30 Temmuz 1955 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 26

30 Temmuz 1955 tarihli Akis Dergisi Sayfa 26

KİTAPLAR ŞERHLİ VE İZAHLI KİRA KANUNU (Hazırhyan : Avukat Reşit Ülker. İstanbul 1955 M. Sıralar Matbaası. 64 sayfa, fiyatı 150 kuruş.) Gayrimenkul — kiraları — hakkındaki 8 5 1955 tarihli ve 6570 numaralı kanunun tam metnini içine alan bu kıtapta bulunan diğer bahisler şun- lardır: Kira kanunu üzerinde misal- li ızahlar, kanunun tatbik sahası, zam nisbetleri, kirası belli olmıyan gayri menkullere kira takdiri, esas- h tadil gören gayrımenkullerde zam nisbetleri, serbest kiraya tabi olan gayrimenkullerin bu kanuna göre a- yarlanması, 1953 kıraları belli olma- yan yeni yapılar ve kullanma tarzı tamamen degıştırılen gayrımenkul- ler, mobilyası ile kira verilmiş yerler, mahruk t fiyatlarının değiş- mesi, kısmen mesken ve kısmen mes- kenden gayrı surette kullanılan gay- rimenkullerde zam nisbeti, tahliye sebepleri, kirayı posta ile gondermek kiracıyı borçtan kurtarır mı, dinlen- miyecek tahliye dâvaları, — vazifeli mahkeme, akdin yenilenmesi, kira- lanan yerin kiracı tarafından başka- sına kiralanması, devredilmesi veya işgal ettirilmesi, hava parası ve faz- la kira alma suçları, kira bedeline a- it hükümlerin yürürlüğe giriş tarih- leri, kira mukavelelerinin bitim ta- rihleri, ilga edilen madde ve Meralar, kanunun yürürlüğü, gayrimenkule te- cavüzü defi hakkında kanun, encü- menin kira takdiri, müracaat ve iti- raz ve 6084 sayılı kanunda olup da bu kanuna alınması gerekli iken a- hnmayan hükümler... Bu kitap yeni kanunun: ilk tatbik günlerinde kira- cılara, mal sahiplerine ve hukuk mensuplarına ilk yardımda buluna- caktır. Kitap sonunda maddelere' ve başlıklara gore tertip fihrist vardır e VEREME KARŞI B.C.G. AŞISI (Yazan : Joltannes Holm J. D., Çeviren : Dr. Tevfik Alan. Ankara 1955 Gürsoy Matbaası. 46 sayfa, demirbaş Âiyatı 75 kuruştur.) Beşeriyetin en büyük âfetlerinden biri olan vereme karşı savaşta, B C. G. en müessir silahlardan biri' te- lâkki edilmektedir. Bu aşı ilk ola- rak 1908 de Calmette tarafından meydana getirilmiştir. B.C.G. (bacile Calmette Guerin) dıye adlandırıla- rak insanlar üzerinde ilk defa 1923 yılında Pariste Calmette'in talimatı- na uygun olarak yeni doğan çocuk- lara ağız yoluyla tatbik — edilmiştir. Skandinav memleketlerinde 1925 ten beri kullanılmaktadır. Bu kitapta, bir kaç yıldan beri memleketimizde de tatbikine başlanmış bulunan B.C. G. hakkında bir çok sorulara cevap edilmiş iki. verilmektedir. Meselâ: B. C. G. ile kimler aşılanmalıdır?, — tüberküline: reaksiyon vermiyenler neden aşılan- malıdır?, pozitif tüberkülin reaksi- yonu bir kimsenin vereme karşı ko- runmuş olduğunu bildiri aşı. için hangi yaş grupları seçılmelıdır" .C.G. aşısı tesirli midir ve aşı ile ne gibi neticeler elde edilebilir?, bu aşı ile koruma tabii enfeksıyon ile elde edilen koruma kadar büyük mü- dür?, B.C.G. nedir?, kullanma müd- deti, tehlikesi var mıdır?, tüberkülini nedir, aşıdan önceki test, aşının yapı- lşı, kontrolu, mafiyet muddetı E- ser, Sağlık ve Sosyal Yardım Ba— kanlığı yayınlarını.:landır NOTLU VE İZAHLI TÜRK KANUNU MEDENİSİ (Hazırlıyan: — Temyiz Mahkemesi Azalarından Kâmil Tepeci. — Ankara 1955, Yeni Desen Matbaası. 1260 say- Ja, fiyatı 40 lira). ıkıncı basımıdır.