11 Haziran 1955 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 32

11 Haziran 1955 tarihli Akis Dergisi Sayfa 32

TİYATRO Hep çocuk kalacağız Ama olgun bir piyes len Yeni Sinemada temsillerine de- vam etmektedir. 31 Mayısta Devlet Tiyatrosunun tatile girmesini müteakip Ankaraya ikinci misafir, Çığır Sahne Tiyatrosu geldi. Daha sonra, 15 Haziranda is- tanbul Şehir Tiyatrosu şehrimize ge- lerek bazı komedi ve vodviller tem- sil edecek, 7 Temmuz tarihinden i- tibaren de Muammer Karaca, Küçük Tiyatroda on beş gün müddetle "Et nan Bey Duymasın" adındaki eseri oynayacak. Küçük Sahnede temsiller vermek- te olan Çığır Sahne "amatör ruhlu profesyonel bir teşekkul" dür. Geçen tiyatro mevsimi başında rejisör Av- ni Dilligilin teşebbüsü ve feragatli gençlerin iştiraki ile İstanbulda ku- rulmuş ve bütün mevsim boyunca, her gün saat 18 de Ses Tiyatrosu sahnesinde temsiller vermiştir. Bu tiyatronun mümeyyiz vasfı fi- kir ve manayı sözlerden ziyade ha- reket ve sekille ifade etmeye çalış— ması, tiyatroda ritm'i esas kabul e mesıdır Bu sebeple, Ankarada oy— nanan her eser, seyirciler üzerinde değişik bir tiyatro karşısında bulun- dukları tesirini-uyandırmıştır. Hareketli, ahenkli ve bir biline ekli bir mizansen zincirini, hiç ya- vaşlatmadan, baştan sona taşıyan genç sanatkârların bu başarısı haki- katen övülmeğe değer. Çığır Sahne ilk eser olarak Bre- zilyalı yazar Pascal Carlos Magho'- n "Hep çocuk kalacağız" adındaki dramını temsil etti. Magno'nun "Ya- rın başka olacaktır" ismiyle dılımıze çevrilmiş bulunan bir eserini de ge- ne Avni Dilligil geçen sene sahneye koymuş ve Gençlik Tiyatrosu Anka- rada temsil ettiği o eserle Almanya- da, milletlerarası Erlangen tiyatro festivaline iştirak etmişti. Magno'nun bu eseri de aile deje- nerasyonundan kuvvet almaktadır. Her birri ayrı ur dertle malül bulunan altı kardeşle bir ana, bir teyze ve ur de emektar uşak Chico'nun mey- dana getirdiği ur ailenin hayatını aksettiren eser, değişik ve sapıkça ruh hallerini derınlemesıne tahlil et- mektedir. Orada her tip başlıbaşına ele alı- nıp tahlil edilmeye ve gerek tıbbi ve gerekse psikolojik materyel olarak örnek gösterilmeğe değer. Çığır Sahne, eseri kül halinde e- le alarak ur tek tahlil istikametinde yürümüş. Bu suretle esas olan vah- det temin edilmiş. Vak'a sahnede üç ayrı odada geçiyor ve dekorla ışık- larda yapılan değişikliklerle hadıse— nin takibi aksamadan mümkün olu- yor. Eserde rol alan gençlerın hepsı umulmadık başarı göstermekteler. Lewis ile Lucia'yı oynayan sanat- kârların çok çabuk konuşmaları, bu sebeple de sözlerinin bazılarının an- laşılmadığı ur yana bırakılırsa, dik- siyon bakımından çok az hata bulu- r. Eserin en ağır yükünü — taşıyan Margaret rolünü Belkıs Fırat, büyük ur ustalıkla temsil ediyor. Gunahkar ur kızın maruz kaldığı Truh çöküntüsünü belirtmekte — gösterdiği kabiliyet, üstün ur sanat kalitesi ta- şımaktadır. Anne rolünde, kıymetli sanatkâr Muazzez Arçay, ve evin maddi yükünü omuzlamış eten hari- ciyeci fakat ruh hastası Gonzala ro- lünde Avni Dilligil büyük sanat ka- biliyetleriyle eserı ur kat daha de- ğerlendiriyorla Çığır Sahne şehrimizde üç tercü- me ve ur de telif eser temsil edecek. Repertuvar ve temsil bakımından bu genç tiyatroyu tebrik etmek iste- riz. Ancak, bir varlığın mevcudıyetı— ni duyurması nisbetinde alaka göre- ceği şüphesiz olduğuna göre, günü- müzün reklâm vasıtalarından fayda- lanmaları, bu suretle de gördükleri alâkayı artırmaları temenni olunur. Çığır Sahne sanatkarlarının ha- len temsil etmekte oldukları "Oğlum Edvvard" dramı hakkındaki düşünce- lerimizi, AKİS'in 13 Kasım 964 ta- rihli ve 26 saydı nüshasında belirt- miştik. Tasarruf Mevzuunda Yenilikler İratll Küçük Cari Hesaplar Ayda 75 Lira yatıran her 250 kişiden kişiye hayatının sonuna kadar ayda 450 Lira veya Peşin olarak 40.000 Lira TÜRKİYE İŞ BANKASI Paranızın... İstikbalinizin emniyeti AKİS, I1 HAZİRAN 1955