19 Haziran 1961 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 26

19 Haziran 1961 tarihli Akis Dergisi Sayfa 26

TEKEL İçkiler Hayallere paydos Uzunca boylu, iri yapılı zat, kendi- sini can kulağıyla dinleyen genç adamlara dikkatle baktı ve sonra ke- limelerin üzerine "basa basa konuş- masına devam etti. İri yapılı adamın ilk sözleri: "— Tecrübeler iyi netice verme- di" oldu. Sonra şöyle dedi: — Esasen, üzüm istihsal eden memleketlerin hemen hiç birinde vis- ki imal edilmemektedir. Zaten, bu içkinin yardımcı maddesi yalnız İn- gilterede bulunmaktadır ve tedariki imkânsızdır." Bu sözler, salonda kısa bir sessiz- lik yarattı. Basın mensupları, karşı- larındaki bu tok sözlü adamın izaha- tına devam etmesini istiyorlardı. İri yapılı sevimli adam, geniş ve rahat koltuğunda hafif sola eğildi ve gü- lerek: "— İşte bu sebepten dolayı viski imali ile ilgili tecrübeleri kaldırmış bulunuyoruz'.' diye ilâve etti: Hâdise, geçen, haftanın başında, pazartesi günü, Cibali Tekel- Sigara Fabrikasının Müdürlük odasında ce- reyan ediyordu. Orta Doğu ve Bal- kanların en büyük ve modern sigara fabrikası olarak bilinen bu fabrika- nın Müdürlük odasında basın mensup- larına tenvir edici izahatta bulunan zâtise, Tekel Umum Müdürü, EMİN- SU'cu Albay İbrahim Doğandı. Basın toplantısının saati çok ev- velden haber verildiği için saat 11'de bütün istanbul gazetelerinin muha- birleri, ikişer, üçer temsilciyle birlik- te, Cibali Tekel Sigara Fabrikasının Müdürlük odasında hâzır ve nazırdı- lar. Fakat, Umum Müdürün işlerinin başından aşkın oluşu, toplantıya tam vaktinde, gelmesine engel oldu. Basın mensuplarına durum izah edildi ve mükellef Müdürlük odasında kendi- lerine izaz ve ikramda bulunuldu. U- mum Müdür İbrahim Doğanın mesa- jını gazetecilere , ileten memurlar, Umum Müdürlerinin bu gecikmeden dolayı çok üzüldüğünü de ifade etti- ler. Bundan sonra basın mensupları için 45 dakika kadar süren bir bek- leyiş devresi başladı. Nihayet, İbra- rahim Doğan, babacan haliyle kapı- da göründü. EMİNSU'cu emekli Al- bay, evvelâ misafirlerine teker teker hoşgeldiniz dedi, onlarla şakalaştı. Toplantıda ilk olarak, Tekelin ic- raatıyla ilgili malümat bizzat İbra- him Doğan tarafından beyanat şek- linde verildi. Sonra sohbet ve sual -cevap faslı başladı. İlk sualler. Tür- kiyede imali düşünülen viski ile il- 26 giliydi. Umum Müdürün bu hususta son derece kat'i fikre sahip olması gazetecileri memnun Xi Yapılan ve yapılm iski imalinin manız olduğunu belirten Umum Müdür, hemen ar- kasından Tekel İdaresinin yeni ta- savvurlarından da bahsetmeyi ihmal etmedi, İlk müjdesi, pek çok içkise- veri ilgilendirecek (o ehemmiyetteydi. Umum Müdür, içkici (gazetecilerin yüzüne baka baka: — Rakıya artık ispirto katılma- yacak", dedi. Bu müjde memnuniyet ya - rattı. Zira anason miktarı ve üzüm fermantasyonu (o arttırılacak (olan Türk içkisinin lezzeti bundan böyle daha da farklı olacaktı. Hem, içki ih- racında da belli bir artış kaydedilece- gine muhakkak nazarıyla bakılıyor- du. İbrahim Doğan: Daha şimdiden Amerikaya 10 bin litre içki ihraç etmek için hazır- lıklara giriştik" dedi. Bu sırada bazı odacılar, basın mensuplarına hediye olarak karton karton Çamlıca sigarası dağıtmağa başlamışlardı. e Müdür bu fir- satı. ganimet bildi — İşte size, Mann iyi bir siga- ra" dedi. Çamlıca sigaraları yeni bir teşeb- büstü ve 150 kuruşa satılacaktı. İb- rahim Doğan bu husustaki fikrini de: ” amlıca sigarası, memleketi- mizdeki mentollü sigara (ihtiyacım ve boşluğunu doldurmak amacıyla çıkarılmıştır" diyerek özetledi. Gazetecilerin soracakları, şey kal- mamıştı. Vakit öğle idi. Basın men- supları, işçi yemekhanesinde yemeğe alıkonuldular. Menü pek zengindi. Patates püreli et, pilav ve bol kiraz zevkle atıştırıldı. Üzerine kahveler de gelince keyifler tamam oldu. U- mum Müdür yemekten sonra gazete- cilere bir eyvallah çekti ve işinin ba- şına döndü. İL-6149 26 AKİS. 19 HAZİRAN 1961