24 Şubat 1960 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 25

24 Şubat 1960 tarihli Akis Dergisi Sayfa 25

KADIN Ev Bakımı Koltuk ve iskemlede huzur Yıpratıcı bir günün bitiminde yuva- dönen erkeğin veya yüklü Vazıfelerını tamamladıktan — sonra bitap düşen bir kadının rahat bir kol- tukta istirahat hakkını, önemle dü- şünmek lazımdır. Omrumuzun en bü- yük parçasını üzerinde geçirdiğimiz iskemle ve koltukları seçerken nelere dikkat etmemiz gerektiğini pek az insan düşünmüştür. Koltuk, mobilyacıdan hazır olarak alınacaksa, muhtelif çeşitleri arasın- da en rahat olanı tercih edılırken sa- kayarak, birkaç pozisyondaki oturuşlar tecrübe edil- melidir. En mühim olan ve dikkat edilmesi muhakkak lâzımgelen husus aile efradının fizik yapılarıdır. Seç- me yaparken çoğumuz, dış görünüş üzerinde daha titizlikle dururuz. Fa- kat satın aldığımız koltuk, güzel bir ev eşyasından ibaret olmaktan ileri gitmezse, biz gene eski divanımızda onu seyrederek oturmağa devam ede- riz. Böylece, satın alırken veya yap- tırırken, bazı hususları gözden kaçır- mamalıyız. Oturma — yerleri vazifesi gören koltuk ve iskemleleri, lüzumlu kullanışlarına göre muhtelif odalara taksim etmek şarttır. Koltukta ra- hatlığın şart olduğundan bahseder- ken, meselâ mutfağa ve yemek oda- sına kumaştan koltuklar koymanın lüzumsuzluğu da aşikârdır. Tahtadan yapılan yemek odası is- kemleleri, üzerlerinde dik oturulan cinstendir ve yerden yükseklikleri 90 santim olmalıdır. Sırtımızı dayadığı- mız arka kısmı, ortası biraz çukur ol- mak şartıyla geriye meyillidir. Arka kısmının boyu da, ne ense hizasına kadar uzun, ne de sırtımızın ortasına gelecek kadar kısa olmalıdır. Kolları- mızı bıraktığımız kısım da, kalçadan omuzumuza kadarki mesafenin tam ortasına gelmelidir. Oturulacak yerin zeminden yüksekliği 48 santimdir. Zi- ra ayakların yere değmemesi, rahat- sızlık yaratır. Oturma yerindeki ar- kaya doğru meyil, öne aymamızı önler. Oturma yerinin uzunluğunun kalça ile dizin kıvrımı arasındaki me- safeyi doldurması, rahatlığı temin eder. Oturma yeri yukarıdaki ölçüden kısa olursa diz kıvrımından önceki herhangi bir yere ızdırap verir. Uzun olduğu taktirde de, öne doğru otur- mak mecburiyeti hasıl olur Oturula- cak yerin enini de düşünmek faydalı- dır. Oturulurken, zaman zaman de- ğiştirilen pozisyonlara müsait geniş- likte olması gerekir. Aksi halde aynı şekilde, kımıldanamadan biteviye o- turmak sıkıntı verir ve uzuvları u- yuşturur. Oturulan yerin kumaşla kapatılması, şimdi yavaş yavaş mazi- ye terkedilmektedir. Artık plastik muşambalarla kaplı — olanlar tercih edilmektedir. Koltukların felsefesi Koltukları kabataslak üç gruba ayı- rabiliriz. Birincisi kitap okurken ve radyo dinlerken oturulan rahat koltuklardır. Sırtımızı dayıyacağı- mız arka kısmı yüksektir ve geriye doğru biraz meyilli olur. Dayanıldığı zaman sırta, hiç boşluk bırakmıya- cak şekilde intibak edebilmelidir. Koltuklarda oturulacak yer iskemle- ninkinden daha geniştir. Fakat çok geniş olması oturmaktan ziyade ya- yılmamıza yol açar ki, rahat içinde rahatsızlık tevlit eder. Koltuklarda, kollarımızı bıraktığımız parçaların yüksekliği mühimdir. Fazla yüksek olursa omuzlar yukarıya kalkar, aksi halde de oturma kamburlaşma şek- linde olur. Yaşlı insanlar için oturup kalkma rahatlığını sağlıyacak alçak koltuklar bulmalıdır. Birinci grup koltuklar kumaşla kaplı olur. Bazıla- rında kollarımızı bıraktığımız yerler tahtadandır. Koltuk ve divanları kap- lamak için çok beğenilen ve zevkle seçilen "Goblen" kumaşı ötedenberi kullanılmaktadır. koltuklarda, sırtımızı dayadığımız yerin ense boş- luğuna isabet eden mahallinde ufak bir yastık bağlıdır.. Evde dikmek mümkün olduğu gibi, bazı mobilya mağazalarında koltuklarla birlikte sa- tılır. Bu, Batıya Çinlilerden intikal eden bir âdettir. İkinci grup koltuklarda, kollarımı- zı bırakacağımız parçalar yoktur. Di- kiş, Öörgü gibi dirseğin rahatlıkla ha- reket etmesini gerektiren işler için elverişlidir. Sırtın dayandığı arka kısmın — yüksekliği ve — yumuşaklığı her koltukta olduğu gibi rahatlık ve- rir. Her ev kadınının bir köşede, bas- ma gibi kumaşlarla kapladığı ve ken- dine göre bir hususiyet verdiği ikinci gruptan bir koltuğu vardır. Nihayet üçüncü tip koltuklar da, öğle yemeğinden sonra şekerlemeyi itiyat edinmiş kimseleri tatmin için hazırlanmıştır. Diğerlerinden en ba- riz farkı, belirli şekilde alçak olmala- rıdır. Gerektiği zaman açılmak üze- re, Öön aşağı kısmında ilâveler bulu- nur. Böyle bir ilâve yoksa, bir tabure ir" yani sallanan iskemle adı verilen- lerle, Fransızların "Berjer" diye isim- lendirdikleri ve sırtlımızı dayadığımız arka kısmın üst kenarlarında kulak biçiminde çıkıntılar olan koltuklar bizim şezlong ve benzerleri de üçün- cü gruba dahildir. Balkon veya bah- çede kullanılanlar umumiyetle tahta- dan imal edilir, minder ve yastıklar- la yumuşaklık temin edilir. AKİS, 24 ŞUBAT 1960 Çeşitli oturma şekilleri Yolu yordamı var... 25