19 Haziran 1961 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 9

19 Haziran 1961 tarihli Akis Dergisi Sayfa 9

Times için ne Ayıp! G eçenlerde Türkiyeye gelen bir Amerikalı gazeteci, kendisine yabancı basının bizim meselelerimizi an- lamadığı yolunda şikâyet yapıldığında yanılanlar da- ha ziyade İngiliz gazeteleri olduğunu, yoksa amerikan basınında doğru tahliller çıktığını söyledi. Amerikalı gazeteci kısmen haklıdır. İngiliz basını, İhtilalden bu yana Türkiyede cereyan eden hâdiseleri hatalı tefsirde âdeta İnat halindedir. Bunun bir sebebi, cidden bilinen bir takım İngiliz gazetelerinin, haberleri- ni boradaki tek devamlı ingiliz gazeteci David Bot- ham'dan almalarıdır. Ama bunun anında, ingiliz dostlarımızın biraz iyi niyet göstermeleri hiç faydasız olmayacaktır. Ekzantrik Hotham'ın son şaheseri, M.B.K. içinde cereyan eden hâdiseler hakkında temsilcisi olduğu o meşhur, itibarlı ve tarafsız Times gazetesinde yayın- lattığı tefsirdir. Bir tefsir, gerçeğin yüzde on, kırk, yüz, yüzkırk derece aksi olabilir. Ama gazeteci geçinen rına dair rivayetlerle de teyit edilmektedir. General Madanoğlunun Türkeş grupunun o tasfiye edilmesinde' birinci derecede rol oynadığı bilinmekte ve bu hareketi İnönünün tasdik ve desteği ile yaptığı zannedilmekte- ir. u haberler doğru olduğu takdirde, General Ma- danoğlunun siyasi sahneden çekilişi, Türkeş grupunun tasfiyesine karşı bir tepki olayına bağlanabilir ve bu şekilde tefsir edilebilir. Bu ise, derhal sosyal ve iktisa- di reformlara gitmek isteyen silâhlı kuvvetlerde radi- kal unsurun yeniden doğuşu mânasına gelebilir ve İnö- nü ile kendisine yakın olan Cumhuriyet Halk Partisi- nin eski idarecilerinin siyasi şanslarını azaltabilir." Bu, biz Türklerin, içinde bulunduğumuz bir hâdise. Eğer muteber Times'ın tahmindeki isabet derecesi buysa 1961 Times'ının Me acınacak halde bulunduğu- u görmemek kabil değildir. Ama, "manie de contra- diction" denilen rahatsızlığa müptelâ Hotham'ın haber The Times'in başlığı Hayaller âleminden yeni »esler bir zatın bir hâdiseyi tam yüzseksen derece ters yo- rumladığı görülürse dudakların istihfafla, büzülmeme- si zordur. İnsan rüya görerek yazsa, daha büyük isa- bet kaydeder, Ekzantrik Hotham'a göre hâdise şudur: "General Madanoğlunun davranışının siyasi ehem- miyeti, kendisinin Komite içinde Bay İnönü ile Cumhu- riyet Halk Partisinin İktidara gelmesini dektekliyen- erden biri larak tanınması ve Cumhurbaşkanlığı adaylığına İnönüyü kuvvetle desteklemesidir. Bu son olayın doğurduğu siyasi neticeler tahlil edilecek olursa, ilk bakışta bunun İnönüyü destekleyenlere karşı ciddi bir darbe teşkil ettiği ve İnönünün iktidara dönüşüne muhalefet edenlerin hiç olmazsa geçici bir başarısı ol- duğu görülür. Bu tefsir esasen, Ankarada, Milli Birlik Komitesi- nin 14 leri döndürmek hususunda çalışmakta oldukla- ASİS, 19 HAZİRAN 1961 kaynakları gözden geçirilirse üstadın koca ingiliz ba- sınının hiç olmazsa Türkiyedeki itibarını iki paralık etme sebebi ortaya çıkabilir. Üstad, siyasi tefsirler için -kendinizi sıkı tutunuz- başka bir üstadla, Aydın Yalçınla temas halindedir. Halkın nabzını yoklamaya gelince.. İşte, Bayan Hot- ham'ın yaptığı açıklama: "— David, yazılarını Türk halkıyla temas ederek yazıyor. O, pazar günleri Ankara civarındaki köylere gider ve köylülerle konuşur. Türk milletinin ekseriye- tinin Menderesi tutmakta devam ettiği yolundaki inti- baı da böyle edinmiştir ve bu, birinci elden bilgilidir !" evgili David'in Lorel - Hardi türkçesi ve hislerini gizlemekteki mahareti müsellem Türk köylüsü! Ece, böyle sıhhatli kaynaklardan edinilen malü- matla başka türlü yorum da yapılmaz a!.