30 Temmuz 1955 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 21

30 Temmuz 1955 tarihli Akis Dergisi Sayfa 21

kahramanlıklara imkân verdiğinden Ötürü savaş istemeği cinayet ve cin- netle bir tutar. Burada zaruri bir su- al varit oluyor: Hekim ilmini ve faa- liyetini A.B.C savaşının emrine ve- rebilir mi ve vermeli midir? ' Kendi öz yurdunun emrinde bile olsa bir hekim olarak bu felaketi tasvip etmemesi lazımdır. Bu tip harp büyük bir adaletsizlik ve in safsızlık— tır, hekim onunla işbirliği yapamaz. Savaşların sebep olduğu bütün fe- lâketleri yalnız hekim vicdanı önliye- bilir mi? Hekim, vacdanının emrini niye yıllardan beri yerine getirip dur- maktadır. Kendisine rehberlik eden bir özel yeminden bir desteği de yoktur. Ama artık on- lar da modern savaşların vahşetleri karşısında pek tesirsiz kalmaktadır- lar. Hakimi mukaddes yolundan a- yırmak, onu şerre alet etmek için bir çok baskılar ve teşebbüsler de yapılmaktadır. Nazi kamplarındaki misalleri burada tekrarlamak istemi- yoruz. Hekim bu hain telkinlere ve emirlere nasıl karşı koyacak onları yalnız bir kuru yeminle nasıl hüküm- süz bırakacaktır? O halde, hekimi Allaha yaklaştıran yoldan ayırmıya- cak koruyucu müeyyideler lâzımdır. Hekimi savunan vasıtalardan biri de umumi efkardır. Yaralanmış, has- talanmış ve hekim eliyle hayata ve sıhhate kavuşturulmuş yüzbinlerce insanın muhabbet, hürmet ve itima- dından örülmüş degerlı bir koruyucu- ya sahiptir. Bu sayede bir çok he- kimler silinmez ve unutulmaz birer hatıra bırakmışlardır. Bir yandan da her hekimi kendi meslekdaşları gö- zetmekte ve mürakabe etmektedir. Hekim- cemiyeti; içlerinde pek ender çıkabilecek vicdansızlar ve karakter- sizler hakkında karar verebilir ve o- nu saflarından dışarı atabilir. Hekimlerin dünyayı kaplıyan bir ce mıyet kurmaları da zaruridir. Şim diden' bu yolda yapılmış teşebbusler vardır. O. M. ganısatıon mon- diale dela sante - bunlardan biridir. Bazı memleketlerin hâlâ bu teşkilâta üye olmamakta israr etmeleri acına- cak bir olaydı Bütün dunya milletleri tarafından kabul edilecek mesleki ve tıbbi yeni bir yemin de bir çok kötülükleri ve yanlış hareketleri önliyecek bir mü- eyyide olabilir. Hekim mesleğini ic- ra etmek iznini elde etmeden önce milletler arası hekimler cemiyeti mü- messilleri huzurunda bir yemin me- rasimi yapılmalı ve orada bu ahdi tekrarlamalıdır. Bu yemin, tıbbi ah- lâk prensiplerinin şahsen itirafı ve bu prensiplere riâyet etmek için bir destek yapılmasını teklif 'etmişse de kanaatimizce bu doğru değildir. Çün- ku yer yüzünde bütün dinlerin en bü- mümessili sadece kendileri de- gıllerdır Bu yeminin O.M.S. in bulun- ğu ve bütün barış hareketlerının kaynağı olan Cenevre'" de yapılması en doğrusudur. — Dr. E. E. AKİS, 30 TEMMUZ 1955 TIB