24 Şubat 1960 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

24 Şubat 1960 tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

YURTTA OLUP BİTENLER Melen de elbette ki Polatkandan geri kalacak değildi. Polatkan üç sa- at konuşunca, Melen de 2.5 saat ko- nuştu. Her bir cümlesi, Bakanlar sı- rasında tek başına kalmış olan Polat- kanın yüzünde ayrı bir işmizaz yara- tıyordu. Melenin, konuşması bitince "Koca Reis" adıyla anılan Koraltan celseyi tatil etti. Cuma günkü çalışmalar ye- terdi. Cumartesi sabahı toplanılacak- ti. Reis kararı böyle verdi ve önünde- ki çanı çaldı. Ancak bu çan çaldıktan sonradır ki Muhalefet sıralarının ü- çüncüsünde duvar dibinde oturan ak saçlı bir adamın yerinden kımıldadığı, ayağa kalktığı görüldü. Bu C.H.P. lideri İnönüydü ve belki de müzake- reyi başından sonuna kadar 5,5 saat boyunca dikkatle dinleyen tek millet- vekili idi. Tahkikatlar Başta patlayan kabak eçen hafta AKİS, iç hadiselerin hi- kâyesine şöyle başlıyordu: "Pa- zartesi günü Meclis maraton sayesin- de heyecanlı anlar yaşadı. Daha saat 14 te Ziraat Bankasının heybetli ve şöhretli Umum Müdürü Mithat Dülge heyecanlı bir tarzda Ankara Palas salonlarında dolaşıyordu. Meclise git- meye niyetli görünüyor, fakat sanki bu işi tek başına yapmaktan çekini- yordu. Birkaç defa dışarı çıkacak gi- bi oldu, çıkamadı. En sonda İstan- bul milletvekili Muhlis Erdeneri bul- du, onunla birlikte karşıya geçti". (Bk. AKİS, S. 290 - Sayfa: 4) Bu sa- tırların intişarından birkaç gün son- ra heybetli ve şöhretli Umum Müdür heyecanlanmakta, Meclise gitmeye çekinmekte ne derece haklı olduğunu anladı ve bir kabağın kendi nazik ba- şında patladığını hissetti. Büyük Mec- lis, heybetli ve şöhretli Umum Müdü- rün Dr. Mükerrem Sarolun meşhur Türk Sesi gazetesindeki ortağı Oğuz Akala cömertçe açtığı 40 milyon li- ralık krediden dolayı Meclis Tahkika- tına lüzum görmüştü. Meclis Tahkikatına lüzum görüldü- ğü günün gecesi orta boyu, göbeği ve gerdanı, zekâsı ve dinamizmi, fütur- suzluğu ve pervasızlığı, kısacası her haliyle tipik bir iş adamı olan Mithat Dülge Meclisten çıkarken bir ihtiyat- sızlık yaptı, karar hakkındaki fikrini etrafındaki Muhalefet milletvekilleri- ni farketmeksizin açıkladı: "Hama- mın namusu kurtuldu!" İktidar baş- larının mutemet adamı bu atasözüyle neyi, kimi kastettiğini izah etmedi ama, daha sonra giriştiği bazı teşeb- büsler şişman Umum Müdürün tahki- katın sonucu bakımından bazı tedbir- 10 leri ihmal etmek niyetinde olmadığını gösterdi. O çarşamba günü Mithat Dülge Meclisin müzakerelerini Umum Müdürler locasından üzüntüyle takip etmiş, milletvekillerinin kendisi hak- kında ne derece antipati besledikleri- ni görmüştü. Hakikaten hemen bü- tün Demokrat Grup, kendi arkadaş- ları meşhur Hadi Tan, Mithat Dülge hakkında Meclis Tahkikatı açılmama sını savunurken "Yeter! Yeter! İn aşağı! Mesele aydınlandı! İzahata lü- zum yok!" diye bağırmış, sonra da Muhalefet Grubuna katılarak Meclis Tahkikatının açılmasını kararlaştır- mıştı. Bu sırada, öteki kahraman -Dr. Sarolun ortağı- Oğuz Akal da hazin bakışlarla Meclis salonunu tarıyor, hiç kimsenin de mi kendilerine taraf- tar çıkmayacağını anlamaya çalışı- "İstifamın kabulünü ve bu vesileyle kıymetli Hükümetimin ve değerli Partimin hizmetinde olduğumu ve sayın Başvekilimiz Adnan Mende- resin emrinde her zaman hizmete amade olduğumu..." diye devam edi- yordu. O gün, cömert Umum Müdürün pek çok lütfunu görmüş bazı vefalı -ve istikbal bakımından ihtiyatlı- küçük gazeteler parlak haberler u- çurdular: Bütün Türkiye, Mithat Dül- ge gibi bir Umum Müdürün Ziraat Bankasının başından ayrılması kar- şısında kan ağlıyordu. Yurdun dört tarafından gazetelere telgraflar geli- yordu. Ah, nasıl olur da böyle bir zat feda edilirdi? Fakat haberlerin dik- kati çeken tarafı hep Mithat Dülge - nin icraatının "Menderesin ilhamıy- T.C. Ziraat Bankası Umum Müdürlüğü İmparatorluk yordu. İlk tedbirler ftanın, Meclis Tahkikatının ka- ulüyle kapanan ilk yarısının he- men akabinde, ikinci yarısının başın- da şişman Umum Müdür alâka uyan- dırıcı bazı teşebbüslere girişti. Daha o sabah Mithat Dülgenin yalanları, gazetelere tehalükle bir haber uçur- dular. Mümkün olduğu kadar büyük gösterilmesi ricasıyla, Mithat Dülge- nin Ziraat Bankası Umum Müdürlü- ğünden çekildiğini bildiriyorlar ve te- lefonda Ekonomi ve Ticaret Bakan- lığı Yüksek Makamına hitaben kale- me alınan istifa mektubunu dikte et- tiriyorlardı. Mithat Dülge "B.M.M. tahkikatının selâmetle yürütülmesi bakımından" çekilmeği zaruri bul- muştu. Bunu söylüyor, ardından da, la" olduğu hususunun itinayla belir- tilmesiydi. Şişman Umum Müdür Menderesin emrinde çalışmıştı. Şiş- man Umum Müdür Menderesin direk- tifleriyle çalışmıştı. Şişman Umum Müdür Menderesten daima destek görmüştü. Nitekim, haftanın sonlarında, ma gecesi bir AKİS muhabiri, Mithat Dülgeyi rehberde ve (03) te kaydı bulunmıyan 28048 numaralı ev tele- fonundan aradığı zaman, hattın di- ğer ucundaki bir hanınım fevkalâde terbiyeli, tatlı, fakat müteessir se- sinden "Riyaseti Cumhur Köşkünde" cevabını aldı. Aynı Mithat Dülgenin 24 saat önce, yani istifa ettiği günün gecesi Başbakanlıkta bu sefer de Ad- nan Menderes tarafından kabul edil- diği öğrenilmişti. Mithat Dülgenin sı- AKİS, 24 ŞUBAT 1960