19 Haziran 1961 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 22

19 Haziran 1961 tarihli Akis Dergisi Sayfa 22

Atıf Topaloğlu Çelil Bayarın ve onun istidatlı çı- rağı Adnan Menderesin on yıl bo- yunca bir prensipleri olmuştur bir da adamları oprensipsizlikle itham ederler-: Bedelini mi suretiyle herkesi satın almak kabildir! Nite- kim, bilhassa Örtülü Ödenekten pa- rasını vererek on yıl boyunca bir çok adam satın almışlardır. Ancak bunların ne menem mallar olduğu. şimdi Yassıadada ortaya çıkmak- tadır. O kadar Ki, alış verişten -Ör- tülü Ödeneği ödeyen Türk milleti hariç- kimin karlı, in zararlı çıktığı okestirmek kolay olmamak- tadır. Bitirdiğimiz hafta, bu neviden iki mal hemen birbiri peşine sanık mikrofonunun başında arz-ı endam etti ve ikisi de birer iğrençlik nü- munesi olarak mide bulandımdı. Bunların ikisi de, Menderes tara- fından CHP. den transfer edilmiş- tir. Birincisi, bir zigzagtan sonra -1946 civarında D.P. ye geçmiş 1950'nin arefesinde Ç.H.P. ye atla- mış. 1950'yi takiben D.P. renkleri- ni taşımaya başlamıştır- düşük e- cekti. Başkan Başol ve arkadaşları yerlerini aldıklarında saat tam 9.30 du. Bagol, malüm sözlerle duruşmayı a ve sorgulara geçti. Sıra ile Muş, Nevşehir ve. Ordu milletvekillerinin sorgulan yapıldı. Nihayet sıra sabık Samsun milletvekillerine geldi. O gün' Yassıada sanıklarını bir sürpriz bek- lemekteydi. Nitekim öğleden sonraki 10 dakikalık aradan sonra İkinci tah- liye haberi verildi. Fakat bu defaki tahliye diğerinden farklıydı ve tâlep, Başsavcı Altay Egeselden geliyordı. Tahliyesi istenen ise, Samsunun dü- şük milletvekili Naci (Berkmandı Başkan Başol müsbet kararı bildirin- ce sanıklar birden kaynaştılar' ve bu beklenmedik tahliye karsısında he- yecana ve ümide kapıldılar: bu, tek tahliye karan oldu. 22 Paranın Tatlı Yüzü fendinin borazanı, daha doğrusu Sahibinin Sesi görevini şerefle yük- lenen ve bundan duyduğu iftiharı saklamayan Burhan Belgedir. İkin- cisi ise, bizzat Menderes tarafından siyasi ahlaksızlığın örneği diye res- men teşhir edilen ve hadiseden sâ- dece beş yıl sonra önünde -ve tabii bedeli ödenerek- D.P. nin kapısı açı- lan Atıf Topaloğludur. Belgeyi ve Topaloğlunu Başkan ve Başsavcı bol bal terlettiler. ki örnek, D.P. nin esas malı o- lan talihsiz milletvekillerine mukabili satın alınan adami adam vasfına liyakat derecesinin dâima kabili münakaşa bulunduğu- nu -geç de olsa- ispat etmiş bulun- malıdır. Burhan Belge, er has renkli konuşmasıyla D.P. mutfağında hizmet gördüğünü, © o bakımdan sofrada olanlardan ha- berdar bulunmadığını (o söyledikten sonra "fikir adamı" anlayışının i- nanılmaz örneğini verdi. Nasıl ahçı- ya evin efendisi hangi yemeği yap derse o yemek yapılırsa, bir parti- nin başyazarı da lider hangi yazı- Samsunun sabık milletvekili. Di- van huzuruna çıktığında son derece sakindi. Hemen sorgulara cevap ver- meğe başladı ve bu arada Divana da ışık tuttu, Berkman D.P. iktidarı devrinde mücadelesini yapan nâdir milletvekillerinden biriydi. Bunu o zaman dışarıya, meselâ bir Yırcalı. meselâ bir Özçoban gibi şalımla' ak- settirmeğe de gayret etmemişti. Mü- cadelesini Grupta ve son derece sert bir şekilde-"yapmıştı. Berkman. konuşmasının sonunda, ileri sürdüğü teklifleri hülasaten ar- zetti ve yerine geçti. Son derece sa- kindi. İşte bu şırada Başsavcı Altay Egeselin söz istediği görüldü, Ege- sel.: "— Berkmanın o günkü Grup ko- Burhan Belge yı yaz dense o yazıyı yazmakla mü- kelleftir: Bu "fikir anlayışı, herkesin pek garibine gitti. Böyle- ce, bir miletvekili olarak Burhan Belgenin vazifesini yapıp yapmadı- ğı hususu da karara bağlanmış ol- du. Öyle ya, üstad kendisini mura- kabe etmesi gereken zatın alıcısı sayıyordu. Topaloglu büsbütün gülünç ba- le düştü. D.P. ye geçme sebebi ola- rak. C.H.P. den İhracını gösteriyor- du. "Efendim, beni kovdular, ben- de D.P. ye girdim" dedi. Ama, her- kesin hafızası o kadar da nisyanla malül değildi. "Üstadın, o tarihteki basın toplantıları derhal hatırlan- dı. Bugün C.H.P. nin kendisini ihraç ettiğini haykıran adam, o tarihte C.H.P. yi, kendisi partiye tekmeyi vurur vurmaz ihraç kararları dü- züp kuyruğu dik tutmaya çalış- makla suçlandırmaktaydı. Belge ve Topaloğlu al bir çok D.P. milletvekilinin yüzün de acı bir iğrenme çizgisini dönek kabildi. Ama, ne kadar geç, değil mi? nuşmasının okunmasını talep ediyo- rum" dedi Konuşma okundu ve Berkmanın ifadesiyle tamamen ayni olduğu tes- pit edildi. disi tarafından bilindiğini, cılığın iddianamesinde da bahis ko- nutu edileceğini ve örnek olarak gös- terileceğini bildirdi, Berkmanın tah- liyesini talep etti. Egeselin bu talebi dinleyiciler tarafından alkışlandı. Di- van, 10 dakikalık bir aradan sonra Berkmanın tahliyesini hükme bağlı- yordu. - Hemen ertesi gün bir çok sanık, aynı mucip sebeple tahliyesini istedi: Ama Başol, Divanın kararmı söy- ledi: Talep sahiplerinin tevkif sebep- leri devam etmektedir! AKİS, 19 HAZİRAN 1961