9 Nisan 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 22

9 Nisan 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 22

Okuyucu Mektupları İnkılâptan beş ay evvel 13 Ocak 1960 tarihinde bir tebligatla, 17 yıl emek verdiğim ve içinde bu- lunmakla şeref duyduğum Çimen- to Sanayii ailesinden o o günlerin politik tesirleriyle Ayrılmak mec- buriyetinde bırakıldım Muhterem Mecmuanıza verilen ve 10.3.1962 tarihli, 404 sayılı nüs- hasında neşrolunan haberde dedildigi şekilde, mam bahis mevzuu olmamıştır. Esasen T. Çimento o Sanayii mensupları memur addedilmezler. Bu bakımdan Sanayi Bakanlığı Tef- tiş Kurulunun talebi savcılıkça ade- mi takip kararına bağlanmıştır. 1959 yılında cereyan eden ve de- mir oksidin çimento ile. mübade- lesinden ibaret elan muamelede Şir- ket Teftiş Heyeti kendisine yapı- lan telkin ve baskılara rağmen kir yolsuzluk görmemiştir. Halen va- zifelerine devam eden ilgili idare Umum Müdür Muavini ile fabrika Müdürü de bu işlerin şirket men- faatlerine uygun bir şekilde o intaç edilmiş basiretli bir hareket oldu- gunu yazılı olarak beyan ve ifade etmişlerdir. Taraflar arasında ağılmış, Oo hiç bir formaliteye tabi olmayan bir hukuk dâvası, şahsi görüşlerle il- gili olabilir. 1960 yılından ewel teknik U- mum Müdür Muavinliğini ifa etti- gim devrede vâki Umum Müdür, lük teklifleri ve bahsettiğiniz tâyin keyfiyeti bu yetkiye sahip makam- ların hakkımda gösterdiği teveccüh ve itimadın neticesidir. Buna ancak teşekkür borçluyum Hakikatin aydınlanması (o bakı- mından işbu yazımın tavzihan neş- rine delâletinizi rica ederim Cavit Borçbakan 26 Mart 1968 gün ve 404 nüshanızda, Tıb başlıklı da bana atfedilen "Fakülteli dok- tor, bastahaneyi çiftlik haline geti- sayılı pe alınmış bulunuyor. Doktor ar- kadaşlarımı olduğu kadar beni de üzen hu hususun tavzihini say- gılarımla rica ederim. Dr. Nilüfer Erinmez - Ankara 22 pan memleketlerde türeyen "Müşavir Firmalar"ın da, proje istemekte büyük rolü olmaktadır. "Müşavir Firma"lar ilk bakışta yardım işinin birer para- Ziti gibi görünmektedir. Ancak, ma- dalyonun bir de öteki tarafı vardır. Parayı veren memleketler, kendile- rinden bir firma proje hakkında müs- bet mütalea verirse, daha fazla gö- nül rahatlığıyla ve kendi umumi ef- kârları karşısında daha kuvvetli ola- rak hareket etmektedirler. "Müşavir Firma"ların içinde, elbette ki uydur- ma firmalar, iş çeviriciler, gayrıciddi olanlar mevcuttur. Bunlardan bir kıs- mı, yardım alan az gelişmiş memle- ketlerin yüzde oncu devlet adamları- na musallat olmakta, onlarla ortak- lık kurmaktadır. Ama, öyle ciddi ve gı muameleyi yaptı. Yani, ondan da proje istedi. Plânlama Dairesi ilgililerinden bir komisyon, bazı sorularla özel sek- törün karşısına çıktı. Bunun için de bir ön hazırlık yapıldı. Türkiyenin iş adamlarından bazılarına sorular gös- terildi ve fikirleri alındı. Onların yap- tığı düzeltmelerden sonra Odalar Bir- liğiyle temas edildi ve özel sektörün durumunun tetkikine başlandı. Ayrıca Özel Sektörden de projelerin bildiril- mesi rica edildi. Plân hazırlanırken bunlar da göz önüne alınacak ve yar- dım konusunda karşı tarafa özel sek- törüp durumu da anlatılacaktır. Devlet Plânlama Dairesi kendi ça- lışmaları arasında ihracat ye ithalât durumumuzu birinci plâna aldı, Her Devlet Plânlama Dairesinde hummalı faaliyet Beş yıl değil, oturaklı firmalar da vardır ki bir pro- je bunların tasvibinden geçti mi, fi- nansmanı için bütün milletlerarası te- şekküller seferber olmakta, adeta işe kendileri sahip çıkmaktadırlar. o Bu firmaların da, elbette, büyük plânlar değil, projeler ürerinde çalışması, on- ları incelemesi gerekmektedir. Şurası bir gerçektir ki Marshall Yardımı devri geçmiştir. Şimdi her yardım, verilen paranın nereye, nasıl sarfedildiğini görmek isteyen bir sıkı dikkat ve murakabeyi de beraberinde getirmektedir. Özel sektör Devlet Plânlama Dairesi, Beş yıllık plânda özel sektörün yerini tâyin için onunla da şıkı temas sağladı ve ona da, aynen devlet sektörüne yaptı - bu yıl güç iki sektör, kalem kaleni ele alındı ve bir komisyonca uzun uzun incelendi. Evvelâ ithalat durumumuz gözden ge- çirildi. İstihsali memleketimizde müm- kün olan bazı malların ithal edilme- mesi kararlaştırıldı. İhracat malları- mızdan dünya piyasasında en fazla tutulanların da geliştirilmesi için ge- nel plânlamada geniş yer ayrıldı. Projelerin değerlendirilmesi evlet Plânlama Dairesinin o çalış- malarının ikinci kısmı bu hafta- dan itibaren başlayacaktır. Plânlama Dairesine şimdiye kadar devlet sektöründen 1058 proje gelmiş- tir. Bu projelerin odeğerlendirilmesi Plânlama Dairesi tarafından yapıla- caktır. Gelen projeler içinde adet bakımın- AKİS, 9 NİSAN 1962