30 Temmuz 1955 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 31

30 Temmuz 1955 tarihli Akis Dergisi Sayfa 31

ASKERLİK Jet uçaklarımız manevrada Öldürücü darbeler Havacılık Jetlerin hakimiyeti Büyük — bir uğultu gökleri kapladı- ğı, yere yaklaştığı, tekrar yük- seldiği zaman, bir Amerikalı, şap- kasını havaya attı, binlerce halkın önünde çifte telli oynamağa başladı. Hava sıcaktı ve gökleri Türk Jet u- çakları tutmuştu. Hadise Balıkesırde cereyan ediyordu. Türk jetleri ma- nevra yapıyorlar, tayin edilen bir yer hedefine ateş ediyorlardı. Jetlerimiz, mahir gençlerin elinde dünya tarihin- de görülmemiş bir ustalıkla hareket ediyorlar, yere beş metre mesafeye kadar iniyorlar, vuruyorlar ve tek- rar yükseliyorlardı. Şapkasını havaya atan Amerikalının ismi Arey fi in- başı idi ve Türk pilotlarını yetıştır— mek ile vazifelendirilmişti. O Ameri- kalı, etrafındakilere sevincinin mâ- nasını kelime kelime anlatıyordu: "— Bu kadar memleket gezdim, hıç bir memlekette bu kadar muvaf- fakiyetli bir — uçuşa rastlamadım Hiç bir yerde bu kadar mükemmel neticeler alındığını görmedim." Diğer bir Amerikalı Albay Me- lone ise, arkadaşının fikirlerine ta- mamen iştirak ediyor, ve diyordu ki: "Siz bu formu muhafaza ettikçe, dünya milletleri arasında yapılacak olan müsabakalarda birinciliği dai- ma kolaylıkla kazanabilirsiniz.." Dünya — müsabakaları Balıkesirde yapılan jet gösterileri ve müsabakaları hazırlık mahiye- tinde idi. Türkiyenin üç büyük hava üssünün jetleri bu müsabakalara ka- tılmışlardı. Balıkesir, Diyarbakır ve AKİS, 30 TEMMUZ 1955 Eskişehir üsleri muhtelif — isimlerle müsabakalara katılmışlardı Her üst- ten altı jet uçağı bir filo halinde mü- sabakalara giriyordu. Uçaklar için 1kı sıralı hedefler teşkıl edılmıştı Her hedefin büyüklüğü dokuz metre mu- rabbaı idi. Saatte 1200 mil süratle hareket eden jet uçakları için bu he- defler bir nohut tanesi büyüklüğünde idi, bu sebepten isabette bulunma o nisbette zor olacaktı. Hedefe bir kursunun isabet etmesi, jet uçakları için, kullanan pilot için büyük bir muvaffakıye 1dı Halbuki, Balıkesir- deki Türk jetleri yerdeki bu hedef- lere beş metre yakınlarına kadar so- kulmak suretiyle bir değil, 106 adet kurşun yerleştırmıştı Havadaki he- def is Mans tabir ediliyor, naylon ılıdır büyük miktar kurşuna hedef olmuş, 200 merminin 82 tanesi isabet kaydetmişti. Bunlar Türk pi- lotları için övünülecek rakamlardı. Jetler için hazırlanmış olan 34 he- defin 33 ü Türk uçaklarının mermi- leri alttında parça parça olmuşlardı. 'Kıymetlerimizin isimleri dünya mılletlerının gözleri önüne gene ya- n bir gelecekte serilecekti. Fakat, geçen sene Türk uçakları ve onları kullanan Türk pilotlarının değeri Na- o'ya mensup devletlerin meçhulü de- gıldı öyle pilotlarımız vardı ki, Hol- landada yapılan yeni bir tip jet uça- ğının ilk Uçuşunu yapması için o memlekete davet edilmişti, öyle pi- lotlarımız vardı ki, geçen seneki Na- to manevralarında bütün yabancıla- rın gözlerinin açılmasına sebep olan büyük muvaffakiyetler temin etmiş- lerdi. Balıkesirdeki müsabakalar neti- cesinde bir "Milli Bombardıman eki- bi' 'teşkil edilecek ve yakında Güney Doğu memleketleri arasında yapıla- cak olan Nato manevralarına iştirak edecekti Dünden bugüne Bizde — ilk Türk pilotu bez tayyare— lerle bundan 35-40 sene evvel g ğe yükselmiştir. Cumhurıyet ıdaresı çok kısa bir zamanda bez uçakların yerine Jet filoları teşkil etmeğe mu- vaffak Olmuştur Bugün Türk devle- tinin ve" ordusunun başındakiler ve müttefiklerimiz, yalnız bir tek ha- kikate inanıyorlar: Türkiye'nin mü- dafaası Jet uçaklarının çokluğuna bağlıdır. Muttefîklerımıze biz bu ha- kikatten daha mühim hakikatleri de Ogrettık Şımdı bütün dünya Türki- ye'nin müstakbel bir harpte öldürücü darbeler indirebilecek en başta gelen memleket olduğuna inanıyorlar. Çün- kü Türkiye dünyanın en büyük pet- rol kaynaklarının tam Ortasında, yek- pare bir üs manzarası arzetmekte- dir. Türkiyenin her hangi bir tarafın- dan hareket edecek uçaklar bir saat sonra, milletlerin hayat menbaları o0- lan petrol kaynaklarının altını üstü- ne getırebılmek avantajına maliktir. u yeni ve doğru görüş, çok kısa zamanda Turkıye de jet üslerinin teş- kilini zaruri kılmıştır. Baş döndürücü bir süratle memleket Jet üsleriyle dolmuştur Bugün yabancı mütehassıslar, Türk havacılariyle beraber gece gün- düz çalışarak, bir hazırlık safhasın başarmaya çalışıyorlar. Jetlere kadar geçen devirler Mongolfiya biraderler ilk balonu yapıp uçacaklarım ilân ettikleri vakit herkes alay etmişti. İnsanların alışmadığı torba gibi bir cisimle iki kardeş gökyüzüne havalanınca, sey- redenler kahkahalarla gulmuştu Her yenilik ya alayla veya kahkaha ile karşılanır. Karşısına dikilen ilk düş- manlar bunlardır. Sonra alay orta- dan silinir kahkahanın yerini düşün- ce alır. Mongolfiya biraderlerin gök yüzüne havalanışlarının — üzerinden henüz bir asır bile geçmedi. Bugun insanoğlu uçakla güneşi geçmeğe ha- zırlanıyor. İngiliz hava kuvvetlerine mensup D. Lyne isimli bir subay Kuzey Noweç en Canberra tipi tepkili uça- ğına binecek, 3200 mil uzakta bulu- nan Alaska'da bir Amerıkan üssüne hiç durmadan inecektir. Uçak Nor- veç'i sabah saat dokuzda terkedecek- tir. Ayni gün sabah saat beşte Alas- kaya inecektir. Gidiş yolu kuzey kut- budur. Bu kutup üstü uçuşta güneş Alaskaya uçaktan sonra varacaktır. Tepkili uçağın ıcadıyla insan oğlu sesin süratini geçmiştir. Jet motör- leri dünya havacılık tarihinde yep- yeni bir devir açmıştır. Ses süratinin aşılmış olması dünya havacılığını in- kişaf ettirirken yeni yeni manialar meydana gelmesine de sebep olmak- tadır. Her keşfin yeni bir keşfi davet edişi, her yeniliğin yeni bir yeniliği zaruri kılması gibi şimdi dünya ha- vacılığı bugüne kadar mevcudiyetin-