9 Nisan 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

9 Nisan 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

KALKINMA ger taraftan da Muhalefetin bir mil- li muhalefet olması için gayret sarf et- ti. Selânikteki en meşhur seçim nut- kunda, eğer kendisine oy verilmeye- cekse Merkezin tutulmasını söyledi. Gergi daha sonra, yarış kızışınca bu tavsiyede bir küçük değişiklik (yaptı ve seğmenlerden kendisine oy verme- yeceklerse evlerinde kalmalarım iste- di ama, her halde komünistlere kar- gı ciddiyetle savaştı. Muhalefet, yunan vatandaşının ha- yat seviyesini gözle görülecek şekilde yükseltmiş olan ERE'nin Karamanlisi varlıklı silcisi diye suçlandırarak çıktı. bakan, zenginleri tutuyordu. Atinadan dışarıya pek az dızdı cila sürmekte yetinmişti. Kendi- leri daha iyi yapacaklardı. Papandreu "Kazanmak için liberalizmi, dağıtmak için sosyalizm" sloganını benimsemiş- ti. Hükümeti, israfla itham ediyordu. Bu arada, Atina civarındaki Parnes dağı üzerine kurulmuş çok şık, çok lüks; çok konforlu ama gerçekten ye- ri iyi seçilmemiş ve pahalıya malol- muş, bu yüzden de işlemeyen bir otel, doğurduğu tartışmaların sonucu Akro polün şöhretini aştı. Seçim kampan- yası çetin oldu. Karamanlis, zaferbek- leyen Muhalefetin ümidi hilâfına kati başarı kazandı. Seçimlerin bir neti- cesi de, komünistlerin uğradığı hezi- mettir. Geçen seçimde oyların & 24'- ttinü alıp Meclise 79 milletvekili so- Markezinis Verimli o yatırım Papandreu Yıldırım o dağıtıyor kan EDA 29 Ekim seçimlerinde oyla- rın 9 15'i ve 24 milletvekiliyle ye- tindi. 300 kişilik Parlamentoda Kara- manlis 176 yer, Muhalefet 100 yer aldı. Sonradan üç milletvekilini Ka- ramanlise kaptırınca, nisbet 179 ile 97 oldu. O zaman Merkez Birliği, seçimle- re fesat karıştırıldığı sloganıyla orta- ya çıktı. Muhalefet ve liderleri Merkez Birliğinin fiili başkanı Pa- pandreu 73 yaşında. Uzun boylu, dinç, saçları ve, kaşları beyazlaşmış, iri burunlu bir adam diyor. Parlamentodaki basit döşenmiş odasında Yunan Demokrasisini kur- kendisine mevdu olduğunu söyledi. Büyük lâf- dığını anlıyor. Karamanlisi, seçmenle- re baskı yapmakla suçlandırdı. Yu- nan seçimlerinde Ordu ve Memurlar ayrı oy kullanmaktadırlar. O zümre, & 85 nisbetinde Hükümeti tutmuş- tur. Sadece Ordu için bu, 9 95'e çık- maktadır. İhtiyar lider, bunda baskı- yı sebep olarak görüyor. Köylerde de jandarmalar, Karamanlise oy verme- yecekler hakkında komünistlik (o su- çundan dosya açılacağını söylemiş- ler, hatta yer yer fazla inatçı seç- menleri dövmüşlerdir. Papandreu, ye- ni seçim istediğini açıkladı. e Yalnız, bazı şartları vardır. Yunanistanda se- çimlerden önce Hükümet istifa et- mekte, seçimleri tarafsız bir hükümet yapmaktadır. Nitekim 29 Ekim seçim- leri General Dovasın başkanlığındaki geçici bir hükümetin murakabesi al- tında cereyan etmiştir. Papandreu böyle bir hükümetin asgari altı ay iş başında kalmasını, Karamanlısın bu altı ay iktidardan uzak tutulmasını, bilhassa İçişleri ve Milli Savunmanın "kendi güvenlerine sahip" ellere bıra- kılmasını ve bütün devlet teşkilâtının -Ordu dahil- Karamanliscilerden te- mizlenmesini, seçimlere ondan sonra gidilmesini istemektedir. Tabii bu, o- lacak şey değildir. Papandreu Parlâmentodaki oda- sında, ateşli kelimelerle bunun sava- şını Mecliste, Adalet önünde ve Halk nezdinde sonuna kadar yapacağını bil- dirdi. Nitekim Merkez Birliği Parla- mentoda, kendi tekliflerinin dışında- ki tekliflerde oy kullanmamakta, mü- zakerelere katılmamaktadır. İktidarı tanımamaktadır. 25 Mart günü, Yu- nan İstiklâlinin yıldönümünün Kilise- de kutlandığı gün Papandreu Önün- den geçen ve kendisine başlarıyla ha- fif selâm veren Başbakan .ile Bakan- larını görmemezlikten geldi, başını çevirdi. İktidar ile Muhalefet arasın- daki hava bu derece gergindir. Papandreunun müttefiki Sofokles Venizelos, büyük Venizelosun oooğlu. Kısa boylu, konuşma kabiliyeti fazla olmayan, 68 yaşını göstermeyen bir adam. Şahsi meziyetlerinden ziyade, heybetli babasının siyasi şöhretini kul- lanıyor. Bizim Fuat Köprülü tipinde Venizelos Yunan o Köprülüsü AKİS, 9 NİSAN 1962