9 Nisan 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

9 Nisan 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

KALKINMA Melina Merkuri - Nana Muskuri Hoş sedalar tır. Ama bu müddetli) sonunda yunan sanayii Avrupaya ayak uyduramadığı takdirde, birden çökme tehlikesiyle karşıkarşıya kalacaktır. Memleketin büyük iş adamlarından Pesmazoğlu -Ankarada Büyük Elçi olarak bulun- muştur-, Kifisyadaki malikânesinde şöyle dedi: "— Yunanistan, Avrupanın turis- tik bölgesi veya tarım sahası olarak kalamaz. İstikbalimizi emniyet altına almak için sanayi şarttır." Bu sözdeki gerçek payı büyüktür. Yunanistan, özel teşebbüse düşmanlık değil, anlayış göstererek Oo sanayimi geliştirmeye çalışmaktadır. Ancak bu, kolay bir hamle değildir. Ama, bunların hepsinin üstündeki mesele yunan ekonomisinin "Görün- meyenler" sayesinde! ayakta durduğu, "“Görünmeyenler'in ise en ziyade dün- yadaki ve memleketteki istikrar, hu- zur sayesinde Yunanistana aktığıdır. Terazinin muvazenesi bozulduğu an, cereyanın istikameti hemen değişecek- tir. Papandreunun açmak istediği kampanyanın ne getireceği bu bakım- dan meçhuldür. Muhalefet ilk mitin- gini Giritte yapmış ve Papan- dreunun konuştuğu toplantıya alâ- ka gösterilmemiş değildir. . Gerçi Markezinis, Papandreunun bir yıldı- nm harbine giriştiğini, fakat netice a- lamadığını, şimdi siper savaşı yapaca- ğını, onda ise hiç şansı bulunmadığını söylemektedir ama, yunan idarecile- rinde kalkınmanın otoriter rejimle daha kolay olabileceği yolunda, bez- ginlikten mütevellit bir sıkıntı hisse- dilmektedir. Ancak hu bir ciddi arzu olmaktan ziyade, Karamanlisin iktisat müşaviri Gustisin belirttiği gibi bütün gün şehirde didinip yorgun düşen a- damın evine döndüğünde "Bıktım bu hayattan! Nedir çektiğim? Gidip bir köye kapansam, orada tavuk yetistir- sem" demesine ve ertesi sabah geme, tıpış tıpış ve arzu dolu halde işine gitmesine benzemektedir. Nitekim Karamanlis de, sade dö- şenmiş Başbakanlık odasında -zaten, zenginlerin hâmisi diye bilinen Kara- manlis Atinanın yeni bir mahallesin- de basit bir apartman dairesinde o- turmaktadır, hiç bir lüksü yoktur, hakkında en ufak dedikodu mevcut' değildir, hayatını politikaya vermiş- tir ve devlet kasasını kendi cebi sa- nan bir zihniyete sahip olmamıştır- yan şaka, yarı ciddi söyle dedi: " — Ben, rım!" sıkışınca seçim yapa- Memleketin avantajları Yunanistan bu geçici (o güçlüklerin yanında, ciddi avantajlara sahip- tir. Bir defa, Avrupanın kapısında, milletlerarası hayata girmiş bir belde- dir. Yunanistanda bir artist var: Me- lina Merkuri. Şöhreti, milletlerarası. Yunaniatanda bir şarkıcı (o parlıyor: Nana Mushuri. Hemen, Avrupada ismi duyuldu. Yunanistanda bir besteci var: Hacizaki -Pire Çocukları şarkısının bestecisi-. Dünya ölçüsünde bir şöh- ret. Milletlerarası piyasanın bir rük- nü olmak, büyük mazhariyet. Bunun bir sebebi de, her yana sayısız oyu- nanlının yayılmış olması ve bunların, bulundukları memleketlerde o mevki elde ettikleri gibi kendi yurtların) da unutmamaları. İşte; bunların en şöh- retlisi: Onassis, Yunaniatanda bir zen- gin var: Bodosaki. Kıbrısta 5 milyon ingiliz lirası kıymetinde -200 milyon türk lirası- tesis varmış. Kıbrıs Cum- huriyetine doğum hediyesi olarak ver- miş! Yunaniatanda nice yol, stadyum, âbide, eser, hastahane, müze, kütüp- hane zengin olmuş yunanlıların va- tanlarına hatırasıdır. Ama yunanlı uçandır, ama yunan- lı değişiklikten hoşlanır, ama yunanlı çabuk bıkar, yunanlı (o Akdenizlidir. Huzurun ve istikrarın mimarı Kara- manlis geçenlerde Atinada, Yunanis- tan hakkındaki intibalarıni sorduğu bir yabancı gazeteciden şu cevabı al- dı: "— Yunanistanın derdi on senedir güzel, becerikli, intizamlı, müşfik ve anlayışlı bir kadınla evli kocanın der- dine benziyor. Adam her şeyden çok sında hep o aynı kadını buluyor. Bir küçük maceranın, hafif bir çapkınlı- gın, bir Yaa Bekârlığının hasreti için- de. Kurtlarını dökse ferahlayacak ve evine, karısına bir süre daha gene dört elle sarılacak.. Benini gördüğüm bu!" Karamanlis neşeli bir kahkaha at- tı: "— Sanırım, doğru nuz!" söylüyorsu- İtalyan şaheseri, ZOPPAZ markalı 5-7 ve 8 ayak buz dolapları gelmiştir. Mümessili : GÜR TİCARET Cad. Tel: Ltd. Şti. 14, Ankara - 114156 AKİS — 230 Bankalar