönmesi yapmaz. dan streptomyeine'e müreccehtir. Dr. E. E. A Kİ $' Abone olunuz Posta Kutusu 582 AKİS, I1 HAZİRAN 1955