24 Şubat 1960 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 21

24 Şubat 1960 tarihli Akis Dergisi Sayfa 21

lara, ezcümle ihracatı arttırıcı veya ithalâttan tasarruf edici sahalara sevkedilmediği düşünülecek bu dış borçların nasıl muazzam bir yükü gelecek nesillerin — omuzlarına yüklediği anlaşılır. Üstelik, bazı borç- lar bunun dışında bırakılmıştır. Bun- lar, ariereler şeklinde teraküm etmiş olan ticari borçlar ve faizleridir. Bun- larla birlikte, Türk Milletinin dış bor- cu, D.P. nin basiret ve kiyaseti saye- sinde 19.694.000.000 liraya varmak- tadır. Yılda 300 - 350 milyon dolardan ibaret olan ihracatımızın her yıl 100 milyon doları borç taksitlerine verile- ceğine göre, geriye kalan — 200-250 milyon dolar bu memleketin hangi ihtiyacını nasıl karşılayabilecektir?! Har vurup... len, D.P. nin 10 yıl zarfında eline angi imkânları geçirerek bu bü- yük iktisadi — mucizeleri yarattığını da mükemmel bir surette izah etti. 27 yıllık C.H.P. devrinde ne iktisadi yardım, ne de askeri yardım varken C.H.P. bu memlekette büyük yatırım hareketlerine girişmiş -demiryolları, santralları, mensucat, kâğiıt, demir - çelik, vs.- ve ayrıca Türk Or- dusunun bütün ihtiyaçlarını imkânlarıyla — sağlamıştı. — 1950- 58 zarfında ise Menderes Hükümetleri- nin eline ihracat geliri olarak 2,882 milyon dolar, dış borç olarak 1,138 mil yon dolar, Amerikan iktisadi yardı- mı hibe kısmı olarak 844 milyon do- lar ve Amerikan askeri malzeme hibe yardımı olarak 1 milyar dolar geç- miştir. Buna, NATO enfrastrüktür fonunun yardımlarıyla Amerikan ofi- shore yardımları dâhil değildir. Ye- kün bugünkü rayiçlerle 54.035.000.000 liradır; yatırım yekünu ise azami 27.040.000.000 liradır. Sırf bu muka- yese bile elimize geçen kaynakların nasıl israf edildiğini göstermeğe ye- ter. Melen, konuşmasının istikrar prog- ramına dair kısmında kredi plâfon- larına esas itibariyle Triayet olundu- ğunu kabul etti, ancak plâfonların sertliğini tenkit etti. Melen ayrıca 1960 bütçesinin de öbürleri gibi açık- la kapanacağını belirttikten sonra, iktisadi devlet teşekküllerinin 1958 deki cari açığının 584 milyon lira ol- duğunu, muazzam zamlara rağmen bu açığın hâlâ kapatılamadığını ve yatırımlarının 600 — milyon İirasının yine Merkez Bankası kaynaklarından enflâsyoncu olarak temin edildiğini söyledi. 1959 da ise bunların yatırım- ları 1,5 milyar lira olarak tahmin o- mortisman ve Kredi Sandığı, Emekli Sandığı, İşçi Sigortaları Kurumu, AKİS, 24 ŞUBAT 1960 Kambiyo Karşılık Fonu ile Karşılık Paralar Fonundan karşılanacağının bildirildiğini; halbuki, ilk üç müesse- senin sağlayabilecekleri imkânın 300 milyonu aşmadığını; kambiyo karşı- lık para fonu da ortadan kalktıktan sonra, yatırımlar için tek kaynağın dış yardım olacağını belirtti. Bu ara- da, milli korunma tahditlerinin hâlâ devam etmesinin de, istikrar progra- mının başarısızlığını gösterdiğini be- lirtti. Melen, konuşmasını dış ticaret, bütçe varidat ve tahsisat rakamları üzerindeki tahlillerle sona erdirdi. İKTİSADİ VE MALİ SAHADA Geçen haftanın sonunda, hususi ha- yatlarında aynı mahallenin -Mebus- evleri mahallesi- aynı sokağında -Ay- ten Sokak- tam karşı karşıya iki evde oturan Hasan Polatkan ile Ferit Me- len Mecliste söz düellolarını bitirip evlerine döndüklerinde — "dört başı mamur”" bir konuşma yapmış olma- nın eş memnunluğunu kalplerinde hissediyorlardı. Ama, uzun metinleri bu haftanın başında tetkik eden ikti- satçılar kimin haklı, kimin haksız bulunduğunu tayinde zerrece güçlük çekmediler.