11 Haziran 1955 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 28

11 Haziran 1955 tarihli Akis Dergisi Sayfa 28

KİTAPLAR TÜRKİYE MÜHENDİSLİK HABERLERİ (İmtiyaz sahibi ve neşriyat Mü- dürü : Orhan Yavuz. I. sayı. Nisan 1955 Ankara, Mayıs 1955 Doğuş Mat- 28 sayfa, yıllığı 18 lira.) Türk Mühendisler Birliğini- organı olarak çıkmaktadır. Belirli ur ko- nu ve okuyucu zümresi seçmiş 'Olan derginin, mevzu plânının ve şeklinin tesbiti için dikkatli ur hazırlık saf- hası geçirdiği ve yabancı memleket- lerdeki emsallerinin de tetkik edildi- ği müşahede olunmaktadır. Her is ye- rinin- her araştırma ve yeniliğin mec- muaya konu olacağı, mühendis ve iş adamlarının iç ve dış piyasalarla ya- landan temas ettirileceği, yerli ve yabancı yayınlardan okuyucuların ha- berdar edileceği önsözde belirtilmek- tedir. Bu sayıda "Ankara notları, bir- liklerden haberler, dış haberler, Bolu dağı tüneli faaliyeti, hukuk! bahis- ler, yenilikler, Hirfanlı barajı dolusa- vağı, ekonomi haberleri, toplantılar, kitaplar, resimli haberler, inceleme- ler, Karayollarında yerinde dökme büzler" e dair yazılar bulunmaktadır. e baası. (Derleyen ve hazırlıyan Muzaf- Jer Akalın İstanbul 1955 Osmanbey Matbaası. 178 sayfa, 2 plânş, fiyatı 250 kuruş.) İçindeki bahisler: Trafik kaideleri- 'nin kanunlaşması, Trafik K anunu- nun yürürlüğe konuşu, kan saslan, tarifler, trafik hızmetlerınde vazifeli teşkilât, trafik harç ve re- simleri, nakil vasıtaları ile şoförlerin gelir ve esnaf vergileri, yol emniyeti ve trafik tesisleri, nakil vasıtalarının Karayolları zamnamesi... Kitabın sonunda nakil vasıtalarında bulundurulacak — teçhi- zat ile bunların vasıflara- gösteren cetveller ve' trafik işaretlerine —ait renkli levhalar vardır. KONYA ÇEŞME VE ŞADIRVANLARI (Yazan : Mehmet Önder. Konya 1955 Ülkü Basımevi. 94 sayfa, — fiyatı 196 kuruş.) Mehmet erin Konya tarihi ile ilgili basılı eserlerinin altıncısı- dır. "Tarih, yalnız siyasi olayların ur kronolojisi degıldır. Milletlerin ve şe- hirlerin geçmiş asırlardaki sosyal ve kültürel gelişmelerini tetkik etmek de ur tarihtir." Bu kitap, doğrudan doğruya ur tarih de olmasa, Kon tarihi İçin bir numaralı dokümanlar kaynağıdır. Son çeyrek asırda yapıl- mış olanlarla kitabesiz çeşme ve şa- dırvanlar hariç 108 çeşme ve şadır- ndan ba hsedılmektedır Bir vilâ- yetımızın geçmişini içme aydınlata eser, abil çalışmalara önder olabilecek durum- dadır- Hüseyin Rahmi Gürpınar Unutulmayan bir ses EVLERE ŞENLİK KAYNANAM NASIL KUDURDU? (Hüseyin — Rahmi Gürpınar'ın — ro- manı. 2. basım, İstanbul 1955 Hilmi Kitabevi - Gün Basımevi. 