9 Nisan 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 13

9 Nisan 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 13

YURTTA OLUP BİTENLER Millet Tam durulurken.. Bitirdiğimiz Oo hafta Ankara, bilhas- a haftanın sonlarında, heyecanlı günler geçirdi. Heyecanın sebebi, bir- den kulakları dolduran çatırdı sesleri- dir. Bu seslerin Koalisyondan geldiği düşünülürse, heyecanın hikmeti ko- laylıkla o anlaşılabilir. Sesler odinme- miş ve Koalisyon sağlam temellere kavuşmamıştır. Hatta, hiç olmazsa bugünkü şekliyle ve bugünkü statü- sü içinde C. H. P. -A. P. ortaklığının devam edemeyeceğini söylemek fazla karamsarlık değildir Bir ciddi reviz- yon, hiç kimseyi şaşırtmamalıdır. An- cak revizyon, Hükümeti teşkil eden- lerin şahıslarından ziyade Koalisyo- nun prensiplerinde olacaktır. Bir blo- kun iki kanadından birinin başında olan lider o bloka karşı muhalefette Muhalefet Liderlerinden ileri olma- ya çalışır ve bunun fiili delillerini ve- rirse, herkesin en kısa zamanda 5s0- rumluluklarıyla karşı karşıya bıra- kılmasında şaşılacak cihet yoktur. Gerçekten, bitirdiğimiz haftaya ka- dar iktidar partilerinde şahıs omese- lelerinden ileri gitmeyen ve daha zi- yade Bakan olamayanların, bilhassa ehliyetsizlikleri oaşikâr hale gelmiş Bakanlara karşı cephe almalarından AKİS, 9 NİSAN 1962 T.B.M. M. nin bomboş salonu bekliyor Sağduyuyu ibaret kalan karışıklıklar çapım de- giştirdi ve milli seviyede bir buhranın antişambrını hazırladı. Memleketin bu buhranı atlatmak, antişambrdan buhranın tâ içine yuvarlanmamak i- çin gene ciddi gayret göstermesi ge- rekecektir. Durum, bitirdiğimiz haftanın so- nunda gökleri bir defa daha Büyük Meclise çevirdi. Büyük Meclis, hâdi- selerin gerektirdiği olgunluğu göste- rip te hakikaten milletin buhranlı za- manlarında tek ümit kaynağı olduğu- nu ispat edebilirse sâdece onun men- supları ve siyasi partiler değil, ama topyekün demokratik rejim inanılma- sı güç bir ilerleme kaydedecektir. Zi- ra, insanlar gibi rejimlerin de gerçek itibarlarını buhranlı günlerdeki dav- ranışları sağlar. Şimdi, bir o takım politikacıların harem faaliyeti ve ku- lis dedikoduları konusundaki üstün- lüklerine güvenerek vatanın emniyeti- ni tehlikeye koyacak omanevralara girişmek üzere bulundukları şu sıra- da Büyük Meclis bir hayati görevle karşı kargıyadır. Memlekette, vatanı böyle tehlikelerden koruyacak sağlam kuvvetler Allaha şükür yok değildir. Buhran, bazı kimselerin hayal ettiği neticeyi hiç dir En a yecektir. Ami en önce Meclis azilesini. diddiycile irak ler ve ilk elde duruma hakim olursa, ger- çek temayülü süratle bedii ederse mil- let kendi Meclisi etrafında sımsıkı ki- litlenecek ve askeri omaceracılardan sonra siyasi maceracılar da derslerini almış olacaklardır. Ama bu, milletin temsilcilerinden, olayların seviyesine beklemeyi gerektirmek- fırsatıyla karşı (o karşıyadır. Sağduyuya parlak bir zafer okazan- dırılabilecek midir, kazandırılama- yacak mı? Önümüzdeki haftanın hâdiseleri, bu bakımdan alâka uyandırıcı olacak» tır. Hükümet Çekişmenin içyüzü Her şey, bir tehlikenin geçiştirildiği ve şimdi meydanda, istenildiği gibi at oynatılabileceği inancının doğma- sıyla başladı. 22 Şubat gecesinin he- yecanı dindiğinde, çeşitli kalblerde çe- şitli arzular belirdi ve hâdisenin bir fırsat olarak kullanılabileceği (o düşü- nüldü. Bu yüzdendir ki, daha Mart a- yına varılmadan İsmet İnönüden 22 Şubata karışanların affedilmemesi ve bunların mahkemeye verilmesi istendi. Güdülen hedef, başkasının kudretinin yetmediği ve tesebbüs edildiği halde 13