19 Haziran 1961 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 23

19 Haziran 1961 tarihli Akis Dergisi Sayfa 23

GENÇLİK Hizmetler Kalemden silâha Gin haftanın başından itibaren dremit, Manisa, Denizli, İsparta, Sivas ve Amasyada belirli bir fevka- ladelik göze çarpıyordu. Sokaklar kalabalıklaşmış ve gürültülü hale gelmiş, otel ve lokantalarda izdiham başgöstermişti. o Başlarını o sokacak bir yer bulamıyanlar geceyi Vilâyet veya Emniyet Müdürlüklerince açtı- rılan kahvehanelerde eçiriyorlardı. Fevkalâdeliğe sebep, o kalpleri iman dolu 23 bin feragatli delikanlı için, kalemleri bırakıp, silâha sarılma za- manının gelip çatmış olmasıydı. Bahse konu beş ilimizle bir ilçe- mizde, Piyade Eğitim Tugayları mev- cuttur. Geçici askeri idarenin övül- meğe değer mahsullerinden biri olan Yedeksubay oÖğretmenler, ilkokul- larda ilk ders yılındaki öğretim gö- revlerini mayısta tamamlıyarak, 30 günlük dinlenme tatilinden sonra, gecen haftanın ortalarında, çarşam- ba günü, ilk askeri eğitimlerine baş- lamak üzere kıtalarına, yâni taksim edildikleri altı Piyade Eğitim Tuga- yına İltihak ettiler. Şimdi, aslında er- ler için Amerikan askeri yardım programı çerçevesinde (o kurulan ve Yedeksubay Öğretmenler gecenin çalmağa başlamıştır. Hep bir ağız- dan söylenen Yedeksubay Öğretmen Marsı, etrafı çın .çın öttürmektedir: Türklüğün ateşidir o meşalemizde yanan Gerilik denen devi, bizde yıkacak 22 bin Yedeksubay öğretm 10 bin 036'sı lise mezunu veya Üni- versitelerden ayrılan delikanlılardır. Geriye kalanlar, asil öğretmendirler ve askerliklerinin ilk ders yılındaki öğretim görevini, müktesep hakları- nı muhafaza ederek, daha önce bu- lundukları yerlerde yerine getirmiş erdir. Milli Eğitim kampanyası cümle sinden çıkarılan 97 numaralı kanun 15 ekim 1960 tarihinden önce lise ve muadili okullardan mezun olan er keklerin, askerlik yerine iki yıl ilko kul öğretmenliği yapacaklarını âmir dir. Ancak, İlkokulların tatile girdik leri yaz mevsiminde, i defa üç aylık askeri eğitime tâbi tutulacak lardır. Gene 97 sayılı kanuna göre askerlik eğitimi sırasında Yedeksu bay Öğretmenler " dirilecekler ve teğmen olarak terhis edileceklerdir." AKİS 19 HAZİRAN 1961 Silâhtan kaleme 22 bin Yedeksubay Öğretmenin bi- rinci askeri eğitim devresinde istis- nasız tabi olacakları program şöyle- dir: İik iki ay zarfında, temel eğitim adı verilen piyadecilik (o öğrenilecek- tir. Üçüncü ayda da, ilkokullarda ikinci ders yılındaki öğretim görevle- rini daha randımanlı bir tarzda ifa edebilmeleri için, Milli (oOEğitim ba- kanlığının göndereceği uzmanlardan pedagoji dersleri alacaklardır. Eylül ortasında üç aylık ilk askeri eğitim devresini tamamlıyacak Yedeksubay Öğretmenler, ikinci ders yılı öğretim görevleri için eylülün son iki haftası içinde açılması mütad ilkokullara, kendilerinden ışık (o bekliyen memle- ket çocuklarına, büyük ihtimalle hiç izin yapmadan koşacaklardır. İkinci ders yılı öğretim görevini ikinci üç aylık askerlik eğitimi takip edecektir. İkinci askerlik eğitiminde, daha önce piyadecilik görmüş olan Yedeksubay Öğretmenler sınıf ve ihtisaslara ay- rılacaklar ve üç ayın hitamında, teğ- men rütbesiyle, hiç subay üniforması giyemeden mezun ve terhis olacak- lardır. T.M.T.F. nda teşkil edilen üç kişi- lik Yedeksubay Öğretmen Komitesi, 97 numaralı kanunun bazı hükümle- rini yumuşatmak maksadıyla tozko- paran gayretler sarfetmektedir. Cüzi de olsa, üstüste ve sabırla yapılan te- şebbüsler bazı müspet neticeler ver- miştir. Devede kulak ta olsa, mânevi bir 'kazanç sağlanmış, askeri eğitim sırasında Yedeksubay Öğretmenlerin 97 sayılı kanunda derpiş olunan er el- bisesi yerine, Yedeksübay Okulu öğ- rencisinin dahili üniformasını kullan- maları kabul ettirilmiştir. Yedeksu- bay Öğretmenler yakalarına kokart, numara ve Y.O. işaretini takabilecek- ler ve saçlarını kestirmiyeceklerdir. Zaten er elbisesiyle Yedeksubay Oku- lu talebesi üniforması arasında baş- kaca bir fark ta yoktur. Yedeksubay Öğretmenler böylece, İlse veya mua- dili okullardan mezun olamamı lerden tefrik (o edilebileceklerini ileri sürmektedirler. İkinci ve daha önemli neticenin te- mini güç olmuştur. Yedeksubay OÖğ- retmenlerin hatırı sayılır bir yekünu. derslere devam etmiş, fakat imtihan- larının hepsini verememiş üniversite veya yüksek okul o öğrencileridirler: Askeri eğitime (o başladıkları devre, İmtihan zamanıyla çatışmaktadır. T.M.T.F. Yedeksubay Öğretmen Ko- mitesi, üniversite ve yüksek okullar- da imtihanları bulunanların ders yılı izinlerinin 60 güne çıkarılması için çalışmıştır. An- kara yollarına revan olunmuş, fakat M.B.K. hden gelen, ilk tepkiler, şid- detli olmuştur. M.B.K. ne göre, zaten altı ay olan askerlik eğitiminin, daha fazla okısaltılmasına (o hiçbir imkân yoktur. Hâttâ bir M.B.K. üyesi TM. T.P. Yedeksubay Komitesinin yapış- kan Başkam Yaşar Gökhanâ hışımla çıkışmış: "— Bir gün dahi izin veremem! Ne demek yedi - sekiz senede üniver- site bitirmek? Ban bugün Üniversite- ye girsem, dört senede mezun olu- rum" demiştir. Fakat gençler kıyasıya bir pazar- lığı ve Yedeksubay Öğretmenler ko- nusunda düzenlenen bir açık Oturu- mu müteakip, İstanbuldan Ankaraya dönerken İzmiete bir trafik kazasın- da ağır şekilde yaralanan .K. üyesi Mehmet Özgüneşin müzâhere- tiyle, bazı formalitelerle yüklü bir haftalık izin koparabilmişlerdir. Geç iltihak ettikleri kıtalarına, imtihana girdiklerine dâir üniversite veya yük- sek okuldan tasdikli belgeyi arzede- ceklerdir. Aksi halde haklarında As- yideleri tatbik olunacaktır. Yedeksubayların barakaları Karavana hazır.