123 sayfa, Âiyatı 125 kuruş.) Servetifünun — Edebiyatı dışında kal- mış omancılarımızdan kuyucu bul ok o u bırı masal tarzındakı eserlerıyle ba- miyle roman değildir; tekniği zayıf, tez'i - tabir caizse - didaktik ve za- manın silgisine dayanacak beşeri maddeden mahrum eserlerdir. Vecihi- nin büyük şöhretinden bugüne hiç ur şey kalmamıştır. Hüseyin Rahmi- den kalanlar - roman olarak ve ko- nu olarak - geçmiş ur devrin hatıra- larıdır. Eserlerinde müşahede edilen realizm ve yer yer pitoresk tasvirler, folklor malzemesıyle dolu olan sade ir. Bu meziyetleriyle Hüseyin Rahmi Gür- pınar daha okunacaktır da... Hilmi Kitabevinin yayınlamakta oldugu H. R. Gürpınar Külliyatının 14 üncü e- seri olan bu kitap, ilk olarak 1927 de basılmıştı. Bu basımın dili, zama- nımıza göre sadeleştirilmiştir. CEMİYETLER KANUNU VE TOPLANMALARLA İLGİLİ MEVZUAT (Hazırlıyan: Başvekâlet Neşriyat ve Müdevvenat Umum Müdürlüğü Şef- lerinden Mustafa — Alpaslan. Ankara 1955 Yıldız Matbaası. 95 sayfa, miyetlerle ilgili maddeleri, Esnaf Dernekleri ve Esnaf birlikleri Ka- nunu, Türk Tabipleri birliği Kanu- , Türk M bırlıgı Kanunu,iş ve kaları ve Sendikalar birlikleri landa kanun, Beden Terbiyesi Kanu- nunun kulüplerle ilgili maddeleri, A Kanunim Cemiyetler ve Toplantılarla ilgili maddelerı, Mem urin Kanununun cemiyetlerle ılgılı maddesi, Cem'i İanat Nizamnamesi, Tecemmuat Hakkında Kanunu Mu- vakkat, İçtimaatı Umumiye Kanunu, Vicdan ve Toplanma Hürriyetinin Ko- runması Hakkında Kanun, Milletve- kili Seçimi Kanununun ilgili madde- leri, Türk Ceza Kanununun ilgili maddeleri ve ilgili Temyiz Kararla- rı" nı içine almaktadır. e ÖĞRENCİLERANTOLOJİSİ (Derleyenler: R. Akbu, M. İnan. 1955 Bursu. 100 kuruş Yüksel — Kutu Kitabın — adı: "Bursalı Sair 1955 Öğrenciler Antolojisi". İçinde 1955 yılında öğrenci olan Bursalı gençle- rin şiirleri var. Kız Öğretmen Okulu, Askeri Lise, Ticaret Lisesi, Erkek Lisesi, Kız Lisesi, Ziraat Okulu, Kız Enstitüsü ve İstanbul Hukuk Fakül- tesi öğrencilerinin şiirleri.. Kitabın K. Ya- 48 sayfa, Kapak kompozisyo- başına Muza Gürses imzalı ve 4 sayfa tutan şııı' üzerine dağınık dü- şünceler" eklenmiş. Bu, kapağı göv- desinden büyük, âdi kâğıtlı ve kötü baskılı kitapta genç istidatlar bulun- duğunu söylemekle iktifa edeceğiz. Şiir hakkındaki 4 sayfa yazının 4 sa- tırının kitabın takdimine — ayrılması arzu edilirdi.. e AYAZ İSHAKİ (İdil © Ural mecmuasının — ilavesi- dir. Mecmuu ile beraber verilir, ayrı- ca para ile satılmaz. 47 sayfa.) dil - Ura|l Türklerinin hurrıyet kah- ramanı Ayaz İshakt geçen yıl Tem- muz ayında ölmüştü. Bu —kitapla “Millift Mücahit ve Edıb" in hatırası anılmaktadır. : ur mücahidin haya- gazeteciliği; Said Şam shaki; Mehmet Emin Resulzade: arkadaşım" Ayaz; Yol ar- kadaşı: Münih Seyahati; Hamit Re- şit: Vatanımda ümit kıvılcımı yara- tan mbol; Vassan Oirey Cabacı: atırlıyorum Hidayet Şahın Halkı- mın murebbısı, M. Vel Bir canlı merasim... .. 3 's Te N - - AKİS, 11 HAZİRAN 1955