February 24, 1960 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

February 24, 1960 tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

Cilt: XVIL, Sayı: 291 YURTTA OLUP Millet Allah söyletiyor Bir İktidarın, hatta bir siyasi parti nin işleri ters gitmeye başladı mı, artık gider de gider. Buna mukabil bir başka siyasi partinin işleri düze- ne girdi mi onun İiderinin tuttuğu altın olur, gafları bile millet nazarın- da keramet diye karşılanmaya baş- lar. Hatta bunun için siyasi parti ileri gelenlerinin parmaklarını kıpırdatma- larına bile lüzum yoktur. Eğer halkı güldüreceklerse Zzerrece kabahatleri olmaksızın bu iş kendiliğinden mey- dana gelir. Eğer halkı hayran bıra- kacaklarsa gene bir marifet yapma- larına ihtiyaç hissedilmeksizin, ba- karsınız hadiseler öylesine gelişmiş ki bahtlı politikacılar bir anda ilâh kesilivermişler. Bu hafta pazar günü, D. P. nin or- Zafer gazetesi "Başbakan Ad- nan Menderesin D. P. ye katılan es- ki Hür P. lilere çektiği telgraf” diye bir metin yayınladı. Telgrafı okuyan- lar, Kahkahalar arasında aynen şu cümleye rastladılar: "Zamanla ve ha- diselerin adım adım inkişafıyla haki- katler bütün vüzuhu ile görülmeğe başladıktan yolu olarak şimdi ve dönmek kararını yorsunuz" vermiş bulunu- Sezarın hakkı Sezara! 1960 yılın- da D. P. ye katılanlar için bundan da- ha iyi bir sözü İsmet İnönü bile söy- liyemezdi. Seçimler Ateşli duman Geçen hafta içinde yeni seçimlerin pek yakın olduğuna dair, hem de D. P. büyüklerinden gelen işaretler birbirini takip edince bu haftanın ba- şında Ankaranın hemen her çevresin- de konuşulan mevzu derhal aynı oldu: Seçimler! B.M.M. de Tahkikat Öner- gelerinin müzakeresi, yerini tatsız ve cansız Bütçe görüşmelerine bırakmış- tı ki D. P. milletvekilleri arasında ye- ni seçim lüzumunun bizzat Menderes tarafından açıkça ortaya atıldığı ve kapalı kapılar arkasında cereyan e- den bütün konuşmalarda D. P. Genel 4 A K HAFTALIK AKTUALİTE MECMUASI Başkanının "ödeneklerinin tamamını alarak milletvekili arkadaşların ye- nilenmesi kararını vermelerini" arzu- ladığını bildirdiği kulaktan kulağa yayıldı. Hattâ dış politika ve yaban- cı kredi meselesi ile ilgili işlerin bile bu ışık altında mütalâasına başlanıl- dığı kısa zamanda ortaya çıktı. D. P. milletvekilleri yeni seçim- lerde D. P. nin şansını tartışırken, geçen haftanın ortalarında duyulan Adnan Menderes Seçim sath-ı mailinde... ve ilân edilen bir haber müstakbel adayları düşündürdü. Bizzat Mende- res tarafından idare edilen bir kam- panya sonunda birtakım eski politi- kacılar aday olmak ümidiyle tekrar yuvaya dönüyorlardı. Kapıyı, arala- rında genç adamlar da bulunan bir takım eski Hür. P. liler açtı. Bunla- rın bir kısmı C. H. P. ile pazarlığa gi- 24 Şubat 1960 BİTENLER rişmişler, adaylık hususunda teminat 1stemışlerd1 Kendilerine C. H. P. nin aday imal eden bir müessese ol- madığı, partinin kapılarının açık bu- lunduğu, gelebilecekleri ve — varlık gösterirlerse aday da olabilecekleri, fakat bu hususta bir teminata imkân bulunmadığı bildirilmişti. Geçen haf- tanın ortasında böyle bir grup be- yannameler yayınlayarak D. P. ye gürültülü bir şekilde katılınca isimle- ri tanıyan C.H.P. liler gülümsemek- ten kendilerini alamadılar, demek D. P. ile pazarlıklarında daha uygun şartlar bulmuşlardı! Onları, iki gün sonra bir "eski milletvekilleri" kafi- lesi takip etti. Meşhur Muammer A- lakantın liderlik ettiği kafilede Ra- gıp Karaosmanoğlu, İhsan Hamit Tiğ- rel, Sabahaddin Çıracıoğlu gibi D. P. den "Hürriyet! Hürriyet!" feryatla- rıyla ayrılan eski İspatçılar da vardı. Bu haftanın başında Fethi Çelikbaş eski ideal arkadaşlarının yeni haline baktı ve "Allah Allah! Madem ki ara- dıkları eşeği, üstelik kuyruksuz bul- maya razıydılar, bunca zahmete ne lüzum vardı?" diye mırıldanmaktan kendisini alamadı. uvvet şı Hemen hemen aynı esnada, D. P. çevrelerinde ise Menderesin bu transfer gayretleri seçimler arifesin- de bir kuvvet şurubu olarak mütalâa edildi ve yeni gelenlerin hep adaylık beklemelerı istihzasıyla — karşılandı. Ö kuvvetli olan elbette ki dikenli olmasına çalışılacak gül bah- çesine itimat imtihanında iyi derece alamamış kimselerin sokulması ba- his mevzuu bile değildi. Üstelik, a- day yoklamalarına imkân nisbetinde az radikal müdahale yapılacak, is- tenmeyen adayların daha ziyade yok- lamalardan evvel el altından idare e- dilecek tertiplerle bertaraf edilmesi yoluna sapılacaktı. Zira D. P. nin bü- yük başları 1957 seçimlerinin acı ne- ticesini "Süpürge edebiyatı" kadar D. P. içindeki çekişmelere ve Genel Merkezin her zaman talihli olmayan müdahalelerine bağlıyorlardı. İnönü sevgisi Dıger tarafta kuvveti artık su gö- türmez bir hakikat olan C.H.P. AKİS, 24 ŞUBAT — 1960