- İlk basım. i cilt üzerine tertip edil- miştir. Bırıncı cilt: Şahsın hukuku, aile hukuku ve miras; ikinci cilt: ay- ni haklar bahislerini ihtiva etmekte- dir. Bu basımda, içtihatlarda ve mev zuatta yapılmış olan değişiklikler iş- lenmiş, değişenlerini çıkarıp yenileri ilave etmek suretiyle kitap, baştan sonuna kadar yeniden tertip ve tan- zim edilmiştir. İlâve edilmiş olan ka- rarların sayısı 300 kadardır. Fazla o0- larak orman, mera, istimlâk, iskân, çiftçiyi topraklandırma, tapulama ka- nunlarına ait yeni içtihatlar, ayrı bir' bölüm halinde, ikinci cildin sonuna ilâve edılmıştır Kitapta, — muhtelif fihristler vardır. Eserden faydalan- mayı kolaylaştırmak için sayfa baş- larına madde numaraları da kon- muştur. Kitap, ilgili kanunları, ni- zamnameleri. Temyiz Mahkemesi ve Federal Mahkeme kararlarını, tali- matname ve tamimleri de içine al- ması bakımından "Türk Kanunu Me- denisi" için mühim bir müracaat ki- tabı olacaktır. Eserin 1946 - e ALANYA DAMLATAŞ MAĞARASI (Yazan: Dr. Hüseyin Sipahioğlu. İstanbul 1955 Kader Basımevi. 27 say- Ja, fiyatı 75 Kuruş.) 1948 yılında, Alanya iskele inşaatı sırasında taş kırıcılar tarafından te- sadüfen bulunmuş bir mağara, ste- laktit ve stelagmıtlerıyle dikkat çek- mişti. Sonra, arkeoloklar bu mağara- nın 5000-15000 yıllık bir geçmişi ol- duğunu — söylediler. Halk, muhtelif hastalıklar üzerinde mağaranın te- sirini denemeye başladı. Ve bir gün gazetelerde ilgi çeken bir ha er ya- yınlandı Antalyada bir mağ s tım'ı gideriyor. Çeşitli haberler gün- lerce Türk basınında yer aldı. Ve hat- ta, bu vaziyet, Sıhhat ve İçtimai Mu- avenet Vekâleti için bir mesele teş- kil etti. Vekâlet, esaslı, bir etüd yap- tırmadan kati bir şey söyliyemiyece- ğini ilân etti. Bu suretle, adı bütün memlekete yaydan bu mağara hak- kında esaslı bir şey ogrenme ımkanı olmadı... Dr. H. Sipahioğlu muhtelif mevsımlerde ve 4 ay bu mağarada ça- hşarak, ilmi metodlarla vardığı neti- celeri 29 Mart 1955 tarihinde Türk Tıp Cemiyetinde tebliğ etmişti. A- lanya Damlataş Mağarası ve Anfi- m, Müzmin Bronşit ve Astımlı Has- talara tavsiyeler adını taşıyan bu ki- tap, o tebliğin halka ve hususiyle as- tımlı hastalara hitap eden bir sure- tidir. e BİR SEPET ÇAĞLA (Şiir) (Yazan: Şükrü Güzel. Ankara 1955 Doğuş Matbaan. Kapak kompozisyo- nu: Cihangir Özgür. 64 sayfa, fiyatı 100 kuruş.) Erkek Teknik öğretmen Okulu öğ- renci Derneği yayınlarının 1 nu- maralı kitabıdır. İçinde, konuştuğu dili ıyı kullanan bir ıstıdadın 40 a ya- lan şıırı vardır. - Ve çoğu "Beş celiler" tarzında yazılmış şıırlerdır Büyük şöhretleri, henüz kendileri ha- yatta iken yok olmuş beş şairimizin eserlerinden daha kuvvetli parçalara rastlanmaktadır. Günlük ve çok kul- lanılmış kelimelerden meydana gel- miş mısralarında da bir ifade © kuv- veti var: Kimimiz seçimde oy deriz Kimimiz geçimde oy.. Biz boyleyız bacım Buraya üç nokta koy. İŞ İŞTEN GEÇTİ (LES JEUX SONT FAİTS) (Jean - Paul —Sartre'ın romanı. Türkçeye çeviren: Zübeyir Bensan. İs- tanbul 1955 Yemi Matbaa. 128 sayfa, Âiyatı 100 kuruş.) Varlık — yayınlarının 347 nci eseri o- lan bu kitap, Fransanın ikinci Bü yük Harpten edebıyatında mevkii ve tesiri bakımından mühim sayılan Sartre'ın Türkçe, kıtap halin- de çıkan ilk romanıdır. "Bu, özü ka- dar, şekli de yeni bir eser. Bir senar- yo-roman. Onun için, bir film kadar kısa sahnelerden mürekkep. İçinde tahlile, fikre yer verılmemış, yalnız kişiler yaşıyorlar azar ışe karış- bakım rdan meselâ Ame- rikada Steinbeck'in roman- pıyes tar- zına hayli yaklaşı yor. Timiz, yazı tekniği ondan da cüretli ve yeni Sartre'ı tanımak için yetersiz olsa bi- le, yeni bir tarzın denenmesi bakımın- dan okuyucuları memnun edecektir sanıyoruz." AKİS, 30 TEMMUZ 1955