19 Haziran 1961 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 27

19 Haziran 1961 tarihli Akis Dergisi Sayfa 27

KA DIN Ev Yer meselesi Asrın davası yer meselesidir. İnsan- lar oturacak yer obulamamakta, bulsalar bile sığamamaktadırlar. Bir- çok memlekette ev meselesi en önem- li mesele olarak ele alınmaktadır. Hükümetlerin programlarına girmek- te, muazzam çalışmalara yol açmak- tadır. Hatta şirketler kurulmakta ve ortalama bir veya iki saatte bir ev inşa edilmektedir. Gene de bir çift ev- lendiği zaman, ev bir engel olarak kargısına çıkı vermektedir. Fransada, ev bulamamak yüzün- den evlenemiyenlerin oyanında, kü- mes gibi küçük yerlerde oturanlar da vardır. Buna mukabil lüzumsuz şekilde büyük evlerde, hem de rahat- sız ş kilde oturanlar da mevcuttur. Mütehassıslara göre önemli olan şey, muhakkak büyük evde oturmak de- $il, oturulan yer küçük te olsa, or- ganize olarak oturmasını bilmektir. Bir antre ve tek bir odadan mü- teşekkil küçücük bir evde bile me- selâ üç kişilik bir ailenin oturması ve hem de rahat oturması mümkün- dür. Yalnız yapılacak şey, eve hiç denilecek şekilde eşyasız girmek, yâ- ni eski eşyaların pek azım, ancak is- tifade edilebilecekleri omuhafaza et- mektir. Küçük bir eve sığmanın şartlan şunlardır: Yeni tarz eşya almak. Ye- ni tarz eşyalar küçük ve hafiftirler. Meselâ dar, uzun bir kanape; hafif, küçük koltuklar; ince tahtadan ya- pılmış zarif bir yemek masası; ica- bında içice girebilen masalar; hem masa, hem sandalya olarak kullanı- labilen tabureler hem az yer işgal e- derler, hem de künt koltuklar, mu- azzam kânapeler, ' gösterişli masa- lar kadar iş görürler. Dolabın faydaları Yeni tarz eşya kadar önemli birşey de, evin yalnız tabanından değil duvarlarından da istifade etmektir. Yatak odasının, banyonun, mutfağın duvarları, ortadan bütün döküntüle- ri kaldıracak şekilde duvar dolapları, raflar, yerli dolaplarla mücehhez ol- malıdır. Bir yerli dolap, bir oda de- mektir. Yerli dolapların odaları kü- istifade etmek kendiliğinden Oo meydana onlardan merdivenle gerektiği çıkmış olur Bir evde dolap ne kadar çok olur- sa olsun, fazla eşya muhafaza etme- mek lâzımdır. Senede iki defa, yaz mevsimine ve kışa girerken ev kadı- nının fazla eşyaları tasfiye etmesi, AKİS. 19 HAZİRAN 1961 lüzumsuzları işe yaratması ve fuzü- li yeni şeyler alıp biriktirmemesi lâ- zımdır. İnsanlar ekseriya lüzumsuz eşyalarının esiri olur, onlardan bir türlü kurtulamazlar, işe yaramıyan eşya da bakım istiyeceğine göre, bir zaman ve emek israfından başka bir- şey değildir. Küçük evlere sığabilmek için klâ- sik düşüncelerden kurtulmak gere- kir. Antre dediğimiz yer pek âlâ o- kullu çocuğun yatak odası da olabilir. Aynı zamanda yatak olabilen ince bir kanape, sevimli bir abajur, çocuğa ait bir köşe ona hakikaten bir odası varmış hissini verebilir. Duvara boy- dan boya konacak bir perde, pencere hissini uyandırabilir. Doğrudan doğ- rüya kapıdan giriş yerini dekoratif ince bir bölme ile ve hattâ daha alçak bir yalancı ikinci tavanla çocuğun o- dasından ayırmak mümkündür. Ant- re aynı şekilde bir kütüphane, bir o- turma odası, dinlenme yeri de olabi- lir. Küçük bir evde göz tesirine de ö- nem vermek gerekir. Açık renkler, geniş gösteren renkler, koyulara ter- cih edilmeli ve tezat yapan renkler- den çok, birbirini tamamlayan renk- leri tercih etmelidir. Aynayı her fir- sattan istifade ederek kullanmalıdır. Küçük evlerde yer kazanmak için yer kaybeder gibi görünmekten çeki- nilmemelidir. Bunun için meselâ bir büyük odayı bölme ile ayırmak, oda- da köşeler yaratmak mümkündür. O- daya yeni bir fazlalık girmiş olmak- la beraber odada yaratılan köşeler o- AKİS - Reklâm — 24 21