9 Nisan 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 11

9 Nisan 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 11

Turistik Pelopones Altın yumurtalı o tavuk bir politikacı. Şimdi, Papandreunun dümen suyunda, fakat kendisini o cep- henin gerçek lideri ve beyni sanıyor. İstikbalin adamı Öeçuntterden sonra bu "Hile!" feryat- larına kapılmayan, Markezinis ol- du. Markezinis, Karamanlism o yol- dan yenilmeyeceğini anlamakta güç- yük çekmedi. Bu yüzden, kendi Terak- kiperver partisini Merkez Birliğinden çekti. Markezinis 53 yaşında, ortadan kı- sa boylu, enerjik, dinamik ve kuvvetli bir iktisatçı. Hadiseleri kolaylıkla ve doğru şekilde değerlendiriyor. Kanaa- tince, Papandreunun açtığı kampan- ya milli muhalefeti yıpratacaktır. Bu ise, komünistlerin ekmeğine yağ sü- recektir. Şimdi Markezinis, yunan hal- kına kendisini yeni bir alternatif ola- rak sunmaktadır. Bir defa, meşhur de- valüasyonu yapmak suretiyle ekono- mik kalkınmada rol ve pay sahibi ol- duğunu herkes kabul etmektedir. Ma- reşal Papagos kendisine bir veliaht düşünmüşse, bunun Karamanlis ka- dar Markezinis de olması mümkün- dür. Papagosun bu başarılı Bakanı, fazla mesafeyi çok az zamanda kat- ettiğinden dolayı 1955'te nefessiz kal- mıştır. Ama, Karamanlis Papandreu- nun kampanyasıyla, Papandreu da bu kampanyanın ta kendisiyle yıpranıp ta gerçekten bir seçim zarureti or- taya çıktığı takdirde (o Markezinisin aradan fırlayıp başı alması ciddi bir ihtimaldir. Markezinis, seçimlerdeki hile ve bas kıyı da mübalağa etmemektedir. 29 Ekim seçimleri şüphesiz kusursuz ya- pılmamıştır. Yer yer aşırılıklar o ol- muştur. Elle tutulur vakalar vardır. Seçmenlere tesir edilmek istenmiş ve Devlet mekanizması yüzdeyüz taraf- sız davranmamıştır. Markezinis şöyle dedi: "— Ama bunların, seçimlerin ni- hai neticesine tesir ettiğini söylemek kabil değildir. Belki ERE 179 değil de, 160 milletvekili çıkaracaktı. Ama yunan halkının bu defa iktidarı mu- halefete tercih ettiği ' muhakkaktır. Bunda, göz kamaştıran icraatın rolü büyüktür." Markezinis, gerçek kalkınmayı Muhayyele, Cesaret ve Teşkilâtın bir adamda toplanması sayesinde müm- kün görmektedir. Karamanlise buldu- gu kusur, muhayyeleden fazla nasibi Markezinis, Atmanın gözde mahallelerinden birindeki o e- vinde: "— Karamanlis başarılı neticeler aldı. Ama bu, binasını benim kurdu- gum temel üzerine yükseltmesi saye- sindedir. Halbuki şimdi Yunanistan, önünde yeni ufukların açılmasına muhtaçtır. Karamanlis, buna muk- tedir değildir.." İstikbalin gösterdiği Yunan politika hayatında ilk defa görülen bir huzur ve istikrar dev- resinde, demokratik sistemle, bir nes- KALKINMA lin omuzlarına bütün bir istikbalin -o da, pek şüpheli bir istikbal- bütün yü- künün yükletilmesine lüzum bırakıl- maksızın Karamanlis kalkınmayı ger- çekleştirmiştir. Bu kâğıt üzerinde de- gil, her sınıf halkın gündelik hayatın- da gözle görülen bir ciddi refah ge- tirmiştir. Her akşam, şehirlerden dün- ya kadar uzak lokantalar, tavernalar, eğlence yerleri ağzına kadar doludur. Yunanlı rahat ve mesuttur. Memleke- tin ilerlemekte olduğuna dair, yüre- ğinde samimi inanç vardır, işlerin i- yiye gittiğini bilmek, karamsarlığı -ve. onunla beraber tehlikeli temayülleri- ortâdan kaldırmıştır. Bugün Yunanis- tanda komünizm, en zayıf halindedir. Bu yüzdendir ki Karamanlis sadece yunan komünistlerinin değil, beynel- milel komünizmin başlıca hedeflerin- den biridir. Ama, memleketin önündeki bütün tehlikeler kalkmış değildir. Bugün Yunanistanda adam başına düşen mil- li gelir vasatisi 350 dolar civarınday- ken birbuçuk, iki milyon yunanlı dağ- lık bölgelerde ve küçük adalarda yıl- da 50-100 dolarlık bir gelirle yetin- mektedir. Erozyon, yer yer toprağı tehdit ekmektedir. Ormanların köylü- ler ve keçiler tarafından elbirliğiyle yok edilmiş olmasının acısı gittikçe daha iyi hissedilmektedir. Yunanistan, Müşterek Pazara gir- miştir. Bu, bir büyük avantaj olduğu kadar bir büyük tehlikedir de.. Gerçi bu üyelik, şartlıdır ve Yunanistan a adapte olması için mehil tanınmış- Yunanistanda muhteşem Mont Parnes oteli İçi bizi yakar, dışı sizi